پیشگیری از زمین خوردن سالمندان با کفش‌های الهام گرفته از پوست مار



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, پوست مار
محققان با الهام از پوست مار، کفی‌های کفش جدیدی ساخته‌اند که از اصطکاک بیشتری برخوردار باشد و بتواند مانع از زمین خوردن افراد آسیب پذیر شود. 

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، چند سال پیش، دانشمندان دانشگاه هاروارد ساختار پوست مار را کپی کردند تا یک ربات نرم ایجاد کنند که هنگام حرکت، با زمین اصطکاک خوبی داشته باشد. اکنون، آنها همان ایده را برای استفاده در کفش‌هایی که می‌توانند از افتادن سالمندان جلوگیری کنند، استفاده کرده‌اند.

 

این کفی‌ها با همکاری محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) به شکل ورق‌های استیل باریک و انعطاف پذیر هستند که با الگویی شبیه به پوست مار برش خورده‌اند. همانطور که در مورد آن ربات نرم نیز اتفاق افتاد، این الگو متشکل از ده‌ها قسمت به هم پیوسته مبتنی بر هنر برش کاغذ ژاپنی موسوم به "کیریگامی" است.

 

هنگامی که این کفی روی زمینِ صاف باشد، اصطکاک کمی خواهد داشت و صاف و نرم حرکت می‌کند. هنگامی که فرد رو به جلو گام برمی‌دارد، وزن خود را از سمت پاشنه پا به سمت انگشتان پا می‌اندازد و باعث می‌شود کفی خم شود. این حالت باعث می‌شود قسمت‌های برش خورده به شکل پوست مار بیرون بزنند و به زمین چنگ بزنند و اصطکاک را به حداکثر برسانند.

 

این کفی نسبت به دیگر موادی که در ساخت دیگر کفی‌های با اصطکاک بالا که مثلا برای جلوگیری از لیز خوردن در پیاده‌روهای یخ زده در زمستان استفاده می‌شود، سبک‌تر است. به علاوه اینکه این کفش‌ها را راحت‌تر می‌توان به پا کرد و درآورد.

 

مهمتر از همه، وقتی این کفی روی سطحی مانند یخ آزمایش شد، در ایجاد اصطکاک مانند چنگک عمل کرد و اصطکاک فوق العاده‌ای را ایجاد کرد.

 

پروفسور "جیووانی تراورسو" نویسنده این مطالعه می‌گوید: سقوط و زمین خوردن عامل اصلی مرگ و میر در سالمندان و دومین علت اصلی مرگ و میر شغلی است. اگر ما بتوانیم اصطکاک بین خود و زمین را کنترل کنیم و آن را افزایش دهیم، می‌توانیم خطر این سقوط‌ها را کاهش دهیم که نه جان بسیاری را نجات می‌دهد، بلکه سالانه میلیاردها دلار از هزینه‌های پزشکی می‌کاهد.

 

دانشمندان اکنون به دنبال مشارکت با شرکت‌هایی هستند که ممکن است علاقه مند به تجاری سازی این فناوری باشند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------