بزرگ‌ترین عکس گرفته شده در فضای بسته



اخبار,اخبار گوناگون
کتابخانه مورد نظر قدمتی ۸۶۸ ساله دارد و در صومعه استراهاو واقع است و یکی از جاذبه‌های ترویستی چک محسوب می‌شود. این کتابخانه حدود ۴۲ هزار کتاب دارد که بعضی‌ها از آن‌ها واقعا نادر هستند.

به گزارش عصرایران, همیشه به عکس‌های پانوراما علاقه داشته‌ام، امروز در Wired خواندم که بزرگ‌ترین عکسی که تا به حال در فضای بسته گرفته شده است، منتشر شده است. این عکس را عکاسی ۳۴ ساله به نام جفری مارتین از یک کتابخانه قدیمی در پراگ گرفته است.

 

کتابخانه مورد نظر قدمتی ۸۶۸ ساله دارد و در صومعه استراهاو واقع است و یکی از جاذبه‌های ترویستی چک محسوب می‌شود. این کتابخانه حدود ۴۲ هزار کتاب دارد که بعضی‌ها از آن‌ها واقعا نادر هستند. تا پایان قرن هجدهم این کتابخانه هر کتاب مهمی را که در اروپای مرکزی منتشر می‌شود، جمع‌آوری می‌کرد و در واقع زمانی چکیده هم دانش بشر بود. اما زیبایی و وجه هنری این کتابخانه هم واقعا بی‌نظیر است.

 

به همین خاطر بد که جفری مارتین تصمیم گرفتع در اقدامی جالب و با استفاده از وسایلی که در دسترس داشت، یعنی یک دوبین کانون ۵۵۰ D و یک روبات آلمانی GigaPanBot، یک عکس پانوراما از این کتابخانه تهیه کند. این روبات وظیفه داشت که دوربین را به صورت دقیق و طبق یک برنامه هدایت کند، طوری که به تدریج از سقف تا کف کتابخانه مورد تصویربرداری قرار گیرد.

 

اخبار,اخبار گوناگون

آقای مارتین پنج روز تمام از اول صبح تا پنج عصر، وقت سرف کرد تا تصویربرداری تمام شد. به او اجازه مخصوص تصویربرداری داده شده بود. در مجموع ۲۹۴۷ عکس گرفته شد.

 

مرجله دشوار بعدی، یکی کردن این عکس‌ها بود. یک روز تمام صرف تصحیح رنگ عکس‌های خام گرفته شده شد. بعضی از عکس‌ها روشنی زیاد داشتند و بعضی از گوشه‌ها هم تاریک‌تر از بقیه بودند، میزان روشنی باید یکسان می‌شود. ۲۰ ساعت هم وقت صرف تصحیح ناموازی بودن ردیف‌های کتابخانه و ۱۱۱ ساعت صرف تولید پانورامای نهایی شد.

 

حاصل کار، عکسی چهل گیگاپیکسلی با ۲۸۳ گیابایت حجم کلی شد. روز سه‌شنبه هفته قبل این عکس در وب‌سایت عکاس منتشر شد.

اخبار,اخبار گوناگون

 

برای کاربرانی که اینترنت استاندارد دارند -که در ایران در کمتر جایی پیدا می‌شود! - شاید بازدید مجازی از این کتابخانه از بازدید واقعی هم دقیق‌تر و بهتر باشد!

 

برای تبلیغ موزه‌ها و کتابخانه‌ها و عمارت‌های دیدنی ایران، هیچ چیز بهتر از تهیه این پانوراما‌ها نیست.‌ای کاش شخص تصمیم‌گیری این سطور را می‌خواند. تهیه یک GigaPanBot و یک دوربین دیجیتال و پیدا کردن چند عکاس و برنامه‌نویس سایت، برای یک وزارتخانه یا نهاد کار دشواری نیست و بودجه چندانی هم نمی‌خواهد.

 

خلاصه اینکه آدم حیفش می‌آید پروژه اخیر هنری گوگل یا این کار آماتوری زیبا را ببیند و شاهد تلاش‌های مشابه در ایران نباشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------