جدیدترین تصویر هابل از برخورد ۲ کهکشان



 برخورد ۲ کهکشان,اخبار علمی ,خبرهای علمی
تلسکوپ فضایی هابل در جدیدترین تصویر خود از رقص دیدنی دو کهکشان که در آستانه برخورد با هم هستند، رونمایی کرده و اکنون تلسکوپ جیمز وب آماده است تا نگاه دقیق‌تری به آن داشته باشد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، با وجود آغاز عملیات تلسکوپ فضایی جیمز وب، تلسکوپ فضایی هابل همچنان در حال ارائه تصاویر دراماتیک از جهان است.

 

ناسا و آژانس فضایی اروپا به تازگی تصویر جدید هابل را از Arp-Madore ۴۱۷-۳۹۱ که یک برخورد عجیب کهکشانی در فاصله ۶۷۰ میلیون سال نوری از زمین است، منتشر کرده‌اند.

 

کشش گرانشی میان این دو کهکشان یک شکل حلقه‌ مانند عجیب ایجاد کرده است که دو هسته کهکشانی در آن نسبتاً نزدیک هستند.

 

هابل این ادغام را با استفاده از دوربین پیشرفته خود شکار کرده است که به شناسایی کهکشان‌های عجیب و غریب و حتی ماده تاریک کمک کرده است.

 

پژوهشگران از تصاویر هابل برای تهیه فهرستی از مشاهدات بعدی برای تلسکوپ جدید جیمز وب استفاده می‌کنند که گاهی اوقات همراه با هابل برای مطالعه اجرام فضایی استفاده می‌شود.

 

به زودی ممکن است شاهد رهبری هابل در عرصه مشاهدات فضایی نباشیم، چرا که این تلسکوپ در سال‌های اخیر دچار مشکلات متعددی شده است و انتظار می‌رود در صورت عدم مداخله، تا سال ۲۰۳۰ به زمین سقوط کند.

 

در حالی که ناسا و شرکت اسپیس‌ایکس در حال بررسی تقویت مدار هابل برای فعال نگه داشتن آن هستند، اما ثمردهی این کار برای افزایش طول عمر هابل، تضمینی نیست.

 

بنابراین این برخورد کهکشانی ممکن است یکی از آخرین رصدهای برجسته تلسکوپ هابل باشد.

 

 برخورد ۲ کهکشان,اخبار علمی ,خبرهای علمی

در حال حاضر این ادغام کهکشانی موسوم به Arp-Madore ۴۱۷-۳۹۱ توجه‌ها را به خود جلب کرده است. کاتالوگ Arp-Madore مجموعه‌ای از کهکشان‌های عجیب و غریب و خاص است که در سراسر آسمان جنوبی پخش شده‌اند و شامل مجموعه‌ای از کهکشان‌هایی است که به طرز ماهرانه‌ای برهم‌کنش دارند و برخوردهای کهکشانی تماشایی را ارائه می‌دهند.

 

برخورد کهکشانی Arp-Madore ۴۱۷-۳۹۱ که در فاصله ۶۷۰ میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی جوی(Eridanus) در نیم‌کره جنوبی آسمان قرار دارد، یکی از این برخوردهای کهکشانی است. این دو کهکشان در اثر گرانش منحرف شده‌اند و به شکل یک حلقه عظیم پیچ خورده‌اند و هسته‌های آنها در کنار هم قرار گرفته است.

 

هابل از دوربین پیشرفته خود برای بررسی موسوم به ACS برای ثبت این صحنه استفاده کرده است. این ابزار برای شکار کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی در جهان باستان بهینه شده است. ACS به مدت ۲۰ سال در اکتشافات علمی مشارکت داشته و در طول عمر خود در همه چیز از نقشه‌برداری از توزیع ماده تاریک گرفته تا مطالعه تکامل خوشه‌های کهکشانی نقش داشته است.

 

این تصویر از مجموعه‌ای از مشاهدات هابل آمده است که برای ایجاد فهرستی از اهداف جذاب برای مشاهدات بعدی تلسکوپ فضایی جیمز وب و همچنین سایر تلسکوپ‌های زمینی طراحی می‌شوند.

 

اخترشناسان فهرستی از کهکشان‌هایی که قبلاً مشاهده نشده بودند را برای هابل انتخاب کردند تا تلسکوپ‌های دیگر، آنها را بین رصدهای برنامه‌ریزی‌ شده خود بررسی کنند. با گذشت زمان، این کار به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا در حالی که از زمان محدود رصد هابل تا حد امکان به صورت کارآمد استفاده می‌کنند، انباری از کهکشان‌های جالب برای سایر تلسکوپ‌ها بسازند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------