فیلتر کردن ریزپلاستیک های آب با استفاده از علم صوت شناسی



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,
محققان با استفاده از علم صوت شناسی یا آکوستیک فیلتر جدیدی تولید کرده اند که می تواند ریزپلاستیک ها را شکار کند.

به گزارش مهر به نقل از اینترستینگ ایجینیرینگ، ریزپلاستیک ها که عمدتا توسط ماشین های لباسشویی تولید می شوند در نهایت به دریاها و اقیانوس ها ریخته می شوند و پاکسازی آنها از محیط زیست کار بسیار دشواری است.

 

پژوهشگران دانشگاه شینشو در ژاپن که این فیلتر تازه را ابداع کرده اند می گویند از این طریق می توان تمامی ریزپلاستیک ها را به راحتی و با صرف هزینه ای کم جمع آوری کرد. به ازای هر صد لیتر آب تخلیه شده از ماشین های لباسشویی بیش از ده هزار ریز پلاستیک در فضای آزاد رها می شود.

 

فیبرهای پلاستیکی و ریز پلاستیک ها معمولا از بخش های مختلف البسه جدا شده و در آب موجود در ماشین های لباسشویی شناور می شوند و ریزبودن فوق العاده آنها موجب عبورشان از فیلترهای متعارف می شود.

 

محققان می گویند با انتشار دقیق و هدفمند امواج صوتی در آب های آلوده به ریزپلاستیک ها، می توان آنها را در مرکز مجاری انتقال آب متمرکز کرد و با شکل گیری توده ای از آنها برای خروجشان به سمت مجاری دیگر با فشار امواج صوتی یا حتی فشار یک جریان آب اقدام کرد.

 

باید توجه داشت که اگر چه ریزپلاستیک ها از نظر فشردگی و حجم با یکدیگر متفاوت هستند، اما با انعکاس دقیق امواج صوتی در آب می توان آنها را در میانه یک مجرای آبی متمرکز کرد و این کار به تنها ۰.۷ ثانیه زمان نیاز دارد. محققان می گویند در آینده می توان از این روش برای تصفیه آب از برخی ریزذره های دیگر نیز استفاده کرد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------