اولین گردشگر فضایی "اسپیس‌ایکس" یک دختر ۲۹ ساله آمریکایی خواهد بود



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, گردشگر فضایی
نخستین پرواز فضایی خصوصی شرکت "اسپیس‌ایکس" حامل "هیلی آرکنو" دختر ۲۹ ساله آمریکایی که از سرطان نجات یافته است، خواهد بود تا وی تبدیل به جوان‌ترین آمریکایی در فضا شود. 

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، شرکت "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) به تازگی اعلام کرده است که چهار شهروند غیرنظامی را درون کپسول "کرو دراگون"(Crew Dragon) خود به مدار می‌فرستد و این اولین باری است که یک پرواز خدمه بدون حتی یک فضانورد حرفه‌ای به فضا پرواز می‌کند.

 

نیویورک تایمز گزارش داده است که یکی از این شهروندان "هیلی آرکنو"(Hayley Arceneaux) است که با سن ۲۹ سال، جوان‌ترین آمریکایی خواهد بود که به فضا پرواز می‌کند.

 

این سفر به لطف میلیاردری به نام "جرد آیزاکمن" انجام می‌شود که اولین پرتاب تجاری و گردشگری را از شرکت "اسپیس‌ایکس" خریداری کرده است. او در این مأموریت موسوم به "اینسپیریشن ۴"(Inspiration ۴) یک صندلی برای خود در کپسول "کرو دراگون" خریداری کرده و سه صندلی دیگر را نیز اهدا خواهد کرد. یک صندلی به برنده مسابقه‌ای که توسط شرکت او به نام "Shift۴" حمایت مالی می‌شود و دیگری به برنده قرعه‌کشی بیمارستان "سنت جود" اختصاص خواهد یافت.

 

صندلی چهارم اما برای یکی از کارکنان بیمارستان "سنت جود" که پس از غلبه بر سرطان به نمادی از امید تبدیل شده، در نظر گرفته شده است و آن شخص "هیلی آرکنو" است.

 

"آرکنو" اکنون در بیمارستان تحقیقات کودکان "سنت جود" در ممفیس دستیار پزشک است، اما نزدیک به ۲۰ سال پیش، او بیمار بود. وی در سال ۲۰۰۲ به دلیل ابتلا به سرطان استخوان تحت درمان قرار گرفت و اکنون به جای برخی از استخوان‌های پای چپش، میله‌های فلزی قرار دارد. بدین ترتیب او ضمن کسب عنوان جوان‌ترین فرد به فضا رفته، به اولین شخصی تبدیل خواهد شد که با اعضای پروتزی وارد فضا می‌شود.

 

به طور معمول افراد دارای چنین شرایط پزشکی برای فضانوردی رد صلاحیت می‌شوند و این در حالی است که "آرکنو" هنوز از درد گاه به گاه پا رنج می‌برد. با این حال او توسط "اسپیس‌ایکس" برای این پرواز تایید صلاحیت شده و به عنوان افسر پزشکی خدمه در این پرواز خدمت می‌کند.

 

"آرکنو" به آسوشیتدپرس گفت: نبرد من با سرطان واقعاً مرا برای سفرهای فضایی آماده کرد. این بیماری مرا سرسخت کرد و همچنین به نظرم واقعاً به من آموخت که انتظار غیرمنتظره‌ها را داشته باشم و مسافر این پرواز شوم.

 

"آیزاکمن" که برای تفریح ​​با هواپیمای جنگی "میگ-۲۹" و دیگر جت‌های نظامی پرواز می‌کند، می‌گوید که "هیلی" کاملا برای این پرواز فضایی مناسب است.

 

آخرین پرتاب خدمه موسوم به "کرو-۱"(Crew-۱) در نوامبر گذشته اتفاق افتاد و بعدی موسوم به "کرو-۲"(Crew-۲) برای آوریل ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده است.

 

قرار است "آیزاکمن" ماه آینده دو گردشگر فضایی دیگر حاضر در مأموریت "Inspiration۴" را معرفی کند. این پرواز در ماه اکتبر انجام خواهد شد و دو تا چهار روز طول خواهد کشید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------