عجایب جالب درباره ریزکشور‌ها



ریزکشور به کشوری تخیلی یا واقعی، اما کوچک یا منطقه‌ای کوچک از یک کشور نامیده می‌شود. ریز ملت‌ها سرزمین‌هایی هستند که معمولاً توسط حکومت‌ها و سازمان‌های جهانی به رسمیت شناخته نمی‌شوند، اغلب بیش از یک هکتار وسعت ندارند و به دلایل مختلفی مانند اعتراضات سیاسی، هنری و یا راهی برای گریز از پرداخت مالیات شکل گرفته اند.

 از زمان طلوع تاریخ بشر، مرز‌ها و مناطق بر اساس نژاد، باور یا مناسباتی شبیه به آن برای تقسیم جهان ایجاد‌ شدند و امپراتوری‌ها، دولت‌ها و ممالک مختلف شکل‌ گرفتند. در این میان، ریزکشور‌هایی (Micronations) نیز وجود دارند که ماجرا‌های جالبی حول محور آن‌ها رقم‌ خورده‌ است.

 

ریزکشور به کشوری تخیلی یا واقعی، اما کوچک یا منطقه‌ای کوچک از یک کشور نامیده می‌شود. ریز ملت‌ها سرزمین‌هایی هستند که معمولاً توسط حکومت‌ها و سازمان‌های جهانی به رسمیت شناخته نمی‌شوند، اغلب بیش از یک هکتار وسعت ندارند و به دلایل مختلفی مانند اعتراضات سیاسی، هنری و یا راهی برای گریز از پرداخت مالیات شکل گرفته اند. برخی از آن‌ها تاکنون به تصویب قوانین اساسی، ضرب سکه و برگزاری انتخابات پرداخته‌اند. در این‌گزارش به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

 

۱. جمهوری مولوسیا Molossia

اخبار,اخبارگوناگون,عجایب جالب درباره ریزکشور‌ها

در ایالات متحده آمریکا در نزدیکی دیتون، نوادا قرار دارد. فردی به نام کوین باو، در سال ۱۹۷۷ میلادی آن را تأسیس کرد، تعداد شهروندان آن ۲۷ نفر و مرز‌های آن عبارت از خانه رئیس، حیاط جلو و حیاط پشت خانه و تکه زمینی که در مجاورت آن قرار دارد، است. زبان رسمی آن انگلیسی است و برای ورود به این کشور باید ویزا داشته ‌باشید که توسط رئیس‌جمهور کوین‌باو صادر می‌شود.

 

اخبار,اخبارگوناگون,عجایب جالب درباره ریزکشور‌ها

کوین خود را یک دیکتاتور معرفی می‌کند و همیشه لباس رسمی می‌پوشد. او نشان‌های زیادی به خود آویخته و عینک آفتابی روی چشم‌هایش خودنمایی می‌کند. وقتی او و شهروندانش به ایالات متحده آمریکا مالیات می‌دهند، خود و مردمش را این‌گونه اقناع می‌کند که ما به هم‌پیمان خود کمک مالی کرده‌ایم.

 

در سال ۲۰۰۸ میلادی، ناگهان علیه آلمان اعلام جنگ کرد؛ او به عنوان فرمانده ارشد با انتشار فیلم سخنرانی خود در حیاط پشتی، علیه آلمان موضعی خصمانه گرفت. در سال ۲۰۱۳ میلادی در سایت رسمی جمهوری مولوسیا، نخستین و آخرین عکس از ارتش مولوسی منتشر شد، تصویری که در آن سه تن به عنوان ارتش این ریزکشور معرفی‌شدند. مولوسی مثل همسایه‌اش ایالات‌متحده‌آمریکا اتومبیل، تانک، هواپیما و سلاح هسته‌ای ندارد، بلکه آن‌ها فقط یک منجنیق (اسلحه‌ای باستانی است که برای پرتاب اشیاء بدون نیاز به مواد منفجره استفاده می‌شود) در باغچه پشتی خانه رئیس قرار داده‌اند. واحد پول مولوسیا والورا و زبان دوم آن‌ها پس از انگلیسی اسپرانتوست. در سال ۲۰۰۰ مولوسیا میزبان نخستین مسابقات المپیک ریزکشور‌ها بود که به فضل تلاش‌ها و مساعی کوین‌باو برای استحکام روابط بین ریزکشور‌ها برگزار شد.

 

اخبار,اخبارگوناگون,عجایب جالب درباره ریزکشور‌ها

در این کشور مصرف برخی مواد غذایی از قبیل پیاز، گربه ماهی ممنوع است و همچنین مواردی از جمله سلاح گرم، لامپ نئون و هر نوع اقلام از تگزاس نیز از مواد ممنوعه بشمار می‌رود، به جز آهنگ‌های کلی کلارکسون.

 

۲. امیرنشین هات‌ریور Hutt River

 

اخبار,اخبارگوناگون,عجایب جالب درباره ریزکشور‌ها

بعضی افراد افکار عجیبی دارند، تصورش را کنید مزرعه یا زمین بزرگ خود را به جای کاشتن سبزی و پرورش مرغ به کشور تبدیل می‌کنند! این کاری است که لئوناردو کا... یا بهتر است بگوییم شاهزاده لئوناردو کاسلی در سال ۱۹۷۰ میلادی انجام داد. در سال ۱۹۷۰ میلادی او برای مزرعه دورافتاده‌اش در جنوب غرب استرالیا اعلام استقلال کرد و از آن زمان به بعد نام آن را کشور هات‌ریور گذاشت، در بیانیه استقلال هات‌ریور آمده که از استرالیا مستقل و آزاد است.

 

لئوناردو و همکارانش گذرنامه‌های سفر به هات‌ریور را چاپ ‌کرده‌اند. در سال ۱۹۷۱ علیه استرالیا اعلام جنگ کردند. بدون شک دولت استرالیا احساس خطر نکرد و وقعی به آن ننهاد. وقتی هیچ‌ خبری از واکنش استرالیا نشد، لئوناردو در روزنامه‌ها اعلام پیروزی و ادعا کرد به دلیل عقب‌نشینی استرالیا، هات‌ریور نیز از جنگ دست‌ کشیده‌ است.

 

اخبار,اخبارگوناگون,عجایب جالب درباره ریزکشور‌ها

 

لئوناردو بسیار تلاش کرد تا از سازمان ملل متحد یا هر کشور دیگری برای به رسمیّت شناختن هات‌ریور اعتراف بگیرد، تا به‌ عنوان کشوری مستحق حیات، به آن توجه ‌کنند. در سال ۲۰۰۷ میلادی، پلیس دبی سه تن از کسانی را که می‌خواستند آپارتمانی در دبی را به سفارت هات‌ریور تبدیل‌کنند، دستگیر کرد. این افراد پاسپورت‌هایی را تهیه نموده و به آپارتمان شکل و شمایلی دیپلماتیک بخشیده ‌بودند، گویی یک سفارت واقعی است و به بهانه سفارت هات‌ریور پول‌های بسیاری از مردم اخاذی کردند. سرانجام یک‌مالباخته به پلیس دبی مراجعه ‌کرد و آن افراد دستگیر شدند.

 

اخبار,اخبارگوناگون,عجایب جالب درباره ریزکشور‌ها

 

۳. لادونیا Ladonia

لادونیا یک ریزکشور در جنوب سوئد است. یک هنرمند سوئدی به نام لارش‌ویلکس پس از مواجهه با مسئولان محلی در دادگاه‌های سوئد پیرامون مجسمه‌هایش ریزکشور لادونیا را در سال ۱۹۸۰ در جنوب سوئد پایه‌گذاری کرد. در این کشورِ میکروسکوپی فقط آقای لارش و مجسمه‌هایش وجود دارند. او یک قلعه‌سنگی و یک قلعه از دریفت‌وود ساخته ‌است. دریفت‌وود چوب‌هایی است که توسط باد و جزر و مد دریا به ساحل آورده می‌شود و نام دیگرشان آوار‌های دریایی است. لارش محدوده کشورش را پنهان کرده، زیرا ساخت هر گونه سازه و یا انجام هرگونه فعالیت تجاری و بنا کردن کشور و امپراتوری داخل مکان‌های حفاظت‌شده طبیعی سوئد خلاف قانون است.

 

 

اخبار,اخبارگوناگون,عجایب جالب درباره ریزکشور‌ها

 

۴. امیر‌نشین سی‌لند Sealand

 

اخبار,اخبارگوناگون,عجایب جالب درباره ریزکشور‌ها

 

سی‌لند یک سکو در دریای شمال نزدیک انگلستان است. پدی‌روی‌بیتس در دوم سپتامبر سال ۱۹۶۸ میلادی آن را تأسیس کرد. تعداد ساکنان آن هشت نفر و مساحت آن فقط ۵۵۰ متر است. سی‌لند یا سرزمین دریا در واقع سکویی نظامی برای استقرار ضدهوایی است که در جنگ جهانی دوم توسط ارتش بریتانیا در فاصله هفت مایلی ساحل جنوب شرقی انگلستان در آب‌های دریای شمال ساخته شد تا با حمله بمب افکن‌های آلمان به این کشور مقابله کند. پس از پایان جنگ، این‌سازه کارآیی خود را از دست‌ داد و تا سال ۱۹۶۷ میلادی بی‌استفاده ‌ماند. در نهایت پدی به ‌آنجا رفت و اعلام استقلال نمود. واحد پول سی‌لند دلار‌سی‌لند و زبان آن انگلیسی است.

 

آلمان با ارسال هیاتی دیپلماتیک به سی‌لند، آن را به رسمیّت شناخت و انگلستان نیز از وجود آن ابراز خوشحالی کرد، اما هیچ وقت رسماً اعلام نکرد. بر خلاف سایر ریزکشور‌ها سی‌لند توانست در مجامع بین‌المللی مطرح شود و از شهرت بالایی برخوردارد گردد. یکی از دلایل شهرت آن اتفاقی است که در سال ۱۹۶۸ روی ‌داد. مایکل پسر بیتس به یک کشتی انگلیسی که وارد آب‌های قلمرو سی‌لند (سرزمین دریا) شده بود شلیک کرد. او به اتهام حمل اسلحه مورد پیگرد قانونی قرار گرفت، اما به دلیل دور بودن سرزمین دریا از مرز‌های انگلستان توانست از اتهام تبرئه شود. در سال ۲۰۰۶ میلادی، پدی به دلیل نقص سیستم برق دچار حریق شد و در اوایل سال ۲۰۰۷ میلادی آن‌جا را در معرض فروش‌ گذاشت.

 

اخبار,اخبارگوناگون,عجایب جالب درباره ریزکشور‌ها

 

 آتلانتیوم، آسگاردیا، امپراتوری ایریکن، اوژوپیس، لیبرلند و ... از دیگر ریزکشور‌هایی است که می‌توان نام برد.

 

اخبار,اخبارگوناگون,عجایب جالب درباره ریزکشور‌ها

 

 تابناک باتو

 

 

 

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------