کشف ده‌ها آینۀ برنزی در مقبره‌ای به شکل سوراخ کلید



آینۀ برنزی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
باستان‌شناسان ژاپنی بیش از ۱۰۰ آینه برنزی باستانی را در گورتپه‌ی ساکورای چائوسویاما در استان نارا کشف کرده‌اند. این مقبره به احتمال زیاد متعلق به یک شخصیت سلطنتی در دورۀ کوفون بوده است.

به گزارش فرادید، ساکورای چائوسویاما تپه‌ای بزرگ به شکل سوراخ کلید است که در آغاز دوره اولیه کوفون (۲۵۰ تا ۵۵۲ پس از میلاد) در شهر ساکورای در استان نارای ژاپن ساخته شده است. نام دیگر آن، گورتپه‌ی توبی چائوسویاما کوفون است. 

 

این گورتپه یک گورتپه‌ی اِکاگامی-شیکی (تپه‌ای به شکل سوراخ کلید وَ آینه دستی) به طول ۲۰۷ متر است که قسمت مربع جلویی آن به شکل آینه دستی در ساحل سمت چپ رودخانه هاسگاوا در مجاورت منطقه ایواره قرار دارد. این سایت توسط دولت مرکزی به عنوان یک «مکان تاریخی» تعیین شده است. 

 

باستان‌شناسان می‌گویند مقیاس یافته‌ها نشان می‌دهد فرد مدفون در گورتپه از قدرت بسیار زیادی برخوردار بوده و به احتمال زیاد جایگاه سلطنتی داشته است. 

 

به گفته مؤسسه باستان‌شناسی کاشیهارا، این یافته‌ها مجموعه‌ای از آینه‌ها، از جمله آینه‌های موسوم به آینه‌های هیمیکو را شامل می‌شوند که لبه‌های مثلثی دارند و با تصاویر خدایان و حیوانات تزئین شده‌اند. بر اساس متون تاریخی چین باستان، هیمیکو نام یک ملکه در ژاپن در اوایل قرن سوم است. 

 

برخی از قطعات در همان قالب آینه‌های سانکاکوبوچی شینجوکیو ساخته شده‌اند. گفته می‌شود هیمیکو، فرمانروای زن پادشاهی یاماتای کوکو، ۱۰۰ آینه از سلسله چینی «وی» دریافت کرده است. 

 

آینۀ برنزی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

هیمیکو که شخصیتی نیمه‌افسانه‌ای است، به طرز عجیبی در سوابق تاریخی ژاپن غایب است، اما به‌طور خلاصه در تاریخ‌های چینی دیده می‌شود. هیمیکو به خاطر ملکه-راهب بودن، مجرد بودن و زندگی در قلعه‌ای که در آن ۱۰۰۰ زن به او خدمت می‌کردند، شهرت داشت. بر اساس برخی منابع، هیمیکو بر منطقه‌ای به نام یاماتای حکومت می‌کرد که محل آن همچنان مورد بحث است. 

 

طی سالیان، در حفاری‌های گورتپه‌ی ساکورای چائوسویاما که برخی معتقدند مقبره‌ای سلطنتی از ایالت یاماتو اولیه است، در مجموع ۳۸۵ قطعه آینه برنزی کشف شده است. 

 

آینۀ برنزی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

سال ۲۰۱۰، مؤسسه باستان‌شناسی استانی نتایج مطالعه‌ای را منتشر کرد که این یافته‌ها را به ۸۱ آینه برنزی نسبت داد، افزون بر ۴۰ آینه که آن زمان رکوردی محسوب می‌شد، در مقبره شماره ۱ سایت باستان‌شناسی هیرابارو در ایتوشیما در استان فوکوئوکا یافت شد. 

 

مقامات در ۷ سپتامبر گفتند، بر اساس سنجش‌های سه بعدی و مقایسه با آینه‌های برنزی کشف‌شده در خارج از کشور و سایر نقاط ژاپن، این اکتشافات معادل دست‌کم ۱۰۳ آینه برنزی هستند که رکورد جدیدی را در ژاپن به ثبت رسانده‌اند. 

 

آینۀ برنزی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

این آینه‌ها ۱۴ نوع هستند و شامل ۲۶ آینه با حاشیه مثلثی می‌شوند که منقوش به تصاویر خدایان و حیوانات هستند، ۵۶ آینه ساخت چین در ۱۰ طرح و ۲۱ آینه ژاپنی در سه نوع. مقامات افزودند بسیاری از آن‌ها که بیشترشان از چین آمده‌اند، بزرگ هستند و با الگوهای پیچیده تزئین شده‌اند. 

 

شینیا فوکوناگا، استاد باستان‌شناسی دانشگاه اوزاکا که متخصص آینه‌های برنزی است، می‌گوید: «این یافته نشان‌دهنده‌ی این است که قدرت مرکزی پادشاهی بیشتر از چیزی است که ما تصور می‌کردیم. این موضوع می‌تواند درک ما را از ساختار سیاسی ایالت یاماتو تغییر دهد.» 

 

آخرین نتایج تحقیقات در ۸ اکتبر در تالار یوراکوچو آساهی توکیو ارائه خواهد شد.

 

آینۀ برنزی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------