تاثیر آلودگی هوا بر قابلیت‌های شناختی؛ پسرها آسیب‌پذیرترند



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, آلودگی هوا
محققان انستیتوی سلامت جهانی بارسلونا دریافتند قرار گرفتن در معرض ذرات ریز معلق در هوا با ابعاد کوچکتر از ۲.۵ نانومتر در طول دوران بارداری و سال‌های ابتدای زندگی با ضعف در حافظه کاری و کنترل توجه ارتباط دارد. 

در این تحقیقات، دو هزار و ۲۲۱ دانش‌آموز ۷ تا ۱۰ ساله در شهر بارسلونا مورد مطالعه قرار گرفتند. توانایی‌های شناختی این کودکان با استفاده از آزمون‌های کامپیوتری مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. میزان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دوران بارداری و خردسالی نیز با استفاده از یک مدل محاسباتی و اندازه‌گیری‌های واقعی، تخمین زده شد.

 

بر اساس این تحقیقات هرچه شدت آلودگی هوا با ذرات معلق ۲.۵ نانومتری در دوران بارداری و ۷ سال ابتدای زندگی شخص بیشتر باشد،‌ امتیاز به دست آمده در آزمون‌های شناختی کودکان در بین ۷ تا ۱۰ سالگی پایین‌تر است.

 

حافظه کاری یک سیستم شناختی است که وظیفه ذخیره موقت اطلاعات را بر عهده داشته و در یادگیری، استدلال، حل مساله و درک مطلب نقش اساسی دارد. در این تحقیقات مشخص شد آلودگی با ذرات ۲.۵ نانومتری موجب ضعف عملکرد این نوع حافظه در پسرها می‌شود. اما هنوز علت تفاوت در اثرگذاری جنسیتی این عامل مشخص نیست.

 

کنترل توجه یکی از سه شبکه اصلی ایجادکننده قابلیت توجه در انسان است. این ویژگی در حالت‌های پیشرفته توجه مانند تشخیص و حل اختلاف در انتخاب گزینه‌ها و واکنش‌ها، تشخیص خطا، اجتناب از واکنش و تنظیم افکار و احساسات کاربرد دارد. بر اساس این تحقیقات آلودگی با ذرات معلق ۲.۵ نانومتری موجب ضعف کنترل توجه در هر دو جنس می‌شود.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Environmental Health Perspectives منتشر شده است.

 

  ایرنا  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------