فهرست ناسا از زنان کاندیدای اعزام به ماه



فضانورد ایرانی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
ناسا فهرستی از ۹ زن را ارائه داده است که احتمالا فضانورد ماموریت ماه، از میان آنها انتخاب خواهد شد که نام "یاسمین مقبلی"، فضانورد ایرانی نیز در میان آنها دیده می‌شود. در این گزارش، به معرفی این زنان می‌پردازیم.

 

 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، بیش از نیم قرن از نخستین قدم گذاشتن انسان روی ماه می‌گذرد؛ زمانی که "نیل آرمسترانگ" (Neil Armstrong) این کلمات جاودانه را به زبان آورد: "این یک قدم کوچک برای انسان و یک جهش بزرگ برای نوع بشر است."

 

۱۱ آمریکایی دیگر که همگی از میان مردان بودند، از جمله "باز آلدرین" (Buzz Aldrin)، "آلن شپرد" (Alan Shepard) و "یوجین سرنان" (Eugene Cernan) در این مسیر پیش رفتند.

 

ناسا در حال حاضر، در حال برنامه‌ریزی برای فرود آوردن نخستین زن در ماه است و قصد دارد این کار را در کمی بیش از سه سال انجام دهد. ناسا فهرست ۹ نفره این زنان را اعلام کرده است.

 

در میان این زنان، یک فارغ‌التحصیل "دانشگاه کمبریج" (University of Cambridge)، یک کهنه‌سرباز نیروی دریایی آمریکا و یک بازیکن سابق راگبی "دانشگاه باث" (University of Bath)  که در مسابقات لیگ برتر زنان انگلیس بازی کرده است،دیده می‌شوند.

 

با توجه به این که موشک "آرتمیس I" یا (Artemis I) بدون سرنشین ناسا قرار است اواخر این ماه پرتاب شود و نخستین ماموریت از سه ماموریت پیچیده‌ای به شمار می‌رود که راه را برای بازگشت انسان به ماه هموار می‌کند، شمارش معکوس برای فرستادن نخستین زن به ماه رسما آغاز شده است.

 

در این گزارش، به معرفی زنانی می‌پردازیم که برای ماموریت سفر به ماه معرفی شده‌اند.

 

"کایلا بارون" (Kayla Barron)

زادگاه: ریچلند، واشنگتن

سن: ۳۴ سال

 

مدت زمان سپری‌کرده در فضا: ۱۷۶ روز و دو ساعت و ۳۹ دقیقه

 

کایلا بارون به مدت پنج سال فضانورد ناسا بوده اما دومین جوانی به شمار می‌رود که برای برنامه فرود روی ماه آرتمیس در سال ۲۰۲۵ انتخاب شده است.

 

او مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی هسته‌ای از "دانشگاه کمبریج" دریافت کرده است. همچنین این زن ۳۴ ساله جزو نخستین گروه زنانی بود که افسر جنگ زیردریایی شدند.

فضانورد ایرانی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

بارون به عنوان عضوی از ماموریت "کرو۳" (Crew-۳) شرکت "اسپیس ایکس" (SpaceX) که در نوامبر ۲۰۲۱ پرتاب شد، در ایستگاه فضایی بین‌المللی خدمت کرد. او طی سفر به عنوان مهندس پرواز کار کرد و یک پیاده‌روی فضایی شش و نیم ساعته را برای جایگزینی آنتن ارتباطی که خراب شده بود، انجام داد.

 

بارون در ماه مارس سال جاری و پس از گذراندن تقریبا ۱۷۷ روز در مدار، به زمین بازگشت.

 

او پیشتر درباره آرزوهای آینده خود گفته بود: وقتی شب ها بیرون می‌ایستم و ماه را می‌بینم، سعی می‌کنم خودم را تصور کنم که روی ماه ایستاده‌ام و به زمین نگاه می‌کنم.

 

"اسکات ساکس" (Scott Sax)، پدر بارون به عنوان مهندس پروژه برای وزارت انرژی آمریکا کار می‌کند اما همیشه آرزوی کار کردن برای ناسا را در سر داشته است. دختر او زمانی که در سال ۲۰۱۷ و در ۲۹ سالگی برای پیوستن به ناسا انتخاب شد، به این آرزو پی برد.

 

"کریستینا کخ" (Christina Koch)

زادگاه: گرندرپیدز، میشیگان

سن: ۴۳ سال

 

مدت زمان سپری‌کرده در فضا: ۳۲۸ روز و ۱۳ ساعت و ۵۸ دقیقه

 

کریستینا کخ که رکورددار طولانی‌ترین پرواز فضایی یک زن است، طی سفر خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، ۳۲۸ روز را در مدار گذرانده است. این رکورد از رکورد قبلی ۲۸۸ روزه "پگی ویتسون" (Peggy Whitson) فراتر رفت.

 

کخ و یک زن فضانورد دیگر به نام "جسیکا میر" (Jessica Meir)، چند ماه پیش نخستین پیاده‌روی فضایی کاملا زنانه را به پایان رساندند.

 

کخ به طور کلی، شش راهپیمایی فضایی انجام داده است که مجموعا ۴۲ ساعت و ۱۵ دقیقه زمان برده و سه پیاده‌روی فضایی کاملا زنانه را شامل می‌شود.

 

پس از رکوردشکنی ماموریت ایستگاه فضایی بین‌المللی، نام کخ در فهرست تأثیرگذارترین افراد سال ۲۰۲۰ تایم قرار گرفت.

فضانورد ایرانی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

کخ از سنین جوانی قصد داشت که فضانورد شود و به "راکت کلوپ" (Rocket Club) مدرسه راهنمایی خود پیوسته بود.

 

این زن ۴۳ ساله قبلا در "ایستگاه جنوبگان آمونسن - اسکات" (Amundsen–Scott South Pole Station) و "پایگاه پالمر" (Palmer Station) کار کرده است و در تجهیز "فضاپیمای جونو" (Juno spacecraft) و کاوشگرهای "ون آلن" (Van Allen) نیز مشارکت داشت.

 

کخ پس از انتخاب شدن برای برنامه آرتمیس گفت: آنچه آرتمیس نشان می‌دهد، برای من این است که ناسا متعهد به پاسخگویی به درخواست بشریت برای کاوش توسط همه و برای همه است. ما نمونه‌ای از موفقیت شما هستیم که در هر بخش از جهان، سیاره و بشریت کمک می‌کنید.

 

"نیکول مان" (Nicole Mann)

زادگاه: پتالوما، کالیفرنیا

سن: ۴۵ سال

 

مدت زمان سپری‌کرده در فضا: ۰

 

نیکول مان، یک سرهنگ در سپاه تفنگداران دریایی و یک خلبان آزمایشی سابق است که ۴۷ ماموریت جنگی را انجام داده است. وی در مجموع، بیش از ۲۵۰۰ ساعت زمان پرواز را در ۲۵ هواپیمای مختلف ثبت کرده است. دوستان و خدمه مان، او را دوک صدا می‌زنند؛ لقبی که گفته می‌شود در واقع، علامت تماس او در سپاه تفنگداران دریایی بوده است.

 

تقریبا یک دهه پیش، مان یکی از هشت نامزدی بود که از بین بیش از ۶۳۰۰ متقاضی برای آموزش به عنوان فضانورد ناسا انتخاب شدند.

 

مان پس از اتمام دوره آموزشی فضانوردی خود در سال ۲۰۱۵ قرار بود در نخستین پروازهای سرنشین‌دار فضاپیمای "استارلاینر" (Starliner) شرکت "بوئینگ" (Starliner) حضور داشته باشد اما در سال ۲۰۲۱، او برای حضور در ماموریت "کرو۵" (Crew-۵) اسپیس ایکس منصوب شد که قرار است ماه آینده همراه با مان به عنوان فرمانده ماموریت، به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شود.

فضانورد ایرانی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

مان در مصاحبه‌ای با "نشنال جئوگرافیک" (National Geographic)، به پسر هشت ساله خود اشاره کرد و گفت: ما همیشه بیرون می‌نشینیم و دوست داریم به ستاره‌ها و به ماه نگاه کنیم اما اکنون فکر می‌کنم که هر کدام از ما با نوری متفاوت و برقی متفاوت در چشمان خود آن را می‌بینیم. امیدوارم روزی پسرم بتواند پرواز مادر خود و راه رفتن او روی ماه را تماشا کند.

 

"آن مک‌کلین" (Anne McClain)

زادگاه: اسپوکن، واشنگتن

سن: ۴۳ سال

 

مدت زمان سپری‌کرده در فضا: ۲۰۳ روز و ۱۵ ساعت و ۱۶ دقیقه

 

مک‌کلین، یک خلبان سابق بالگرد ارتش و کهنه‌سرباز است. این زن ۴۳ ساله در مسابقات لیگ برتر بانوان انگلیس، راگبی بازی می‌کند و این ورزش را به خاطر فراهم کردن سختی، صلابت و تمرکز ذهنی، برای موفقیت به عنوان فضانورد لازم می‌داند.

فضانورد ایرانی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

او ابتدا قرار بود نخستین راهپیمایی فضایی کاملا زنانه را در کنار کریستینا کخ در مارس ۲۰۱۹ انجام دهد اما مشکلات مربوط به اندازه لباس فضایی باعث شد که این ماموریت به او محول نشود.

 

در سال ۲۰۱۹، مک‌کلین توسط ناسا مورد بازجویی قرار گرفت و از آن چه به عنوان نخستین جنایت فضایی شناخته می‌شد، تبرئه شد. او توسط همسرش به دسترسی نادرست به سوابق بانکی در حین ماموریت شش ماهه در ایستگاه فضایی بین‌المللی متهم شده بود. "سامر وردن" (Summer Worden)، همسر سابق مک‌کلین، پس از تبرئه شدن او از هرگونه تخلف، به اظهارات نادرست در برابر مقامات فدرال متهم شد.

 

"جسیکا میر" (Jessica Meir)

زادگاه: کربو، مین

سن: ۴۵ سال

 

مدت زمان سپری‌کرده در فضا: ۲۰۴ روز و ۱۵ ساعت و ۱۹ دقیقه

 

جسیکا میر برای نخستین بار در سن پنج سالگی، رویای فضانورد شدن را داشت. وی در مصاحبه‌ای با مجله تایم گفت: از ما خواسته شد تا تصویری را از آن چه در بزرگسالی به آن تبدیل می‌شویم، ترسیم کنیم. من به وضوح به یاد دارم که فضانوردی را با لباس فضایی کشیدم که روی سطح ماه در کنار پرچم آمریکا ایستاده بود.

 

همچنین میر در ۱۳ سالگی، در یک اردوی فضایی جوانان در "دانشگاه پردو" (Purdue University) شرکت کرد که دانشگاه نیل آرمسترانگ بود.

 

او پیش از انجام آموزش‌های فیزیولوژیکی، آموزش بقا، کلاس‌های پرواز و طیف گسترده‌ای از آموزش‌های فنی در مراکز فضایی سراسر جهان، نهایتا در سال ۲۰۱۳ برای پیوستن به ناسا انتخاب شد.

 

میر پس از پرتاب به فضا با "سایوز ام‌اس-۱۵" (Soyuz MS-۱۵) در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹، به عنوان مهندس پرواز در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای اکسپدیشن‌های ۶۱ و ۶۲ خدمت کرد. ورود او، دوره‌ای غیرمعمول را در ایستگاه رقم زد زیرا ۹ نفر در ایستگاه بودند. این در حالی بود که ایستگاه فضایی بین‌المللی برای پشتیبانی از شش خدمه در یک زمان طراحی شده است.

 

همچنین میر، نخستین راهپیمایی فضایی کاملا زنانه را در کنار کریستینا کخ در اکتبر ۲۰۱۹ انجام داد.

فضانورد ایرانی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

پیش از فضانورد شدن، حرفه میر به عنوان یک دانشمند، بر فیزیولوژی حیوانات در محیط‌های ناملایم متمرکز بود.

 

وقتی از میر پرسیده شد از این که نخستین زنی است که روی ماه قدم می‌گذارد، چه حسی دارد، گفت: من بسیار هیجان‌زده و خوش‌شانس خواهم بود که نخستین زن روی ماه باشم. من باید برای مدتی طولانی فکر کنم که نخستین کلمات من پس از قدم گذاشتن بر سطح ماه چه خواهد بود. من با افتخار به عنوان نماینده بشریت در این گام بزرگ رو به جلو برای اکتشاف خدمت خواهم کرد.

 

"یاسمین مقبلی" (Jasmin Moghbeli)

زادگاه: بالدوین، نیویورک

سن: ۳۹ سال

 

مدت زمان سپری‌کرده در فضا: ۰

 

مقبلی مادر دو دختر دوقلو است.او اوایل سال جاری در توییتی نوشت: بسیار سپاسگزارم که مادر این دو هستم که در قلب من جای دارند و هرگز در آوردن لبخند روی لبهای من کوتاهی نمی کنند.

 

او در ماه مارس، به عنوان فرمانده مأموریت "کرو۷" (Crew-۷) به ایستگاه فضایی بین‌المللی انتخاب شد. انتظار می‌رود این ماموریت زودتر از سال ۲۰۲۳ و با موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس از مجتمع پرتاب ۳۹A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا پرتاب شود. این نخستین پرواز فضایی برای مقبلی خواهد بود که در سال ۲۰۱۷ فضانورد ناسا شد.

 

مقبلی، مدرک لیسانس خود را در رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه "ام‌آی‌تی" (MIT) گرفت و در آنجا ورزش‌های والیبال و بسکتبال را نیز دنبال می‌کرد.

 

او به عنوان یک خلبان، بیش از ۱۵۰ ماموریت را انجام داده و ۲۰۰۰ ساعت زمان را در بیش از ۲۵ هواپیمای مختلف گذرانده است.

فضانورد ایرانی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

رویای مقبلی برای فضانورد شدن به کلاس ششم بازمی‌گردد؛ زمانی که او گزارشی درباره "والنتینا ترشکووا" (Valentina Tereshkova)، فضانورد روسی و نخستین زن در فضا تهیه کرد. او گفت به خاطر می‌آورد که مادرش در تهیه لباس فضایی به او کمک می‌کرد تا آن را برای ارائه گزارش خود در کلاس بپوشد.

 

"کیت روبینز" (Kate Rubins)

زادگاه: ناپا، کالیفرنیا

سن: ۴۳ سال

 

مدت زمان سپری‌کرده در فضا: ۳۰۰ روز و یک ساعت و ۳۱ دقیقه

 

کیت روبینز با پرتاب فضاپیمای روسی سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی در ۷ جولای ۲۰۱۶، شصتمین زنی شد که در فضا پرواز کرده است.

 

او در طول ماموریت خود، نخستین فردی بود که DNA را در فضا توالی‌یابی کرد.

 

در طول دو پرواز خود، او در مجموع ۳۰۰ روز را در فضا گذرانده است که چهارمین دوره طولانی‌مدت یک فضانورد زن آمریکایی به شمار می‌رود.

فضانورد ایرانی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

روبینز که یک میکروبیولوژیست و همچنین فضانورد ناسا است، مدرک دکتری زیست‌شناسی سرطان دارد و خود را در توییتر، "شکارچی سابق ویروس" می‌نامد.

 

او وقتی جوانتر بود، رویای فضانورد شدن را نداشت، بلکه بیشتر روی بررسی و ریشه‌کن کردن ویروس‌ها متمرکز بود. این دقیقا همان کاری بود که او پس از دریافت مدرک خود از "دانشگاه کالیفرنیا-سن دیگو" و "دانشگاه استنفورد" انجام داد.

 

روبینز بعدها در مورد درمان‌ ویروس‌های "ابولا" (Ebola) و "لاسا" (Lassa) تحقیق کرد و در عین حال توانست به ایجاد مدل عفونت آبله کمک کند.

 

روبینز در جدیدترین سفر خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی، روی یک آزمایش قلبی کار کرد تا بررسی کند که تغییرات گرانش چگونه بر سلول‌های قلبی-عروقی در سطوح سلولی و بافتی تأثیر می‌گذارند.

 

نتایج پژوهش‌های او می‌توانند درک جدیدی را در مورد مشکلات قلبی در زمین ارائه دهند، به شناسایی درمان‌های جدید کمک کنند و به حمایت از توسعه معیارهای غربالگری برای پیش‌بینی خطرات قلبی-عروقی پیش از پرواز فضایی بپردازند.

 

"جسیکا واتکینز" (Jessica Watkins) 

زادگاه:‌ لافایت، کلرادو

 سن: ۳۴ سال

مدت زمان سپری‌کرده در فضا: در حال حاضر در فضا به سر می‌برد.

 

جسیکا واتکینز در حال حاضر به عنوان متخصص در مأموریت "کرو۴" (Crew-۴) ناسا که در ۲۷ آوریل ۲۰۲۲ پرتاب شد، به ایستگاه فضایی بین‌المللی خدمت می‌کند.

 

او در "مرکز تحقیقات ایمز" (Ames Research Center) و "آزمایشگاه پیش‌رانش جت" (JPL) ناسا کار کرده است و همچنین، یکی از اعضای گروه علمی "آزمایشگاه علمی مریخ" (Mars Science Laboratory) و "کنجکاوی" (Curiosity) بود.

فضانورد ایرانی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

واتکینز، مدرک کارشناسی علوم زمین‌شناسی و علوم محیطی را از دانشگاه استنفورد و دکترای زمین‌شناسی را از "دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس" (UCLA) دریافت کرد.

 

او سفر خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی، در توییتر ثبت کرده است. واتکینز در توئیت ماه ژوئن نوشت: به همان اندازه که زمین زیباست، به نظر می‌رسد که نمی‌توانم چشمانم را از ماه بردارم.

 

همچنین، او تصاویری از خود در حال انجام دادن لوله‌کشی فضایی برای تعمیر یک توالت در ایستگاه فضایی بین‌المللی به اشتراک گذاشت و در توئیتی جداگانه اضافه کرد: یکی از بخش‌های مورد علاقه من پیرامون قرار گرفتن در مدار، مشاهده ویژگی‌های زمین‌شناسی روی زمین از منظر سیاره‌ای است.

 

"استفانی ویلسون" (Stephanie Wilson)

 زادگاه: بوستون، ماساچوست

 سن: ۵۵ سال

 

مدت زمان سپری‌کرده در فضا: ۴۲ روز و ۲۳ ساعت و ۴۶ دقیقه

استفانی ویلسون، به دومین زن سیاهپوست تبدیل شد که در فضا حضور یافته و یکی از کهنه‌سربازان سه ماموریت شاتل فضایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ است.

 

او ارشدترین فضانورد زن آفریقایی-آمریکایی ناسا به شمار می‌رود که بیش از ۴۲ روز در مدار بوده است. اگر ویلسون به عنوان نخستین زن انتخاب شود، عنوان مسن‌ترین فردی را نیز دریافت می کند که روی ماه قدم گذاشته است.

 

او در گروه ۱۸ نفره آرتمیس، بیش از هر شخص دیگری فضانورد بوده و بیش از همه آنها به جز یکی از آنها پرواز کرده است.

 

فضانورد ایرانی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

ویلسون، مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم مهندسی از "دانشگاه هاروارد" و مدرک کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی هوافضا از "دانشگاه تگزاس" دریافت کرد.

 

ویلسون در مورد احساس خود در مورد احتمال حضور در این ماموریت گفت: من قطعا از این که در میان گروه قرار می‌گیرم، هیجان‌زده هستم و مشتاقانه منتظرم که نخستین زن، هر کدام از گزینه‌ها باشد و زنانی که برنامه آرتمیس را برای ادامه مطالعات ما در مورد ماه دنبال می‌کنند، با فرودگر روی سطح ماه فرود بیایند. ما امیدواریم یک پایگاه قمری در ماه بسازیم و سفر خود را از آزمایشگاه مداری "Gateway" ادامه دهیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------