تبدیل هوا به آب با هواژل هوشمند



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,هواژل هوشمند
محققان دانشگاه ملی سنگاپور موفق شدند با استفاده از یک هواژل هوشمند، هوا را به آب پاک و تمیز تبدیل کنند، در حالی که این هواژل نیازی به منبع تغذیه خارجی ندارد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، کمبود آب در سراسر زمین هر روزه بیشتر و بیشتر می‌شود و در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر از کمبود آب پاک و آشامیدنی رنج می‌برند.

 

اکنون محققان دانشگاه ملی سنگاپور(NUS) برای یافتن راه حلی برای این معضل به مبارزه برخاسته‌اند. این تیم ماده‌ای را ایجاد کرده است که بدون اینکه از منابع انرژی خارجی استفاده کند، آب را از هوا می‌کشد.

 

آب شیرین در سیاره زمین محدود است، بنابراین محققان و دانشمندان به دنبال راه‌هایی برای تأمین آب پاک و تمیز بیشتر برای ساکنان این سیاره هستند.

 

یکی از این روش‌ها استخراج آب از هوا است. این همان چیزی است که محققان دانشگاه ملی سنگاپور تصمیم گرفتند انجام دهند و به آن دست یافته‌اند.

 

این تیم نوعی هواژل فوق سبک ساخته‌اند که کمی شبیه اسفنج به نظر می‌رسد و به همان شکل کار می‌کند، اما برای بیرون کشیدن آبی که از هوای اطراف جذب می‌کند، نیازی به فشار دادن آن نیست. علاوه بر این، برای استخراج آب مورد نیاز به باتری نیازی ندارد.

 

محققان می‌گویند، یک کیلوگرم از این هواژل در یک روز مرطوب در سنگاپور، روزانه ۱۷ لیتر آب تولید می‌کند.

 

ترفند این روش در استفاده از پلیمرها است که مولکول‌های بلندی هستند که در هواژل جمع شده‌اند. این پلیمر دارای یک ساختار شیمیایی است که باعث جذب آب و همچنین دفع آن می‌شود. بنابراین، این هواژل هوشمند مولکول‌های آب را از هوا جذب می‌کند، آنها را به شکل مایع متراکم می‌کند و آب حاصل را بیرون می‌دهد.

 

علاوه بر این، هنگامی که نور آفتاب کافی باشد، این هواژل برای دفع آب سریع‌تر هم عمل می‌کند و ۹۵ درصد بخار آب درون هواژل را به آب مایع تبدیل می‌کند.

 

این تیم همچنین اطمینان داده است که آب تولید شده توسط این هواژل با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی در مورد آب آشامیدنی مطابقت دارد.

 

پروفسور "هو گیم وی" از گروه برق و رایانه دانشگاه ملی سنگاپور گفت: با توجه به اینکه آب اتمسفری به طور مداوم با چرخه هیدرولوژیکی جهانی دوباره جایگزین می‌شود، اختراع ما یک راه حل امیدوار کننده برای دستیابی به تولید آب شیرین پایدار در شرایط مختلف آب و هوایی و با حداقل هزینه و مصرف انرژی ارائه می‌دهد.

 

این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------