انتشار دی اکسید کربن تهدیدی جدی برای کیفیت غذا



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, دی اکسید کربن
محققان اعلام کردند که با تداوم تراکم و انباشت دی اکسید کربن در اتمسفر، تا چند دهه دیگر کیفیت غذا و در نتیجه سلامت انسان ها در بسیاری از مناطق جهان از جمله خاورمیانه در معرض خطر قرار می گیرد. 

به گزارش  ایرنا از پایگاه خبری نیچر، به گفته محققان اگر روند کنونی تولید گازهای گلخانه ای با یک اقدام جهانی تغییر نکند، بین 30 تا 80 سال آینده میزان انباشت دی اکسید کربن در اتمسفر از 550 واحد فراتر خواهد رفت. این پدیده موجب کاهش بیش از پیش و 3 تا 17 درصدی آهن، پروتئین و روی در بسیاری از انواع غلات می شود و این کاهش مواد مغذی پیامدهای منفی بر سلامت ساکنان زمین خواهد داشت.

 

محققان با استفاده از یک مدل مبتنی بر جنسیت، تاثیر افزایش دی اکسید کربن اتمسفر بر آهن، پروتئین و روی موجود در 225 ماده غذایی بر جمعیت 151 کشور جهان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. بر اساس این تحقیقات، افزایش تجمع دی اکسید کربن در اتمسفر تا سال 2050 میلادی می تواند 175 میلیون نفر را دچار فقر روی و 122 میلیون نفر را دچار فقر پروتئین کند.

 

در حال حاضر 1.4 میلیارد زن در سن باروری و کودک زیر 5 سال در کشورهایی زندگی می کنند که در آن ها کم خونی بیش از 20% شیوع دارد؛ براساس یافته محققان، این زنان 4% از آهن موجود در رژیم غذایی خود را از دست خواهند داد.

 

بر اساس این تحقیقات آفریقا، جنوب و جنوب شرق آسیا و خاور میانه بیش از سایر مناطق جهان در معرض خطر قرار دارند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Climate Change منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------