مادربزرگ لهستانی گنجینۀ 4 هزار ساله را 50 سال پنهان کرده بود!



گنجینۀ با ارزش در لهستان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
زنی در لهستان، سنگی منحصربفردی را در مزرعه پیدا کرد و آن را بیش از ۵۰ سال نزد خود نگه داشت. حالا محققان دریافته‌اند که این سنگ یک دست‌سازۀ مربوط به اواخر عصر حجر است.

به گزارش فرادید، زنی در لهستان، سنگی منحصربفردی را در مزرعه‌ای پیدا کرد و آن را پیش خودش نگه داشت. بیش از ۵۰ سال بعد، باستان‌شناسان برای نخستین بار به این سنگ نگاه کردند و دریافتند که یک دست‌سازه‌ی باستانی نادر است. 

 

نگهبان بناهای تاریخی استان لوبلین در یک اعلام خبری در ۱ دسامبر در صفحۀ فیس‌بوک خود گفت که ماریوش بوچکو، اخیراً مادربزرگش را ملاقات کرده که سنگی منحصربفرد به او داده است. مادربزرگ این سنگ را بیش از ۵۰ سال پیش در مزرعه‌ای در بیلوگوراج پیدا کرده و تصمیم گرفته بود آن را نگه دارد. 

 

مقامات می‌گویند نوه‌ی مادربزرگ، این سنگ را به یک موزه محلی اهدا کرده است. 

 

گنجینۀ با ارزش در لهستان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

به گفته نگهبانان، جِرزی لیبِرا، کارشناس باستان‌شناسی دانشگاه ماریا کوری-اسکلودووسکا در لوبلین، این سنگ را نوع نادری از تبر از جنس سنگ چخماق مربوط به حدود ۴۴۰۰ سال پیش شناسایی کرده است. 

 

عکس‌ها تبری سنگی به رنگ خاکستری-قهوه‌ای را نشان می‌دهند. این تبر دارای شکل ذوزنقه‌ای، تیغه‌ی کمی دندانه‌دار و سطحی صاف است. طول این دست‌سازه حدود ۴.۳ اینچ است. 

 

یک طرف تبر دارای لکه قهوه‌ای روشن‌تری است که تقریباً شبیه مرکز یک دایره است. طرف دیگر قهوه‌ای تیره‌تر با دو فرورفتگی کوچک نزدیک انتهای ضخیم‌تر است. 

 

باستان‌شناسان این تبر را ابزاری می‌دانند که توسط فرهنگ آمفورای گلوبولار بین سال‌های ۲۶۰۰ تا ۲۴۰۰ قبل از میلاد ساخته شده است. 

 

فرهنگ آمفورای گلوبولار، یک گروه مردمی عمدتاً ناشناخته هستند که اواخر دوره نوسنگی می‌زیستند. به گفته مقامات، دست‌سازه‌های آن‌ها بیشتر در شرق لهستان و اوکراین یافت می‌شود. تبر کشف‌شده در بیلوگوراج نشان می‌دهد که این مردم در منطقه وسیع‌تری از آنچه قبلا تصور می‌شد، می‌زیستند. 

 

بیلوگوراج شهری در حدود ۱۵۰ مایلی جنوب‌شرقی ورشو و نزدیک مرز لهستان و اوکراین است. 

 

گنجینۀ با ارزش در لهستان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

مقامات از یک کشف دوم هم خبر دادند. یکی دیگر از ساکنان بیلوگوراج قطعه‌ای از یک تیشه سنگی را در مزرعه خود پیدا کرده است. 

 

این تیشه، شکل مخروط‌مانند، خال‌های قهوه‌ای رنگ و طول حدود ۳ اینچ دارد. 

 

باستان‌شناسان به دلیل ماهیت تکه‌تکه‌شده‌ی این تبر، قادر به شناسایی یا تاریخ‌گذاری کاملا دقیق آن نبودند اما روشن است که این آثار مربوط به اواخر دورۀ نوسنگی هستند.

 

هر دو اثر پس از تجزیه و تحلیل کامل در اختیار موزه بیلوگوراج قرار خواهند گرفت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------