ارسال قایق‌های گزارشگر به چشم طوفان‌ها



 قایق‌های گزارشگر,اخبار علمی ,خبرهای علمی
قایق‌های خودرانی که به وسط طوفان‌ها و گردبادها موسوم به "چشم طوفان" فرستاده می‌شوند، می‌توانند داده‌های لحظه‌ای را از این حوادث طبیعی جذاب گزارش کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، فصل طوفان‌ها در سواحل ایالات متحده به ویژه در سواحل اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک نزدیک است. این طوفان‌ها می توانند نه تنها به زندگی افراد بلکه به اقتصاد و زیرساخت‌ها نیز آسیب‌های زیادی وارد کنند.

 

بنابراین ردیابی و پیش‌بینی زمان رسیدن طوفان‌ها به ساحل و میزان شدت آنها بسیار مهم و همچنین پیچیده است. سازمان‌هایی مانند مرکز ملی طوفان(NHC) آمریکا مسئول پیش‌بینی این طوفان‌های استوایی در حوضه اقیانوس اطلس هستند.

 

همانطور که مطالعه روی علوم طوفان در دانشگاه "رود آیلند"(Rhode Island) توضیح داده است، روند پیش‌بینی طوفان توسط NHC شامل استفاده از مشاهدات ماهواره‌ها، هواپیماهای شناسایی، کشتی‌ها، شناورها، رادارها و سیستم‌های زمینی است. جمع آوری این داده‌ها به هماهنگی و همکاری زیادی نیاز دارد و با این وجود هنوز هم پیش‌بینی‌ها کوتاه مدت است.

 

اکنون برای کمک به این روند، یک شرکت سازنده شناورهای بدون سرنشین موسوم به "سیل‌درون"(Saildrone) با همکاری سازمان ملی دریایی و جوی(NOAA) و آزمایشگاه هواشناسی و اقیانوس‌شناسی اقیانوس اطلس(AOML)، ۵ شناور بدون سرنشین و خودران را مستقیما به چشم طوفان‌ها خواهد فرستاد تا گزارشات زنده را از آنها تحویل بگیرد.

 

این شناورها یا قایق‌های گزارشگر بدون سرنشین که از انرژی خورشیدی بهره می گیرند، از جزایر "ویرجین" در ایالات متحده به آب انداخته می‌شوند و در مناطقی از اقیانوس اطلس مستقر می‌شوند که قادر خواهند بود بلافاصله قبل و هنگام طوفان، داده‌های لحظه‌ای را جمع‌آوری کنند.

 

دانشمندان این شناورهای نارنجی را مستقیماً به درون یک مجموعه از طوفان‌ها هدایت می‌کنند تا چگونگی سرعت گرفتن و تشدید سریع آنها را بهتر دریابند و در نهایت جان بسیاری از افراد را نجات دهند و بلایای اقتصادی را به حداقل برسانند.

 

در حال حاضر این شناورهای خورشیدی تنها وسایل نقلیه خودرانی هستند که می‌توانند داده‌های هواشناسی و زیست محیطی را از بالا و زیر سطح دریا جمع کنند و از یک طوفان شدید نیز جان سالم به در ببرند.

 

"ریچارد جنکینز" بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت "Saildrone" گفت که این شناورها با همین نام(Saildrone) قادر خواهند بود به جایی که هیچ کشتی علمی تاکنون به آن دست نیافته است، بروند و دقیقاً در چشم طوفان قرار بگیرند و داده‌هایی را جمع‌آوری کنند که می‌تواند جوامع سراسر جهان را از این طوفان‌های مخرب در امان نگه دارد.

 

وی توضیح داد: با توجه به خطرناک بودن این طوفان‌ها، این کار بسیار دشوار است. ما امیدواریم که داده‌های جمع آوری شده به همراه داده‌های حاصل از هواپیماها به ما در بهبود مدل‌ها کمک کنند و سپس بتوانیم پیش‌بینی‌های خود از شدت طوفان را بهبود ببخشیم.

 

سال گذشته ایالات متحده با پیش‌بینی ۲۴ طوفان، یک فصل تقریباً رکوردشکن را برای طوفان‌ها در اقیانوس اطلس ثبت کرد.

 

دانشمندان در سراسر جهان به سختی کار می‌کنند تا با دقت بیشتری این نوع طوفان‌ها را پیش‌بینی، نظارت و مهار کنند و از هواپیماهای بدون سرنشین تخصصی هواشناسی گرفته تا اکنون، شناورهای خودران در این راه استفاده می‌کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------