شگفت‌انگیزترین درختان جهان



واقعاً بدون درختان چه کار خواهیم کرد؟ آن‌ها تامین کننده اکسیژن، غذا، دارو و زیستگاهی برای حیوانات هستند و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کنند. در حالی که همه درختان به خودی خود زیبا و تماشایی اند، اما بعضی از آن‌ها واقعا از بقیه خاص‌تر و برجسته‌تر می‌باشند. در ادامه با برترین‌ها همراه باشید تا شگفت‌انگیزترین درختان جهان را که احتمالا تاکنون نامی از آن‌ها نشنیده اید، به شما معرفی کنیم.

 

۱. اکالیپتوس رنگین کمان

اخبار,اخبار گوناگون,شگفت‌انگیزترین درختان جهان

این درخت مانند یک اثر هنری است. الگو‌های رنگارنگ روی درخت نتیجه ریختن بخش‌هایی از پوست این درخت در زمان‌های مختلف در طول سال است. این رنگ‌ها ابتدا با یک قهوه‌ای روشن و سپس سبز روشن شروع می‌شود که با گذشت زمان به رنگ‌های سبز تیره، صورتی، آبی، نارنجی، بنفش، قرمز و هر رنگ دیگر رنگین‌کمانی تبدیل می‌شوند. این تنها چیزی نیست که در مورد این درخت بسیار جالب است.

 

اکالیپتوس رنگین‌کمان تنها درخت اکالیپتوس بومی نیمکره شمالی است و در فیلیپین، گینه نو و جنگل‌هایی با بارندگی فراوان رشد می‌کند. این درخت همچنین جزء درختانی است که سریعترین رشد را دارند و هر سال بیش از یک متر رشد می‌کند و قطر تنه آن می‌تواند به ۲ متر برسد.

 

۲. هایپریون

اخبار,اخبار گوناگون,شگفت‌انگیزترین درختان جهان

هایپریون یک درخت غول پیکر در کالیفرنیا است که ۱۱۵ متر ارتفاع دارد که باعث شده به بلندترین درخت زنده جهان تبدیل شود. این درخت در آگوست ۲۰۰۶ در منطقه‌ای دور افتاده از پارک ملی ردوود (RedWood) یافت شد. تخمین زده می‌شود که هایپریون حداقل ۶۰۰ سال قدمت داشته باشد اگرچه برخی گزارش‌ها می‌گویند قدمت آن ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال است.

 

۳. درخت خون اژد‌ها (خون سیاوشان)

اخبار,اخبار گوناگون,شگفت‌انگیزترین درختان جهان

این درخت بومی یک جزیره دورافتاده در فاصله ۳۲۰کیلومتری سواحل یمن به نام سقطرا است. شکل چترمانند منحصر به فردی دارد و این نام را به خاطر شیره سرخ‌رنگی که از آن می‌تراود به آن داده‌اند. از این شیره برای درمان اسهال، خون‌ریزی، زخم‌های سطحی، زخم معده، اسهال خونی و تب استفاده می‌شود. همچنین اغلب از این ماده در تولید خمیر دندان، رژ لب، چسب، سفال و به عنوان رنگ در رنگرزی پشم‌ استفاده می‌شود. درختان خون اژد‌ها می‌توانند هزاران سال عمر کنند. متأسفانه این درختان در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند، چون که تعداد زیادی از آن‌ها بر اثر طوفان شدیدی که سال ۲۰۱۵ در این جزیره رخ داد، ریشه‌کن شدند.

 

۴. درخت تار عنکبوت

اخبار,اخبار گوناگون,شگفت‌انگیزترین درختان جهان

به این درخت انجیر هندی در استان «کوآن چی» چین که ریشه‌های آن به صورت شبکه‌ در هم تنیده شده، نگاه کنید. در اصل ریشه‌های درخت مثل یک دیوار رشد کرده اند. این درختان به دلیل ریشه‌های گسترده خود در سراسر جهان شناخته شده اند.

 

۵. صنوبر لرزان

اخبار,اخبار گوناگون,شگفت‌انگیزترین درختان جهان

ممکن است فکر کنید که این درختان در ظاهر درختانی زیبا و پرشاخ و برگ معمولی به نظر می‌رسند، اما زیبایی واقعی آن‌ها در زیر زمین قرار دارد. اگر به یک جنگل صنوبر نگاه کنید در ظاهر چیز متفاوتی مشاهده نخواهید کرد و مثل یک جنگل معمولی پوشیده از درختان منفرد به نظر خواهد رسید، اما در واقع آن‌ها با ریشه‌هایی که به هم می‌پیوندند و می‌توانند یک ارگانیسم به هم پیوسته عظیم تشکیل دهند که می‌تواند تا ۲۰هکتار گسترش یابد، شناخته می‌شوند. قدمت پارک ملی صنوبر‌های لرزان در آمریکایی شمالی تخمین زده می‌شود که بیش از ۸۰ هزار سال باشد که می‌تواند نمونه‌ای از قدرت اتحاد زیرزمینی این درختان را اثبات کند!

 

۶. درخت زندان بوآب

اخبار,اخبار گوناگون,شگفت‌انگیزترین درختان جهان

درختان بوآب، در مناطق کم ارتفاع آفریقا و استرالیا رشد می‌کنند. آن‌ها نسبت به سایر درختان ویژگی‌های متمایزی دارند، زیرا تنه آن‌ها می‌تواند بسیار قطور و حجیم شود. این نوع درختان به دلیل شباهتی که به بطری دارند توسط افراد محلی «درخت بطری» نامیده می‌شوند و در مواقع خشکسالی می‌توانند ۱۲۰هزار لیتر آب را در خود ذخیره کند.

 

«درخت زندان بوآب» یکی از این درختان است که بسیار مشهور است. این درخت توخالی بزرگ که طول قطر آن ۱۵ متر است،در غرب استرالیا واقع شده است. شهرت این درخت به سال‌های ۱۸۹۰ میلادی برمی گردد که به عنوان یک سلول برای زندانیان بومی استرالیا در منطقه دربی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

 

۷. درخت زندگی

اخبار,اخبار گوناگون,شگفت‌انگیزترین درختان جهان

این درخت در پارک ملی واشنگتن و با سماجتی باورنکردنی در بین دو تخته سنگ قرار گرفته که خاک زیر ریشه‌های آن فرسایش یافته، به طوری که فقط چند ریشه آن به زمین وصل هستند. این درخت به «درخت زندگی» مشهور شده است. این درخت از خانواده بزرگ درختان صنوبر است و با اینکه اکثر ریشه‌های آن ارتباطی با خاک ندارند، اما توانسته است برای سال‌ها زنده بماند و هیچ گاه سقوط نکرده است. اگر چه درختان سالم بسیاری در اثر حوادث آب و هوایی از بین رفته اند، اما درخت زندگی سال به سال به زندگی خودش ادامه می‌دهد.

اخبار,اخبار گوناگون,شگفت‌انگیزترین درختان جهان

 

البته علاوه بر درخت بالا، درخت دیگری در کشور بحرین وجود دارد که این درخت نیز به «درخت زندگی» معروف است. درخت زندگی بحرین، عمری بالای چهارصد سال دارد و یگانه درختی در سراسر بیابانی وسیع است و در نتیجه منظره‌ای خیره کننده در دل بیابان خلق کرده است.

 

۸. درخت دیوی دیوی

اخبار,اخبار گوناگون,شگفت‌انگیزترین درختان جهان

درختان دیوی دیوی بومی منطقه کارائیب هستند که در تصویر بالا یکی از بزرگترین آن‌ها در نوع خود را مشاهده می‌کنید که تاکنون حدود ۱۵ متر رشد کرده است. شکل این درختان خمیده به نظر می‌رسد، زیرا در معرض وزش باد‌های قوی و تند ساحلی قرار دارند که دائما در مناطق رشد این درختان می‌وزند. این بدان معنی است که این درختان یک قطب نمای طبیعی اند و همیشه به سمت جنوب غربی خمیده می‌شوند.

 

۹. بلوط شاپل (بلوط کلیسا)

اخبار,اخبار گوناگون,شگفت‌انگیزترین درختان جهان

«بلوط شاپل» درخت بلوطی واقع در آلوویل بلفوس در کشور فرانسه است. این درخت عمری بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ سال داشته و با بلندی ۱۵ متر، محیط پایه آن حدود ۱۶ متر است. تنه خالی این درخت شامل کلیسایی با دو نمازخانه است که در سال ۱۶۶۹ ساخته شده و با نام‌های نوتردام دولاپه (بانو مریم تسّلی‌بخش) و شامبر دولِرمیت (حجره زاهد) شناخته می‌شوند.

 

پلکانی دایره‌ای در اطراف درخت راه ورود به نمازخانه‌ها را مشخص می‌کند. صاعقه‌ای که در ۵۰۰سالگی درخت به آن برخورد کرده است باعث سوختن آرام داخل آن و خالی شدن داخل تنه شده است که راهبان محلی را به ادعای مقدس بودن این صاعقه واداشته و باعث شده که این نمازخانه‌ها در تنه درخت ساخته شوند.

 

۱۰. درختان سیرک

اخبار,اخبار گوناگون,شگفت‌انگیزترین درختان جهان

«اکسلس ارلندسون» کشاورز خوش ذوقی سوئدی-آمریکایی بود که در نیمه اول قرن بیستم درختان را به اشکال زیبا در می‌آورد. او به جای این که اجازه دهد درختان رشد طبیعی و نامنظم خود را داشته باشند آن‌ها را با هرس کردن، خم نمودن و قلمه زدن به اشکال فانتزی و هندسی در می‌آورد و این درختان زیبا را «درختان سیرک» می‌نامید. او در سال ۱۹۴۷ سیرک درختان را افتتاح کرد. ارلندسون بسیار مرموز بود و اسرار رشد درختان سیرک را هیچگاه فاش نکرد. او حتی پیوند زدن را نیز در خفا انجام می‌داد، و این اسرار را با خود به گور برد. در سال ۱۹۸۵ فرد ثروتمندی به نام «مایکل بنفانت» تمام درختان سیرک او را خرید و به پارک تفریحی خود انتقال داد.

 

۱۱. درخت آتش

اخبار,اخبار گوناگون,شگفت‌انگیزترین درختان جهان

درخت آتش (Arbol del Tule)، درخت سروی است که در شهر مرکزی سانتا ماریا در مکزیک قرار دارد. تنه این درخت به قدری بزرگ است که ابتدا تصور می‌شد چندین درخت متفاوت هستند و بعد‌ها با استفاده از آزمایش DNA مشخص شد که این تنه قطور و تنومند فقط متعلق به یک درخت است. این درخت با قطر ۱۱.۶۲ متری خود، قطورترین درخت جهان محسوب می‌شود. سن این درخت ۱۵۰۰ سال تخمین زده می‌شود به همین دلیل جز کهن‌ترین درختان جهان نیز محسوب می‌شود.

 

۱۲. سرو تنها

اخبار,اخبار گوناگون,شگفت‌انگیزترین درختان جهان

سرو تنها درختی ۲۵۰ ساله در نزدیکی مونتری کالیفرنیا است که بر روی یک صخره مشرف به ساحل زیبای اقیانوس آرام رشد می‌کند و هرسال بازدیدکننده‌های زیادی را به سوی خود جلب می‌کند. این درخت از بسیاری از شرایط سخت آب و هوایی از جمله طوفان‌ها و خشکسالی‌ها جان سالم به در برده است. اما طوفان اخیر در فوریه ۲۰۱۹ یکی از شاخه‌های آن را شکست.

 

۱۳. اقاقیای ۱۴۹ ساله

اخبار,اخبار گوناگون,شگفت‌انگیزترین درختان جهان

این درخت اقاقیا که در باغی در ژاپن واقع شده است، دارای تاجی است که به طور چشمگیری حدود ۲۰۰۰ متر مربع فضا را در بر می‌گیرد. آنچه باعث می‌شود این اقاقیا، بازدید کننده‌های زیادی را به خود جلب کند زیبایی خیره کننده آن است که مانند یک آسمان با شکوه با لکه‌های صورتی و بنفش است.

 

۱۴. افرای ژاپنی

اخبار,اخبار گوناگون,شگفت‌انگیزترین درختان جهان

این درخت ممکن است یکی از زیباترین درختانی باشد که تا به حال دیده اید. افرای ژاپنی گونه‌ای از درختان بومی ژاپن، کره جنوبی، کره شمالی، مغولستان و نواحی جنوب شرقی روسیه است. این درخت یکی از متنوع‌ترین درختان جهان است. شاخه‌های پیچ خورده و برگ‌های متنوع آن از رنگ سبز، زرد و قرمز باعث می‌شود این درخت نمادین در هر فصلی زیبا به نظر برسد.

 

برترین ها

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------