کشف ۶ قورباغه بند انگشتی در مکزیک



کوچک‌ترین قورباغه‌ها ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
شش قورباغه که از کوچک‌ترین قورباغه‌های جهان هستند، به تازگی در مکزیک کشف شده‌اند که برخی از آنها حتی کوچک‌تر از یک سکه کوچک هستند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، شش گونه جدید از قورباغه‌ها که برخی از آنها کوچک‌تر از دو سانتی‌متر هستند، توسط دانشمندان در مکزیک شناسایی شده‌اند.

 

این دوزیستان مینیاتوری در زیستگاه‌های مختلف مکزیک مشاهده شده‌اند و شباهت زیادی به سایر اقوام نزدیک خود دارند.

 

دانشمندانی که به شناسایی این شش گونه جدید از تیره "کراگاستور"(Craugastor) کمک کردند، می‌گویند که باید آنها را به عنوان در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی کرد و خواستار محافظت بهتر و بیشتر از آنها شدند.

 

دکتر "جف استریچر" متخصص دوزیستان و خزندگان در موزه تاریخ طبیعی که در کشف این شش گونه نقش به سزایی داشته است، می‌گوید: من به عنوان بخشی از یک فصل در رساله دکترای خود، روی این قورباغه‌های کوچک بومی مکزیک کار می‌کردم. من و ناظر رساله، به آنها علاقه‌مند بودیم، زیرا یافتن آنها برخلاف فراوانی‌شان، بسیار دشوار است.

 

وی افزود: با این وجود، آرایه‌شناسان(تاکسونومیست‌ها) این گروه را چندان مطالعه نکرده‌اند، زیرا اندازه و رنگ آنها بسیار متغیر است، بنابراین این یک چالش خاص به نظر می‌رسد.

 

وی ادامه داد: همانطور که اغلب اتفاق می‌افتد، من چیزهای مختلفی داشتم که روی آنها کار می‌کردم و این فصل از رساله دکترای من هرگز به جایی که می‌خواستم نرسید. از زمان شروع کار در موزه، دانشجویانی را پیدا کردم که مثل من برای شناسایی این قورباغه‌ها اشتیاق داشتند و بنابراین در نهایت پس از یک وقفه ۱۲ ساله ما توانستیم برخی از روابط این گونه‌ها را در این گروه درک کنیم.

 

کوچک‌ترین قورباغه‌ها ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

در مجموع، شش گونه جدید شناسایی شد که تعداد کل گونه‌های "کراگاستور" را در مکزیک به ۱۲ گونه رساند.

 

این شش گونه به دلیل الگوی رنگی بدن خود و همچنین منطقه محلی خود نامگذاری شدند.

 

دکتر "استریچر" می‌گوید: انتخاب یک گونه مورد علاقه دشوار است، اما من گونه "C. cueyatl" را به دلیل نام‌گذاری آن از روی یک کلمه متعلق به تمدن آزتک بیشتر دوست دارم.

 

وی افزود: کوچکترین گونه‌ای که ما کشف کردیم، طول جنس نر آن فقط ۱۳ میلی‌متر است که احتمالا کوچکترین قورباغه در مکزیک است و برای من جالب است که یک قورباغه می‌تواند در بزرگسالی این‌قدر کوچک باشد.

 

وی ادامه داد: البته یکی از گونه‌ها موسوم به "C. portilloensis" از این هم کوچکتر است و طول آن کمی بیش از ۱۱ میلی‌متر است، اما از آنجایی که نمونه‌هایی که ما بررسی کردیم، به طور کامل رشد نکرده‌اند، ارزیابی اینکه این قورباغه‌ها چقدر می‌توانند بزرگ‌تر شوند، دشوار است.

 

با این حال، با وجود اندازه کوچک این قورباغه‌ها، هیچ یک از آنها نمی‌توانند رکورد کوچکترین دوزیستان شناخته شده را بشکنند.

 

برای سال‌ها تصور می‌شد که کوچک‌ترین قورباغه جهان قورباغه طلایی برزیلی با نام علمی "Brachycephalus didactylus" باشد که تنها ۸.۶ میلی‌متر طول دارد و در دهه ۱۹۷۰ کشف شد.

 

اما در سال ۲۰۱۲ یک قوباغه دیگر به نام "Paedophryne amanuensis" در پاپوآ گینه نو در قاره آفریقا یافت شد که نرهای آن به طور متوسط ​​تنها ۷.۷ میلی متر طول دارند.

 

کوچک‌ترین قورباغه‌ها ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

قورباغه‌های "کراگاستور" مکزیک و گواتمالا در انواع جنگل‌های مختلف از جنگل‌های کوهستانی گرفته تا جنگل‌های بارانی زندگی می‌کنند. آنها طیف وسیعی از اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف را در بر می‌گیرند و گونه‌های زیادی در کنار هم زندگی می‌کنند.

 

به گفته محققان، این بدان معنی است که گونه‌های مینیاتوری قورباغه‌ها ممکن است با بچه‌های قورباغه‌های بزرگتر اشتباه گرفته شده باشند و بنابراین آنها تصمیم گرفتند این دوزیستان را دوباره ارزیابی کنند و کشف کنند که واقعاً چند گونه از آنها وجود دارد.

 

برخی از آنها در پایین‌ترین سطح نگرانی‌های حفاظتی طبقه‌بندی می‌شوند، اما برخی دیگر در معرض خطر انقراض هستند.

 

این موجودات با تهدیداتی از جمله آسیب به زیستگاه و "کیتریدیومیکوزیس" که یک بیماری قارچی است که جمعیت دوزیستان را در سراسر جهان از بین می‌برد، روبرو هستند.

 

"تام جیمسون" یکی از نویسندگان این مطالعه جدید می‌گوید: در دهه گذشته به نظر می‌رسد جمعیت بسیاری از آنها رو به کاهش است. بسیاری از این قورباغه‌های جثه کوچک احتمالاً کاملاً بومی هستند، بنابراین توانایی زیادی برای پراکندگی جمعیت ندارند.

 

وی افزود: آنها چون دوزیست هستند، خیلی زود در معرض آسیب خشکی قرار می‌گیرند، بنابراین اگر زیستگاه آنها از طریق تغییر کاربری زمین یا حتی رویدادهای طبیعی مانند رانش زمین تغییر کند، ممکن است نتوانند نقل مکان کنند و از بین بروند.

 

محققان می‌گویند که هر ۶ قورباغه تازه کشف شده باید به عنوان در خطر انقراض طبقه‌بندی شوند یا در فهرست «کمبود اطلاعات» قرار بگیرند تا وضعیت آنها در آینده بهتر ارزیابی شود.

 

این مطالعه در مجله Herpetological Monographs منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------