کشف «خنجر» 2 هزارساله‌ای که راز یک نبرد باستانی را فاش می‌کند



خنجر باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
این خنجر نقره‌ای و برنجی که سال ۲۰۱۹ در سوئیس توسط یک باستان‌شناس داوطلب کشف شد، حالا به سرنخی برای کشف محل یک نبرد فراموش‌شده بین امپراتوری روم و جنگجویان قبیله‌ای تبدیل شده است.

به گزارش فرادید، سال ۲۰۱۹ در سوئیس، یک باستان‌شناس داوطلب و دانشجوی دندانپزشکی به نام لوکاس اِشمید، یک خنجر نقره‌ای و برنجی ۲۰۰۰ ساله را کشف کرد. اما خود او نمی‌دانست که این خنجر سرنخی حیاتی برای فهم داستان نبردی فراموش‌شده بین امپراتوری روم و جنگجویان قبیله‌ای است. 

 

لوکاس اشمید خنجر را در منطقه کوهستانی گرابوندن سوئیس از زیر خاک بیرون آورد، منطقه‌ای که گمان می‌رود محل یک میدان نبرد گمشده است، جایی که سربازان امپراتوری روم حدود سال ۱۵ قبل از میلاد با جنگجویان رتیان جنگیدند. 

 

خنجر باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

کشف او جرقه‌ی کاوش در منطقه شد، کاوشی که منجر به کشف گنجینه‌ای از مصنوعات نظامی باستانی شد. حالا، تیمی از دانشمندان و دانشجویان، نقشه‌ی یک میدان جنگ رومی ۲۰۰۰ساله را ترسیم کرده‌اند که نشان‌دهنده آخرین جایگاه قبیله سوآنِتس است که در این منطقه با رومیا ن می‌جنگیدند.

 

دانشجویان و محققان دانشگاه‌های بازل و زوریخ، همراه با جویندگان داوطلب فلزات قدیمی، یک سایت نبرد رومی را نزدیک تنگه‌ی کراپ-سِس در کانتون گرابوندِن جستجو می‌کنند. در طول دو سال گذشته، کارشناسان هزاران دست‌سازه‌ی نظامی رومی را در دامنه تپه‌ای در جنوب شرقی سوئیس کشف کرده‌اند. 

 

ستون‌های زیبا، ویلاها، آمفی‌تئاترها و بقایای دیگر سکونتگاه‌های باستانی را می‌توان در سراسر سوئیس یافت که همگی شاهد زندگی رومیان آن دوران هستند. اما تاکنون هیچ مکان جنگی در خاک سوئیس شناسایی و تحقیق نشده بود. 

 

محققان سوئیسی بر این باورند که یک نیروی عملیاتی ۲۰۰۰ نفری متشکل از لژیون‌های سوم، دهم و دوازدهم رومی، دو هزار سال قبل با ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ جنگجوی محلی در بالای تپه نزدیک تنگه کراپ-سِس درگیر شده‌اند. 

 

خنجر باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

کشف اِشمید منجر به کشف صدها اثر باستانی دیگر شد. به گزارش لایو سایِنس، در تحقیق جدیدی از این سایت به رهبری تیمی از خدمات باستان‌شناسی گرابوندِن و دانشگاه بازل (سوئیس)، سر نیزه‌ها، تیرکمان‌های سربی، سنجاق سینه‌ها، بخش‌هایی از سپرها، سکه‌ها و گل‌میخ (برای پاشنه کفش) سربازان رومی کشف شدند. 

 

پاییز امسال، حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ شیء در روز، طی یک حفاری سه‌هفته‌ای کشف شدند. 

 

پیتِر اَندرو شوارتز، باستان‌شناس دانشگاه بازل در گفتگو با لایو سایِنس گفته است که اخیراً در حفاری این محوطه، یک سکه رومی نیز کشف شده که بین سال‌های ۲۹ قبل از میلاد تا ۲۶ قبل از میلاد، زمان امپراتور آگوستوس، ضرب شده است. 

 

رومیان منطقه‌ی جنوب تیچینوی امروزی در منطقه‌ی ایتالیایی زبان سوئیس را در آغاز قرن سوم قبل از میلاد فتح کردند. پس از حدود ۷۵ سال، آن‌ها دره روُن را که شامل ژنو، جنوب فرانسه و مسیری میشد که ایتالیا و اسپانیا را به هم متصل می‌کرد، تصرف کردند. 

 

حکومت روم از طریق ایجاد مستعمرات (عمدتاً در غرب سوئیس)، به تدریج تقویت شد. اما سلطنت آن‌ها بر کوه‌های آلپ طولانی بود. در طول قرن اول قبل از میلاد، نیروهای رومی بارها به سمت کوه‌ها پیشروی کردند. مورخان رومی چندین توجیه برای این لشکرکشی‌ها ارائه کرده‌اند، از جمله نیاز به ایجاد یک مسیر ترانزیتی به آلمان، افزایش درآمدهای مالیاتی اضافی و پایان دادن به آشوب‌ها و حملات و یورش‌های مسافران.

 

خنجر باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------