شیشه ای سخت تر از الماس ساخته شد



ماده شیشه‌ای جهان,اخبار علمی ,خبرهای علمی
محققان ماده ای شیشه ای ساخته اند که بسیار قدرتمند است و سختی آن از الماس نیز بیشتر است. 

به گزارش مهر به نقل از ایندپندنت، محققان در چین سخت‌ترین و قدرتمندترین ماده شیشه‌ای جهان را ساخته‌اند که می‌تواند به راحتی الماس را خراش دهد.

 

گروهی از محققان از جمله پژوهشگران دانشگاه یانشان چین، اشاره می‌کنند ماده جدید که AM-III نام گرفته قابلیت‌های خارق العاده مکانیکی و الکترونیکی دارد. به دلیل وجود قدرت بالای ماده مذکور، می‌توان آن را در سلول‌های خورشیدی به کار برد.

 

تحقیقی درباره این ماده در ژورنال National Sciencw Review منتشر شده که نشان می‌دهد سختی آن به ۱۱۳ گیگاپاسکال می‌رسد. این در حالی است که سختی الماس ۵۰ تا ۷۰ گیگاپاسکال است.

 

در بخشی از این تحقیق آمده است: اندازه گیری های ما نشان می‌دهد قدرت ماده AM-III با الماس قابل مقایسه و از سخت‌ترین مواد شناخته شده دیگر نیز بیشتر است.

 

به گفته محققان، AM-III دارای ویژگی‌های جذب انرژی قابل تنظیم است که با مواد نیمه رسانا که در سلول‌های خورشیدی به کار می‌رود ( مانند فیلم‌های سیلیکون بی شکل هیدروژنه) قابل مقایسه است.

 

در بلورهای الماس، ساختار داخلی سازمان یافته اتم‌ها و مولکول‌های به استحکام و سختی فوق العاده آنها کمک می‌کنند. اما محققان متوجه شدند در AM-III ترکیبی از نظم و بی نظمی مولکول‌ها به ایجاد ویژگی‌های عجیبی در ماده منجر شده است.

 

محققان با استفاده از فولرن ها انواع مختلفی از مواد شیشه‌ای با سازماندهی مولکولی متفاوت ساختند که AM-III یکی از بالاترین میزان نظم در اتم‌ها و مولکول ها را داشت. فولرن یکی از دیگر شکل‌های مصنوعی کربن است که از گرما دادن به گرافیت ساخته می‌شود. ظاهر این ماده شبیه توپ فوتبال است.

 

محققان برای دستیابی به این نوع نظم میان مولکول‌ها، فولرن ها را خرد و با یکدیگر مخلوط کردند. در مرحله بعد آنها را به مدت ۱۲ ساعت در مقابل حرارت زیاد و فشار قرار دادند و سپس ماده حاصل را در همین مدت زمان سرد کردند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------