سگ آبی بعد از هزار سال به رودخانه‌های انگلیس برگشت!



سگ آبی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
در میان همۀ خبرهای ناخوشایند زیست‌محیطی، بازگشت سگ‌های آبی به رودخانه‌های بریتانیا امیدوارکننده‌ترین داستان حیات وحش این کشور در قرن بیست و یکم است.

به گزارش فرادید، وقتی صحبت از حیات وحش بریتانیا می‌شود، چشم‌انداز آن ناخوشایند است. شمار حشرات در حال کاهش است و یک‌چهارم پستانداران بومی در خطر انقراض قرار دارند. اما در میان این ناامیدی، یک داستان خوب وجود دارد و آن در غرب و شرق منطقۀ دِوُن در حال وقوع است: بازگشت سگ آبی به رودخانه‌های بریتانیا. 

 

سگ‌های آبی حدود هزار سال پیش از انگلستان ناپدید شدند و دلیل آن، انقراض ناشی از شکار بود. پس از آن، سال ۲۰۰۸ یک سگ آبی در شرق دُوِن مشاهده شد. چهار سال بعد، یک سگ آبی از یک گودال در روبورو نجات یافت. به گونه‌ای که می‌شود گفت، پس از قرن‌ها غیبت، انگلستان بار دیگر شاهد جمعیتی از سگ‌های آبی آزاد است.

 

بازگشت سگ آبی خبر فوق العاده‌ای است زیرا این گونه مهندس اکوسیستم است. کیفیت آب به لطف این حیوان بهبود می‌یابد، خطر سیل کاهش می‌یابد و تعداد زیادی از گونه‌های دیگر افزایش می‌یابند: بی‌مهرگان، ماهی‌ها، دوزیستان و پستاندارانی مانند موش آبی. ماهی قزل آلا در زیستگاه‌های سگ‌های آبی رشد می‌کنند، طوری که در ایالات متحده، سگ‌های آبی به طور استراتژیک توسط سازمان‌های ماهیگیری حمایت می‌شوند تا تعدادشان بیشتر شود. عملکرد مفید دیگری که در زمان تغییرات سریع آب و هوایی اهمیت فزاینده‌ای دارد، این است که زیستگاه‌های سگ آبی از مناطق در معرض خطر در برابر آتش‌سوزی محافظت می‌کنند و آتش‌شکن‌های طبیعی در چشم‌انداز ایجاد می‌کنند. 

 

سگ‌های آبی، رودخانه‌ها را با ساختن حوضچه‌های رسوب‌گیر تمیز می‌کنند، جایی که رسوبات می‌توانند از آب خارج شوند. آلودگی ذرات معلق که عمدتاً شامل خاک سطحی زمین‌های کشاورزی می‌شود که پس از باران به رودخانه‌ها کشیده می‌شود، مشکل رو به رشدی با تأثیر فاجعه‌بار بر تنوع زیستی و هزینه میلیون‌ها پوندی برای پرداخت‌کنندگان قبض آب است. مطالعات علمی بهبودهای گسترده‌ای را در کیفیت آب پایین دست سگ‌های آبی نشان داده است. 

 

سگ‌های آبی محیط اطراف‌شان را به نفع همه شکل می‌دهند. آن‌ها سیل را کاهش می‌دهند زیرا سدهای آن‌ها به اسفنج‌های غول‌پیکر تبدیل می‌شوند: ۳۰٪ از بارندگی در زیستگاه سگ‌های آبی باقی می‌ماند نه اینکه با سرعت به سمت پایین رودخانه سرازیر شود تا در نزدیک‌ترین شهر طغیان کند. درست است که سدهای آن‌ها گهگاه باعث سیل محلی می‌شوند و اگر مزرعه‌ی بذرهای سیب‌زمینی ویران شده باشد، متقاعد کردن کشاورزان در مورد فواید سگ‌های آبی سخت می‌شود، اما مزایای وجود آن‌ها به شدت از معایب‌شان بیشتر است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------