احتمال کشف حیات فرازمینی طی سه سال آینده!



کشف حیات فرازمینی ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
کارشناسان ستاره‌شناسی می‌گویند که ممکن است طی دو تا سه سال آینده نشانه‌هایی از حیات در سیارات فراخورشیدی بیابیم.

 به نقل از گاردین، محققان در بیشتر مواقع به دنبال سیاراتی مشابه زمین از نظر جرم، اندازه و ترکیبات جوی می‌گردند اما ستاره‌شناسان دانشگاه "کمبریج" پس از یافتن سیاره‌ی قابل سکونتی که دو برابر زمین شعاع دارد و بیش از هشت برابر جرم دارد به این باور رسیدند که احتمال وجود حیات در سیاراتی که مشابه زمین نیستند بیشتر از آن‌ چیزی است که تصور می‌کردند.

 

آن‌ها اکنون دسته‌ی جدیدی از سیارات فراخورشیدی قابل سکونت به نام "hycean" یافته‌اند. این سیارات داغ بوده و سطح آنها با اقیانوس پوشیده شده است و جو آنها مملو از هیدروژن است. تعداد این سیارات بیشتر از سیارات مشابه زمین است و رصد آن‌ها راحت‌تر است.

 

سیاره‌ی K۲-۱۸b یکی از این سیاره‌هاست.

 

دکتر "نیکو مدهوسودان"(Nikku Madhusudhan)، نویسنده‌ی اصلی این مطالعه از دانشگاه کمبریج می‌گوید: سیارات "hycean"، دنیاهایی مملو از آب با اتمسفری سرشار از هیدروژن هستند. او افزود: تمرکز بر روی این دسته از سیارات به یافتن حیات فرازمینی سرعت می‌بخشد.

 

او افزود: در صورتی که این سیارات میزبان حیات باشند ممکن است بتوانیم طی دو تا سه سال آینده اولین نشانه‌های زیستی در آن‌ها را تشخیص دهیم. تلسکوپ جیمز وب که در ماه نوامبر پرتاب خواهد شد نیز به پیشبرد این تحقیقات کمک خواهد کرد.

 

وی افزود: اندازه‌ی کوچک سیارات مشابه زمین تشخیص نشانه‌های حیات در آنها را دشوار می‌کند. این در حالی است که سیارات "hyceans" شعاعی بیش از دو برابر زمین دارند و دمای جو آن‌ها به ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

 

کشف سیارات بزرگ‌تر از زمین و بررسی جو آن‌ها کار راحت‌تری است.

 

علاوه بر آن ترکیبات چنین سیاره‌هایی به جستجوی طیف گسترده‌تری از مولکول‌ها کمک می‌کند مولکول‌هایی که می‌توانند نشانه‌هایی از حیات داشته باشند. ممکن است حیات در سمت تاریک این سیارات نیز وجود داشته باشد. این سیارات به گونه‌ای در برابر ستاره خود قرار دارند که یک سمت آنها همیشه در معرض نور است. بنابراین ممکن است این سمت آن‌ها برای تشکیل حیات بیش از اندازه داغ باشد.

 

به گفته‌ی محققان هرگونه‌ موجودی در این سیارات وجود داشته باشد در دسته‌ی آبزیان قرار می‌گیرد زیرا سطح این سیارات تماما با آب پوشیده شده است.

 

"مدهوسودان" با بیان این که زندگی در زمین با حیات میکروبی آغاز شده است گفت: وجود حیات ‌میکروبی در این سیارات امکان‌پذیر است.

 

پروفسور "بث بیلر"(Beth Biller) که در این تحقیقات شرکت نداشته است می‌گوید: جستجوی این سیارات برای یافتن نشانه‌هایی از حیات دشوار خواهد بود زیرا بدون در نظر گرفتن زمین به عنوان یک نمونه مرجع، نمی‌توان به راحتی نتایج مثبت کاذب را تشخیص داد.

 

او افزود، برای بررسی حیات در سیارات مشابه و غیرمشابه به زمین باید داده‌های تعداد قابل توجهی از سیارات مورد بررسی قرار بگیرد.

 

ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------