بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان در چین به بهره برداری رسید



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,تلسکوپ
بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان موسوم به تلسکوپ فاست (FAST) یا «چشم آسمان چین» امروز یکشنبه به طور رسمی در چین به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا این تلسکوپ از زمان ساخت، در اکتبر سال ۲۰۱۷ دو تپ اختر یا اختر تپنده (pulsars) را کشف کرد و تا پیش از تحویل رسمی، ۱۰۲ تپ اختر را شناسایی کرد که رقمی بیش از مجموع تپ اخترهای کشف شده توسط محققان دیگر کشورها در اروپا و آمریکا است.

 

تلسکوپ رادیویی فاست یا «چشم آسمان چین» با حساسیت ۲.۵ برابر با دومین تلسکوپ رادیویی جهان از ظرفیت کاوشی ۴ برابر آن برخوردار است.

 

«جیانگ پنگ» سرمهندس پروژه تلسکوپ رادیویی فاست گفت تحویل رسمی این تلسکوپ به معنی تحویل از مهندسان به محققان علمی است و از این پس، همه فعالیت های این تلسکوپ بر روی تحقیقات علمی و رصدی نجومی متمرکز خواهد بود.

 

او گفت: این تلسکوپ یک تلسکوپ قدرتمند برای اخترشناسان در سراسر جهان است که زمینه کشف اسرار پیرامون پیدایش و تحولات جهان را فراهم می آورد.

 

دیافراگم این تلسکوپ رادیویی به صورت یک بشقاب ۵۰۰ متری است که در زمینی به مساحت ۳۰ زمین فوتبال جای داده شده است و در استان گویژو در جنوب غربی چین واقع شده است.

 

از آنجایی که دقت این تلسکوپ به حدود ۵۰ برابر تلسکوپ های قبلی می رسد این امکان را برای انسان فراهم می کند که برای اولین بار امواج گرانشی ناهرتز با فرکانس بسیار پایین را تشخیص دهد.

 

کار ساخت این تلسکوپ با هزینه ای نزدیک به ۱.۲ میلیارد یوان (حدود ۱۷۰ میلیون دلار آمریکا) در سپتامبر سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۰ سال پس از آن که توسط ستاره شناسان چینی پیشنهاد شد به پایان رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------