نمونه‌های سیاره سرخ تا ۲۰۳۳ به زمین نمی‌رسد



 سیاره سرخ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
ناسا اعلام کرد دانشمندان برای بررسی نمونه‌های جمع آوری شده مریخ باید بیشتر صبر کنند و در بهترین حالت ممکن، نمونه‌ها سال ۲۰۳۳ به زمین آورده می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، دانشمندان برای دستیابی به نمونه‌های بکر مریخ که ممکن است شواهدی از حیات در سیاره سرخ را فاش کند، باید انتظار بیشتری بکشند. 

 

آژانس فضایی اروپا و ناسا در یک همکاری مشترک تلاش می‌کنند تا دهها نمونه‌ مریخی که به وسیله کاوشگر مریخ‌نورد «استقامت» ناسا جمع‌آوری می‌شود، به زمین بازگردانند. نمونه‌ها از جستجو در سطح مریخ به مساحت ۴۵ کیلومتر جمع‌آوری می‌شود. به گفته مقامات ناسا، محل جمع‌آوری نمونه‌ها یک مکان مناسب برای کاوش است چرا که این محل، میلیون‌ها سال پیش یک دریاچه و یک دلتای رودخانه بوده که به صورت بالقوه زیستگاه مناسبی به حساب می‌آید.

 

کاوشگر "استقامت"(Perseverance) ناسا مجهز به پیشرفته‌ترین آزمایشگاه علمی است که تاکنون به یک سیاره دیگر برده شده، این کاوشگر می‌تواند هر سنگ و خاکی را که حفر می‌کند، به طور کامل تجزیه و تحلیل کند. ناسا، اهداف بیشتری را در ذهن می‌پروراند و به دنبال انتقال نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط کاوشگر استقامت در ماموریتی موسوم به "بازگشت نمونه مریخی" به زمین هستند.

 

این شرکا، گام بزرگی در انجام این مأموریت خود برداشته‌اند و قرارداد موسوم به "سیستم پیشرانش صعود مریخ"(MAPS) را به شرکت "نورثروپ گرامن"(Northrop Grumman) اعطا کرده‌اند.

 

مریخ‌نورد "استقامت" که در دهانه برخوردی موسوم به "جزرو"(Jezero) در مریخ فرود آمده، چند سال آینده را به جستجو در این منطقه برای یافتن نشانه‌های حیات باستانی در مریخ می‌پردازد و اگر سنگ‌ها یا خاک جالب توجهی پیدا کند، نمونه‌هایی از آنها را در بسته‌های فوق استریل که به هیچ وجه به مواد آلی زمینی آلوده نیستند، ذخیره می‌کند. سپس آنها را در لوله‌هایی قرار می‌دهد و درون بدنه خود نگهداری می‌کند.

 

برنامه اولیه این بود که ماموریت بازگرداندن نمونه‌های مریخی شامل یک مدارگرد و یک سطح نشین در سال ۲۰۲۶ پرتاب شود و در سال ۲۰۲۸ روی سیاره سرخ فرود آید و نمونه‌های مریخ را تا سال ۲۰۳۱ به زمین بیاورد. اما از آنجا که ماموریت ناسا و آژانس فضایی اروپا در برنامه‌ای جدید مشتمل بر دو سطح نشین شده است، این ماموریت به سال ۲۰۲۸ موکول شده و بازگرداندن نمونه ها نیز تا سال ۲۰۳۳ طول خواهد کشید.

 

ناسا اعلام کرد که تحلیل‌ها و بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد، بازگردادندن نمونه‌های مریخی نیاز به دو سطح‌نشین دارد و افزایش آنها مستلزم این امر است که تاریخ پرتاب به سال ۲۰۲۸ و تاریخ بازگشت به سال ۲۰۳۳ تغییر کند. پرتاب دو سطح‌نشین می‌تواند احتمال موفقیت ماموریت را افزایش بخشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------