قلب نیتروژنی پلوتون عامل ایجاد بادهای شدید این کره یخی



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,پلوتون
تحقیقات جدید ناسا نشان می‌دهد بخشی از سطح سیاره دوردست پلوتون که شکلی شبیه به قلب دارد، محل تجمع نیتروژن یخ زده و عامل شکل گیری بادهای تند است.

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، تجمع نیتروژن جامد در قلب پلوتون به وزش بادهای دائمی در دیگر بخش‌های سیاره مذکور انجامیده که نتیجه آن تغییر رنگ و تیره‌تر شدن دیگر بخش‌های پلوتون است.

 

اطلاعات مورد نیاز برای انجام این تحقیق با استفاده از فضاپیمای نیوهوریزون جمع آوری شده است. این فضاپیما در سال ۲۰۱۵ از کنار نپتون گذشت و توانست تصاویری استثنایی و بی سابقه از سطح سیاره مذکور تهیه کند.

 

شکل گیری بخشی شبیه به قلب بر روی نپتون یک شگفتی منحصر به فرد درمیان سیارات منظومه شمسی است. این بخش از نپتون Sputnik Planitia نام گرفته است. سطح Sputnik Planitia به طور دائم در حال پاکسازی است و علت این مساله برخاستن دائمی نیتروژن مایع و گرم‌تر نسبت به محیط اطراف از زیر سطح این سیاره و جامدشدن آن در زمان رسیدن به سطح پلوتون است. این نیتروژن یخ زده و سفید رنگ به وزش بادهایی در محیط اطراف خود دامن می‌زند که سطح این بخش‌ها را تیره‌تر می‌کند.

 

گفتنی است که نیتروژن علاوه بر منطقه Sputnik Planitia پلوتون در جو نازک این سیاره هم وجود دارد و ریزش بلورهای آن در طول شب بر روی سطح نپتون باعث ایجاد یخبندان‌های نیتروژنی می‌شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------