کشف یک «قلّک پول خرد» با قدمت ۱۴۰۰ سال در ترکیه



قلّک پول خرد در ترکیه،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
ده سکه ۱۴۰۰ ساله در یک کوزه در محوطۀ شهر باستانی هادریانوپلیس (اِسکی‌پازار امروزی) در سواحل دریای سیاه در ترکیه کشف شده است.

به گزارش فرادید، قدمت این سکه‌ها به دوران سلطنت امپراتور بیزانس، کنستانس دوم (۶۴۱-۶۶۸) می‌رسد. اما باستان‌شناسان معتقدند این کوزه یک گنجینه که به صورت عمدی پنهان و مدفون شده باشد نیست، بلکه بیشتر شبیه یک قلک یا صندوق پول خرد خانگی است. 

 

سکه‌ها در ساختمانی پیدا شدند که عملکرد کلی آن هنوز مشخص نیست. از آنجا که تعدادی ظرف سفالی با اشکال مختلف و ظروف پخت و پز داخل این سازه پیدا شدند، باستان‌شناسان بر این باورند که اینجا شاید یک آشپزخانه بوده است. از این بنا قرن‌ها، دست‌کم ۳۰۰ یا شاید ۴۰۰ سال استفاده شده است و در طول این دوران، بارها تعمیر و بازسازی شده است. سکه‌ها مربوط به آخرین مرحله استفاده از این سازه هستند. 

 

قلّک پول خرد در ترکیه،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

هادریانوپلیس که به افتخار امپراتور روم، هادریان در قرن دوم پس از میلاد تغییر نام داده شد، در اصل توسط هیتی‌ها حدود سال ۱۳۰۰ قبل از میلاد تاسیس شد. بقایای این شهر از سال ۲۰۰۳ تاکنون گاه و بیگاه حفاری شده و ۱۴ بنای عمومی از جمله دو حمام، یک تئاتر و دو کلیسا در آن کشف شده است.

 

در حفاری سال ۲۰۱۸، بقایای یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای آناتولی، متعلق به قرن پنجم و تزئین‌شده با کف‌پوش‌های موزاییک نفیس، کشف شد. این شهر مرکز مهم اداره کلیسایی بود و چندین شخصیت مذهبی برجسته نیز در آن متولد شده یا زیسته‌اند و این ویژگی‌ها هادریانوپلیس را به مکان محبوبی برای زیارت تبدیل کرده است. 

 

در همان حفاری در سال ۲۰۱۸، شواهدی پیدا شد که نشان میداد هادریانوپلیس به طور ناگهانی در قرن هفتم پس از میلاد به حال خود رها شده است. به نظر می‌رسد این شهر تقریباً یک‌شبه به دلایل نامعلوم کاملاً خالی از سکنه شده است. شاید این کوزه سکه از این رویداد به جا مانده باشد.

 

قلّک پول خرد در ترکیه،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------