روز‌های زندگی درخانه سالمندان برای رباتی هوشمند به نام استیو



اخبار,اخبارگوناگون,رباتی هوشمند به نام استیو
ربات پرستار در خانه سالمندان با آن‌ها بازی می‌کند و شب‌ها بدون احساس خواب آلودگی و خستگی می‌تواند به تک تک سالمندان سرکشی و از وضعیت سلامت آن‌ها با خبر شود..

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کارشناسان اعلام کرده اند پس از طی مراحل آزمایش ربات Stevie در سال‌های پیش، این ربات این روز‌ها درخانه سالمندان به مراقبت و نگهداری از سالمندان می‌پردازد.

این ربات دارای حسگر‌های فراوان است و با استفاده از لامپ‌های LED تعبیه شده بر روی سرش با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند.
 
به گفته سالمندانی که این ربات در خانه سالمندان آن‌ها مشغول به کار است یکی از مشکلات او نبود آرنج است و در صورتی که آرنج داشته باشد می‌تواند فعالیت‌های مفید تری برای سالمندان انجام دهد.

ربات استیو، یک ربات اجتماعی است که برای کمک به مهار تنهایی و افسردگی که بیشتر در سالمندان مشاهده می‌شود ساخته شده است.

با توجه به بالا رفتن سن سالمندان در کشور‌های مختلف دنیا، کارشناسان تخمین می‌زنند در دهه‌های آینده دنیا با چالش نگهداری از میلیون‌ها سالمند مواجه شود در حالی که امکانات لازم برای نگهداری از آنها را ندارد.

سالمندان به ویژه آن دسته که دچار بیماری‌های مختلف هستند به نگهداری مداوم نیاز دارند و کارکنان انسانی برای نگهداری از آنها به میزان کافی وجود ندارد.

برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی و پرستار برای رسیدگی به سالمندان، دانشمندان نسل جدیدی از ربات‌های پرستار مخصوص رسیدگی به سالمندان را توسعه داده اند. این ربات‌ها می‌توانند بدون خستگی یا بروز خطای انسانی به مراقبت و نگهداری از سالمندان بپردازند و حتی مشکل هایی، چون افسردگی و نگرانی را درآنها تشخیص داده تا حد امکان این مشکل‌ها را برطرف کنند.
 

اخبار,اخبارگوناگون,رباتی هوشمند به نام استیو


امروزه انواع ربات‌ها در زمینه خدمات درمانی به انسان‌ها ساخته شده اند. برخی از آنها دارای ساختاری ویژه برای جابه جا کردن بیبماران هستند و حتی برخی می‌توانند برای حمل و نقل انواع وسایل در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.بیشتر بخوانید:ربات‌های جراح سر از فضا در می‌آورند/ ساخت رباتی که افسردگی را از فضانوردان دور می‌کند

ربات‌های درمانی گروهی دیگر از ربات‌های هوشمند هستند که ظاهری مشابه عروسک دارند و می‌توانند سبب رفع استرس و نگرانی در بیماران شود. یکی از مشهورترین ربات‌ها از این گونه، نوعی ربات گربه است که برای کمک به آرامش بیماران مبتلا به آلزایمر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

اخبار,اخبارگوناگون,رباتی هوشمند به نام استیو


ربات Stevie دارای طولی برابر با یک ۱.۲۱ سانتی متر است و می‌تواند چرخشی ۳۶۰ درجه‌ای به دور خود داشته باشد. ربات Stevie با شنیدن اصوات واکنش نشان می‌دهد و می‌تواند به انجام فعالیتی که از او خواسته شده بپردازد.

افزون بر سالمندان و معلولان این ربات می‌تواند دستیار پزشکان و پرستاران باشد و دستور‌های آنها برای مراقبت از سالمندان را اجرا کند.
 

اخبار,اخبارگوناگون,رباتی هوشمند به نام استیو


ربات استیو برای سرگرم کردن سالمندان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به همراه آنها به خواندن موسیقی و آواز مورد علاقه، انجام بازی‌های مختلف و همراهی برای قدم زدن درسالن و خارج از محوطه خوابگاه‌ها بپردازد.

این ربات سال ۲۰۱۸ معرفی شده و از آن زمان کارشناسان به توسعه آن پرداخته اند و درنظر دارند در مراحل آتی امکان دریافت سفارش خوراک و مواردی از این دست را بر روی صفحه نمایش لمسی آن امکان پذیر کنند.

دانشمندان برای رفع نگرانی، احساس تنهایی وافسردگی درسالمندان نوع دیگری از ربات به نام Paro را ساخته اند که ظاهری شبیه یک شیردریایی دارد و می‌تواند با افراد گفت و گوی تعاملی داشته باشد.
 

اخبار,اخبارگوناگون,رباتی هوشمند به نام استیو


کارشناسان اعلام کرده اند ساخت ربات‌های پرستار مخصوص سالمندان می‌تواند سبب افزایش طول عمر و امید به زندگی سالمندان و ایجاد روحیه شاد در آنها شود. یک ربات هرگز مانند انسان خسته نمی‌شود و در ساعت‌های طولانی مدت شب می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و مراقب سالمندان باشد این در حالی است که نیروی انسانی شب‌ها معمولاً خسته است و احتیاج به استراحت دارد.
 

اخبار,اخبارگوناگون,رباتی هوشمند به نام استیو


به گفته محققان استفاده از ربات هزینه کمتری به نسبت استخدام نیروی انسانی دارد و همچنین در صورت بروز بیماری یا مرگ سالمند ربات دچار افسردگی نمی‌شود.

نمونه کنونی ربات استیو ۲۰ هزارپوند قیمت دارد و کارشناسان امیدوار هستند در آینده و با دریافت تقاضای بیشتر هزینه ساخت و خرید آن کاهش یابد.

با وجود توانمندی‌های ربات‌ها برای نگهداری از سالمندان، گروهی از کارشناسان اعتقاد دارند ربات‌ها هرگز از نظر عاطفی نمی‌توانند جای انسان‌ها را پر کنند و سالمندان نیاز به گفتگو با انسان‌ها و نه ماشین دارند.

همچنین استخدام ربات با وجود مقرون به صرفه بودن برای صاحبان خانه سالمندان و دیگر بنگاه‌های کسب و کار می‌تواند تهدیدی برای انسان‌ها برای پیدا کردن کار باشد و در آینده عده زیادی ازانسان‌ها به دلیل ورود ربات‌ها بیکار شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------