نخستین آزمایش نصب کلاهک روی یک موشک مافوق صوت



کلاهک جنگی  ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
برای اولین بار یک موشک هایپرسونیک یا مافوق صوت به کلاهک تجهیز شد و در اولین آزمایش در نوع خود، اطلاعات مربوط به میزان مرگبار بودن آن جمع آوری شد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، اسکادران ۷۸۰ آزمایشی در پایگاه نیروی هوایی "الگین" در فلوریدا اخیراً کلاهک جنگی را برای "سلاح واکنش سریع پرتاب هوایی"(ARRW) آزمایش کرده است.

 

این کلاهک با قابلیت چند تکه شدن و انفجار زیاد برای نخستین بار روی یک موشک مافوق صوت به نام "AGM-۱۸۳A" سوار شده است که توسط شرکت "لاکهید مارتین" برای نیروی هوایی آمریکا ساخته شده است.

 

موشک "AGM-۱۸۳A" یک موشک مافوق صوت است که توانایی دستیابی به سرعت هفت ماخ و بالاتر را دارد. این موشک به واسطه سرعت خود می‌تواند به عنوان یک سلاح واکنش سریع استفاده شود که با سرعت زیاد به هدف برخورد می‌کند و آن را نابود می‌کند.

 

این موشک‌ها برای انجام این کار با دو جزء تقویت کننده موشک و یک وسیله بهینه‌ساز ایرودینامیک موشک ساخته می‌شوند.

 

تقویت کننده موشک این وسیله بهینه‌ساز ایرودینامیک موشک را به ارتفاع و سرعت اولیه دلخواه و مقرر می‌رساند. سپس از آن جدا می‌شود و به آن اجازه می‌دهد یک مسیر جوی را دنبال کند و با سرعت‌های حتی بالاتر از هفت ماخ به سمت هدف خود حرکت کند.

 

این موشک حتی در چنین سرعت بالایی نیز می‌تواند مانور دهد و قادر به انجام حرکت‌های نامنظم است که آن را غیرقابل پیش‌بینی و رهگیری و هدف قرار دادن آن را دشوار می‌کند.

 

برای افزایش ضربه و تاثیر این موشک‌های هایپرسونیک و اجازه دادن به آنها برای ضربه زدن به چندین هدف، از یک کلاهک با قابلیت تکه‌تکه شدن و امکان انفجاری بالا استفاده شده که به تازکی مورد آزمایش قرار گرفته است.

 

ماهیت منحصر به فرد این کلاهک جدید به گونه‌ای است که نیروی هوایی مجبور شد از روش‌های جدید آزمایش، ابزار جدید و فناوری‌های جدیدی برای جمع‌آوری داده‌های آن استفاده کند.

 

"دیوید اسپایکر" از اعضای این اسکادران آزمایش گفت: برخی از اولین‌ها، موارد طراحی و ساخت جدید و غیرمتعارف روش‌ها و تجهیزات آزمایش و جمع آوری داده‌های تکه تکه شدن کلاهک و پردازش داده‌های پس از آزمایش برای اطمینان از مشخص شدن دقیق اثرات کلاهک بود.

 

گفتنی است که در اوایل آوریل سال جاری یک تقویت کننده موشک هایپرسونیک پس از قرار گرفتن زیر بال بمب افکن "B-۵۲H" در آزمایش آغازین خود شکست خورد. اکنون قرار است به زودی این تقویت کننده موشک جدید آزمایش شود. آزمایش موفقیت آمیز این موشک و کلاهک منحصر به فرد آن، دنیا را یک قدم به موشک‌های مافوق صوت نزدیک می‌کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------