پیش‌بینی زمان مرگ ممکن شد؟



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,پیش‌بینی زمان مرگ
دانشمندان به این نتیجه رسیدند که سن بیولوژیکی زنان در اکثر موارد کمتر از سن واقعی آنهاست و در مردان برعکس پیری زودتر فرا می‌رسد. 

شاید شما هم در میان اطرافیان با افرادی برخورد کرده باشید که معتقدند اگر می‌دانستند چقدر عمر می کنند، می‌توانستند به شکل دیگری زندگی کنند و در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به بررسی این موضوع و حقایقی پیرامون ارتباط آن با ساعت بیولوژیکی افراد بپردازد.پشت پرده ارتباط ساعت بیولوژیکی بدن و میزان طول عمر افراد/ آیا می‌توان زمان مرگ را حدس زد؟

 

ساعت بیولوژیکی به چه معناست؟

ساعت بیولوژیکی، ساعت زیستی، ساعت زیست‌شناختی یا ساعت بدن یک چرخهٔ تقریباً ۲۴ ساعته در فرایندهای زیست‌شیمیایی، فیزیولوژیکی، یا رفتاری موجودات زنده، شامل گیاهان، جانوران، قارچ‌ها و سیانوباکتری‌ها شناخته می شود.اختلال در ساعت زیست‌شناختی انسان می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های بسیاری شود.تنوع دوره‌های فعالیت‌های زیستی در موجودات زنده برای فرایندهای بسیار ضروری انجام می‌گیرد.فرایندهایی که در جانوران شامل خوردن، خوابیدن جفتگیری کردن، مهاجرت، خواب زمستانی و تقسیم یا باززایی سلول‌ها است و در گیاهان شامل جنبش‌های جوانه‌زنی، واکنش‌های فوتوسنتزی است.در میان دوره‌های گوناگون مهم‌ترین دوره، دوره‌های شبانه‌روزی است که با نام ریتم شبانه‌روزی هم معروف است.پشت پرده ارتباط ساعت بیولوژیکی بدن و میزان طول عمر افراد/ آیا می‌توان زمان مرگ را حدس زد؟

 

تشخیص سن بیولوژیکی و میزان طول عمر انسان

برخی حتی مطمئنند اگر می‌دانستند که چقدر عمر خواهند کرد، می‌توانستند به شکل دیگری زندگی کنند و در حال حاضر دانشمندان می‌توانند به سوالات این افراد پاسخ دهند.تیمی از دانشگاه یلس، آزمایشی را انجام دادند که با دقت بسیار سن بیولوژیکی انسان را تشخیص داده و کمک می‌کند که بدانند چقدر این تیک تاک ساعت ادامه خواهد داشت.

 

محققان توضیح دادند که ماشین حساب زندگی برپایه ۹ نشانگر زیستی کار می‌کند که در خون انسان وجود دارد. به عبارت دیگر بیمار باید باید یک آزمایش معمولی بدهد.آزمایش‌های مربوط به طول عمر قبلا هم انجام می‌شدند، اما این آزمایش جدید دقت بسیار بالایی دارد. دانشمندان ۴۲ شاخص متفاوت (به طور مثال سطح گلوکز، لکوسیت و آلبومین) را اندازه گیری می‌کنند.اطلاعات به دو پایگاه بزرگ منتقل می‌شود. در جریان کار متخصصین اطلاعات افراد در سنین مختلف و همچنین بیماران فوت کرده را بررسی کردند.به طور مثال سن حقیقی فرد ۶۵ سال است، اما وضعیت فیزیک ۷۰ سال را نشان می‌دهد و خطر مرگ وی مانند فرد ۷۰ ساله است.

 

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که سن بیولوژیکی زنان در اکثر موارد کمتر از سن واقعی آنهاست و در مردان برعکس پیری زودتر فرا می‌رسد.در بین افراد در سنین ۵۰ تا ۶۴ سال خطر مرگ به خاطر پیری زودرس بیشتر از افراد در سنین ۶۵ تا ۸۴ سال است.پشت پرده ارتباط ساعت بیولوژیکی بدن و میزان طول عمر افراد/ آیا می‌توان زمان مرگ را حدس زد؟

 

نحوه پیش بینی میزان طول عمر یک فرد

دانشمندان اکنون می‌توانند بطور دقیق طول عمر یک انسان را پیش‌بینی کنند.جالب است بدانید که؛ محققان به بررسی تغییرات شیمیایی دی‌ان‌ای پرداختند که در طول عمر رخ داده و می‌تواند به پیش‌بینی سن فرد کمک کند؛ آن‌ها با مقایسه سن واقعی افراد با سن ساعت زیستی پیش‌بینی شده توانستند یک الگوی جدید را مشاهده کنند.افرادی که سن زیستی آن‌ها بزرگتر از سن واقعی‌شان بود، بیشتر احتمال داشت که زودتر از افرادی که دارای سن زیستی و واقعی مشابه بودند، بمیرند.چهار پژوهش جداگانه به بررسی حیات حدود ۵۰۰۰ نفر برای ۱۴ سال پرداختند.

 

سن زیستی هر فرد در آغاز از روی نمونه خون وی اندازه‌گیری شد و سپس داوطلبان در طول پژوهش مورد پیگیری قرار گرفتند.محققان دریافتند که بین برخورداری از یک ساعت زیستی سریعتر و مرگ زودرس حتی با در نظر گرفتن عواملی مانند استعمال دخانیات، دیابت و بیماری‌های قلبی‌عروقی ارتباط مستقیم وجود داشت.

 

آن‌ها ساعت زیستی هر فرد را با بررسی یک اصلاح شیمیایی در DNA موسوم به متیلاسیون اندازه‌گیری کردند.این اصلاح هیچ نوع تغییری در توالی دی‌ان‌ای ایجاد نمی‌کند، اما نقش مهمی در فرآیندهای زیستی ایفا کرده و می‌تواند بر چگونگی فعال و غیرفعال شدن ژن‌ها تاثیر بگذارد.تغییرات متیلاسیون می‌تواند بر ژن‌های زیادی تاثیر بگذارد و در طول زندگی انسان رخ می‌دهد.اما به گفته محققان، در حال حاضر مشخص نیست که چه شیوه زندگی یا عوامل ژنتیکی بر سن زیستی انسان تاثیر می‌گذارد. آن‌ها پژوهش‌های بیشتری را برای بررسی دقیق این امر دنبال می‌کنند.

 

  باشگاه خبرنگاران جوان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------