حسگر کاغذی گوشت و ماهی فاسد را شناسایی می کند



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , حسگر کاغذی گوشت
محققان نوعی حسگر کاغذی ارزان ابداع کرده اند که با شناسایی گازهای مختلف، گوشت و ماهی فاسد را شناسایی می کند. این روشی کم هزینه برای کاهش دور ریز مواد غذایی و اجتناب از مسمومیت است. 

به گزارش مهر به نقل از دیلی میل، به زودی موبایل‌ها می‌توانند به کمک یک حسگر جدید غذاهای فاسد را تشخیص دهند. جالب آنکه هزینه تولید این حسگر فقط چند پنس است.

 

این حسگر سنجشی به تازگی غذا توسط دانشمندان انگلیسی ابداع شده و می‌تواند گازهای ناشی از گوشت و ماهی فاسد را رصد کند.

 

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , حسگر کاغذی گوشت

«فیرات گودر» از محققان بخش مهندسی زیستی کالج لندن مؤلف ارشد این تحقیق است. او در این باره می‌گوید: هر چند تاریخ انقضای محصولات غذایی برای حفظ سلامتی انسان‌ها طراحی شده، اما مصرف مواد غذایی براساس تاریخ انقضا سبب می‌شود مواد غذایی خوراکی سالم دور ریخته شوند. در حقیقت این سیستم از لحاظ ایمنی قابل اعتماد نیست و ممکن است به دلیل شرایط ضعیف نگهداری مواد فاسد شوند.

 

اما گجت های ارزان و حافظ محیط زیست دورریز مواد غذایی و آلاینده پلاستیکی را کم می‌کنند و حتی می‌توانند به کاهش قیمت مواد غذایی برای مصرف کنندگان نیز منجر شوند.

 

به گفته گودر هزینه تولید نمونه اولیه این حسگر حدود ۲ پنس است و در حقیقت نوعی حسگر الکتریکی کاغذی (PEGS) است که می‌تواند گازهای مختلف را شناسایی کند. به طور دقیق این حسگر قابلیت شناسایی گاز آمونیا و تری متیل آمین را دارد. این دو گاز نشان می‌دهند گوشت و ماهی دیگر قابل مصرف نیستند. افراد به راحتی می‌توانند با نگه داشتن موبایل خود روی بسته مواد غذایی از این حسگر استفاده کنند.

 

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , حسگر کاغذی گوشت

این حسگرها با پرینت الکترودهای کربنی روی کاغذ سلولزی ابداع شده‌اند. این مواد زیستی غیر سمی هستند بنابراین به محیط زیست آسیب نمی‌رسانند و استفاده از آنها در بسته بندی غذا نیز ایمن است. علاوه بر آن این گجت های کوچک مجهز به برچسب‌های NFC نیز خواهند بود.

 

طی آزمایش‌های انجام شده حسگرهای PEGS گازهای نشان دهنده فساد غذا را به سرعت و با دقت شناسایی کرد.

 

می‌توان تا ۳ سال دیگر این حسگر را روی بسته بندی مواد غذایی نصب و جایگزین تاریخ انقضای گوشت و ماهی کرد. همچنین از این حسگرها می‌توان در مواد لبنی نیز استفاده کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------