ارسال "ربات پاکبان" به فضا!



 ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
چین رباتی را به فضا ارسال کرده که قادر است زباله‌های فضایی را با یک تور بزرگ جمع کند و سپس بسوزاند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک استارتاپ استخراج فضایی در چین به تازگی نمونه اولیه رباتی را به مدار نزدیک زمین ارسال کرده است که قادر به جمع‌آوری زباله‌ها و سایر ضایعات فضایی باقی مانده از فضاپیماهای قبلی در مدار زمین با یک تور غول‌پیکر است.

 

این جدیدترین تلاش چین برای تسریع تلاش‌های خود به منظور از بین بردن شکاف بین خود، روسیه و ایالات متحده در فناوری‌های فضایی و تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ فضایی است.

 

به گزارش خبرگزاری دولتی "شینهوا"، این ربات فضایی دارای تور، "نئو-01"(NEO-01) نامیده می‌شود و علاوه بر جمع‌آوری زباله‌های فضایی، برای رصد اجرام آسمانی کوچک به اعماق فضا خواهد رفت. این ربات در تاریخ 6 مارس همراه با چندین ماهواره دیگر به فضا پرتاب شده است.

 

این ربات 30 کیلوگرمی توسط استارتاپی به نام "اوریجین اسپیس"(Origin Space) که در شنژن چین مستقر است، ساخته شده است و هدف آن هموار کردن مسیرهای جدید برای آینده یک فناوری است که بتواند عناصر موجود در سیارک‌ها را استخراج کند.

 

از زمان تأسیس اولین شرکت استخراج سیارک در جهان به نام "پلنتری ریسورسز"(Planetary Resources) در سال 2009 تاکنون بیش از 12 شرکت مشابه دیگر در سراسر جهان از جمله استارتاپ "آسترواسکل"(Astroscale) ژاپن و "3D سیستمز"(3D Systems) ایالات متحده تاسیس شده است.

 

بر اساس گزارش‌ها، فناوری "آسترواسکل" از آهنرباها برای جمع آوری زباله‌های فضایی در مدار نزدیک زمین استفاده می‌کند، اما "نئو-01" از یک تور بدین منظور و سپس سوزاندن آنها با استفاده از یک پیشرانه الکتریکی استفاده خواهد کرد.

 

از اواخر دهه 1950 میلادی، هزاران ماهواره به مدار نزدیک زمین پرتاب شده‌اند، اما با افزایش سن و از کار افتادن آنها، بسیاری از آنها به یک زباله بسیار خطرناک فضایی برای دیگر ماهواره‌ها تبدیل شده‌اند که به طور بالقوه می‌توانند به سایر ماهواره‌های عملیاتی یا مأموریت‌های خدمه آسیب برسانند.

 

بر اساس اعلام "سو منگ" بنیان‌گذار شرکت "اوریجین اسپیس"، این شرکت پرتاب ده‌ها تلسکوپ فضایی همراه با فضاپیماهای بیشتر را برای بنا نهادن اولین عملیات استخراج تجاری روی سیارک‌ها تا سال 2045 در برنامه دارد.

 

به نظر می‌رسد چین قصد دارد تا سال 2030 به یک قدرت اصلی فضایی تبدیل شود.

 

فضاپیمای زباله جمع کن "آسترواسکل" ژاپن اواخر ماه گذشته با هدف نشان دادن ظرفیت خود در جمع آوری میلیون‌ها زباله فضایی در مدار نزدیک زمین، از قزاقستان به فضا پرتاب شد. این فضاپیما تاکنون تقریباً 8000 تن زباله فضایی را جمع آوری کرده است که به طور بالقوه مستعد آسیب رساندن یا مختل کردن خدماتی بودند که ما هر روزه از آنها در کره زمین استفاده می‌کنیم. از جمله این خدمات می‌توان به سیستم‌های مخابراتی و پیش بینی هوا و GPS اشاره کرد.

 

خبرگزاری "شینهوا" همچنین افزود که چین در حال شتاب بخشیدن به برنامه‌های خود برای فرود یک کاوشگر بر روی یک سیارک نزدیک به زمین برای نمونه‌برداری است، در حالی که همزمان به اهداف خود برای ساخت یک سیستم دفاعی برای محافظت از زمین در برابر سیارک‌های نزدیک به زمین سرعت می‌بخشد.

 

پکن آرزوهای تاریخی و جهانی برای حضور چین در فضا دارد و امیدوار است که به روسیه و ایالات متحده برسد. خوب یا بد، چین می‌تواند تا سال 2030 به سومین قدرت فضایی تبدیل شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------