"اَبَر ماه‌گرفتگی خونین" در آسمان بامدادی فردا



اَبَر ماه‌گرفتگی  ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، از وقوع ماه گرفتگی کاملی در بامداد فردا ۲۶ اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: این رخداد نجومی‌ در بخش کوچکی از شمال غرب و جنوب غرب کشورمان به صورت ماه گرفتگی نیمسایه رخ خواهد داد. 

مهندس مسعود عتیقی در گفت‌وگو با ایسنا،  گفت: حدود ۲ هفته پس از خورگرفت ۱۰ اردیبهشت، ماه گرفتگی کاملی رخ می‌دهد که در شمال و جنوب قاره‌های امریکا، اروپا و افریقا و همچنین بخشی از آسیا قابل مشاهده است.

 

اَبَر ماه‌گرفتگی  ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

وی با بیان اینکه این گرفت ماه که دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ به وقوع می‌پیوندد، در هیچ نقطه از کشورمان دیده نخواهد شد، ادامه داد: این ماه گرفتگی ساعت یک و ۳۲ دقیقه بامداد دوشنبه به وقت جهانی با ورود ماه به نیمسایه زمین، آغاز می‌شود و قبل از ساعت ۶ و ۵۱ دقیقه صبح دوشنبه به وقت گرینویچ با خروج ماه از نیمسایه، پایان می‌پذیرد.

 

اَبَر ماه‌گرفتگی  ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

عتیقی، مدت زمان گرفت کامل در این خسوف را یک ساعت و ۲۵ دقیقه ذکر کرد و گفت: ماه گرفتگی نیز همانند خورشید گرفتگی ساروس و یا دوره ۱۸ سال و ۱۱ روز و ۸ ساعته دارد، ولی در هر سال حداکثر ۳ ماه گرفت می‌تواند رخ دهد و در برخی سال‌ها هیچ گرفتی از ماه نداریم.

 

وی یادآور شد: مه‌گرفت ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ به ساروس ۱۳۱ متعلق بود و سی و چهارمین گرفت از ۷۲ خسوف این ساروس است.

 

اَبَر ماه‌گرفتگی  ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

مسیر ماه در سایه و نیمسایه زمین، هنگام ماه گرفتگی کامل ۲۶ اردیبهشت

 

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: ماه در این شب در زمینه صورت فلکی "میزان" (ترازو) قرار دارد.

 

عتیقی خاطر نشان کرد: از آنجایی که نیمی از ساکنان کره زمین که هنگام خسوف در وضعیت شب بوده و ماه را در آسمان می‌بینند، شاهد وقوع پدیده ماه گرفتگی هستند، تعداد کسانی که یک مه‌گرفت را مشاهده می‌کنند، از بینندگان خورگرفت بسیار بیشتر است.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این ماه گرفتگی ۱.۵ روز قبل از رسیدن ماه به حضیض زمینی (کمترین فاصله با زمین) رخ می‌دهد، به نوعی این ماه کامل نیز یک اَبَر ماه محسوب می‌شود و چون با ماه گرفتگی کامل همراه شده است و در هنگام ماه گرفتگی رنگ کره ماه به سرخ گرایش دارد، این اَبَر ماه به "اَبَر ماه خونین" مشهور است.

 

عتیقی افزود: لازم به توضیح است که در بخش کوچکی از شمال غرب با جنوب غرب کشورمان، ماه گرفتگی نیمسایه (خسوف غیر مرئی) رخ می‌دهد، ولی این نوع ماه گرفتگی به دلیل نامحسوس بودن تغییر درخشش ماه برای چشم انسان، قابل مشاهده نیست.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------