زمان شکل‌گیری منظومه شمسی مشخص شد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,منظومه شمسی
محققان با بررسی ایزوتوپ‌های به دست آمده از برخی شهاب سنگ‌ها و سیارک‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که منظومه شمسی کمتر از ۲۰۰ هزار سال قبل شکل گرفته است.

 به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، بررسی‌های انجام شده توسط ناسا حاکیست منظومه شمسی عمر بسیار اندکی در مقایسه با سایر کهکشان‌ها و منظومه‌ها در نقاط مختلف جهان دارد.

 

پیش از این تصور می‌شد ممکن است عمر منظومه شمسی به ۴.۵ میلیارد سال قبل هم برسد. اما یافته‌های تازه نشان می‌دهد که گمانه زنی قبلی کاملاً اشتباه بوده و منظومه شمسی در یک فرایند تدریجی شکل نگرفته و سرعت ایجاد آن نسبتاً بالا بوده است.

 

بر اساس تحقیق تازه تبدیل ابرهای گازی بزرگ به منظومه شمسی فعلی طی مدت تنها ۴۰ هزار سال رخ داده و از ۲۰۰ هزار سال قبل منظومه شمسی به شکل فعلی ایجاد شده است. نتیجه‌گیری یادشده حاصل بررسی ایزوتوپ‌های عناصری مانند کلسیم، آلومینیوم و غیره در برخی شهاب سنگ‌های برخورد کرده با زمین است.

 

پژوهشگران ناسا پیش از این با بررسی دیگر منظومه‌های مشابه با منظومه شمسی عمر آن را بین یک تا دو میلیون سال تخمین زده بودند و این دستاورد مهم علمی موجب خواهد شد تا در مورد برخی یافته‌های دیگر در منظومه شمسی نیز تجدیدنظر شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------