چهارشنبه بارش شهابی جوزایی به اوج می‌رسد



بارش شهاب,اخبار علمی ,خبرهای علمی
بارش شهابی سالانه «جوزایی‌» (Geminids) شامگاه فردا (چهارشنبه ۲۳ آذر - ۱۴ دسامبر) به اوج خود می‌رسد و علاقه مندان به این رخداد نجومی می توانند در حدود ۱۲۰ سنگ آسمانی را در هر ساعت مشاهده کنند.

به گزارش ایرنا ؛ اوج بارش شهابی جوزایی به تماشاگران آسمان و علاقه مندان ستاره‌شناسی این فرصت را می دهد تا آنچه را که به عنوان ثابت‌ترین و قابل اعتمادترین بارش شهابی سال به شمار می‌رود، مشاهده کنند البته اگر آماده مقابله با سرمای هوای در اواخر آذرماه (اواسط دسامبر) باشند.

 

بارش شهابی بر فراز شهر نیویورک در ساعت هشت صبح فردا به اوج خود می‌رسد و از این رو بهترین وقت تماشای این پدیده در ساعات پیش از طلوع خورشید در این روز است.

 

این بارش شهابی امسال از روز یکشنبه ۱۳ آذر ماه (چهارم دسامبر) شروع شد و روز شنبه ۲۶ آذرماه ( ۱۷ دسامبر) به پایان می رسد. در این مدت زمانی، بهترین راه برای دیدن شهاب‌های فراوان تماشای آسمان در زمانی است که مکان (موقعیت) مشاهده به سمت نقطه شهاب‌زا است که در صورت فلکی جوزا (constellation of Gemini) یافت می‌شود.

 

بیشترین شهاب‌ها از بارش جوزایی زمانی مشاهده می شوند که نقطه تابشی (نقطه بارش شهاب) آن در بالای افق باشد و با بالا رفتن این نقطه در آسمان تعداد شهاب‌ها افزایش می‌یابد.

 

در شرایط تاریک مناسب با وجود آسمان صاف و بدون ماه، تماشاگران آسمان می‌توانند تا حد ۱۲۰ شهاب جوزایی را در هر ساعت در زمان اوج آن مشاهده کنند.

 

بارش شهابی زمانی اتفاق می‌افتد که زمین در سفر سالانه‌اش به دور خورشید از میان ابرهای باقی‌مانده از ستاره‌های دنباله‌دار یا سیارک‌ها عبور می‌کند. این ستاره های دنباله دار یا سیارک ها با سرعت زیاد وارد اتمسفر سیاره زمین می شوند و می‌سوزند و به این شکل رگه هایی از نور ایجاد می‌کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------