قاب‌های شگفت‌انگیز از دنیای زیر آب



 شاید جالب و شاید هم به نظرتان ترسناک به نظر برسد اما دانشمندانِ حوزه‌های مختلف معتقدند بخش قابل توجهی از حجم آب‌های کره زمین(اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه‌ها و ...) برای انسان ناشناخته است. به عبارت ساده‌تر انسان هنوز به درستی نمی‌داند در اعماق تاریک و مرموزِ این سرزمین‌های آبی با چه موجوداتی روبرو خواهد شد.

 

شاید بهتر باشد زحمت کشف اعماق دریاها را به عهده دانشمندان بگذاریم و همراه هم در این مقاله از زیبایی، عجایب و جادوی بخش کشف شده آب‌های کره زمین لذت ببریم.

 

به نظر شما این بامزه‌ترین گوسفند دنیاست؟

اعماق دریاها ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

در اولین قدم از گشت و گذارمان در دنیای کم و بیش ناشناخته اعماق دریاها و اقیانوس‌ها، سراغ این موجوداتِ با ظاهر باورنکردنی آمده‌ایم. این موجودات که انگار از یک جهان موازی بیرون آمده‌اند گوسفند برگی نام دارند و در حقیقت نوعی حلزون دریایی هستند. گوسفندهای برگی مانند گیاهان با فوتوسنتز انرژی لازم برای ادامه حیات را به دست می‌آورند.

 

بازرس کلوسو، تنها مانتا ریِ صورتیِ دنیا

اعماق دریاها ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

پیش از هرچیز احتمالا لازم است اندکی درباره مانتا ری‌ها برایتان توضیح دهم. مانتا ری‌ها درحقیقت یک ماهی‌ محسوب می‌شوند و از خانواده موبیولیدِی می‌باشند. مانتا ری‌ها یکی از باهوش‌ترین جانداران دریا به حساب می‌آیند و به نسبت اندازه بدنشان از بزرگ‌ترین حجم مغز برخوردار هستند. در مقاله اصلی این جاندار به دلیل قیافه بامزه و البته رنگ صورتیش به قهزمان سری فیلم‌های پلنگ صورتی تشبیه شده است.

 

این جاندار برای بازی در هر فیلم ترسناکی به گریم احتیاج ندارد

اعماق دریاها ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

شما در حال تماشای یکی از عجیب‌ترین و شاید وحشت‌ناک‌ترین جانور زندگیتان هستید. با خواندن اندکی توضیح راجع به این موجود که در حقیقت یک اسکالوپ یا گوش‌ماهی به حساب می‌آید، احتمالا برایتان ترس‌ناک‌تر هم خواهد شد. جالب است بدانید تمام نقطه‌های اّبیِ دوروبرِ دندان‌های ترس‌ناکِ این اسکالوپ، درواقع چشم‌های این موجود است و این گونه خاص می‌تواند تا 200 چشم داشته باشد.

 

واقعیتِ ترسناکِ بازوچه‌های اختاپوس‌ها

اعماق دریاها ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

دو تصویری که در حال تماشایش هستید درواقع تصویری نزدیک از بازوچه دو نوع ماهی مرکب است. بازوچه سمت راست که متعلق به ماهی مرکبِ غول‌پیکر است، بر اساس سبک زندگی این موجود برای چسبیدن به شکار و مکیدنِ دردناکِ خون تغییر شکل پیدا کرده است. بازوچه سمت راست متعلق به ماهی مرکب کولوسال است و همان‌گونه که مشخص است برای پاره کردن گوشتِ بدنِ شکار بسیار مناسب است.

 

موجودات شگفت‌آورِ پنهان زیر دریاها

اعماق دریاها ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

این موجود شگفت‌آور و سحرآمیز درواقع نوعی ماهی مرکب به حساب می‌اید و ماهی مرکب توت فرنگی نامیده می‌شود. این جاندار جادویی در عمق 200 تا 1000 متری زیر سطح دریاها زندگی می‌کند که معروف به ناحیه مِزوپلاجیک یا گرگ ومیش است.

 

برای توصیف این جانور دریایی چه می‌توان گفت؟ فقط و فقط باورنکردنی

اعماق دریاها ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

در کل می‌توان نتیجه گرفت حلزون‌های دریایی به اندازه لیاقتشان یا دست کم ظاهر عجیبشان به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته‌اند. البته ظاهرا طیف وسیعی از موجودات دریایی، حلزون دریایی نامیده می‌شوند و درحقیقت همه آن‌ها از خانواده گستروپادها هستند.

 

دوست دارید بدانید وال‌های اسپرمی چگونه می‌خوابند؟

اعماق دریاها ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

وال‌های اسپرمی یکی از گونه‌های پرتعداد نهنگ‌ها هستند و مشخصا به دلیل ظاهرشان این‌گونه نام‌گذاری شده‌اند. این عکس از آن نظر جالب است که شکل خاص خوابیدن این گونه خاص از نهنگ‌ها در آن مشخص است. جانورشناسان مدت‌ها به دلیل شکل خاص خوابیدن این نهنگ شگفت‌زده بودند اما حالا می‌دانیم این جانوران دو دلیل برای این شکل استراحت دارند. اولی غوطه‌ور بودن نزدیک سطح آب تا در صورت نیاز بتوانند به سرعت نفس بکشند و دومی آمادگی نسبی در مقابل شکارچیان.

 

دلفین‌ها عجیب هستند و این یکی بین دلفین‌ها عجیب به حساب می‌آید

اعماق دریاها ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

جالب است بدانید برخلاف باور عامیانه، دلفین‌ها فقط در دریاها و اقیانوس‌ها زندگی نمی‌کنند و برخی از رودخانه‌هاس سطح کره زمین هم محل زندگی این پستانداران باهوش و عجیب هستند. از بین تمام دلفین‌های رودخانه‌ای، بزرگ‌ترینِ آن‌ها از نظر اندازه در رودخانه آمازون زندگی می‌کند و به همین دلیل دلفین رودخانه آمازون نام دارد. این دلفین‌ها ممکن است از نظر درازا به 2.5 متر و از نظر وزن به 185 کیلوگرم برسند.

 

این شما و این هم ارواحِ نفرین شده

اعماق دریاها ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

تصور کنید در حال غواصی هستید و ناگهان سر برمی‌گردانید و با این ماهی‌های عجیب چشم در چشم می‌شوید. این ماهی‌های غمگین Hatchet Fish نامیده می‌شوند. جالب است بدانید دلیل بزرگی چشمانِ این ماهی، تشخیص موجوداتی است که در آبِ گل‌آلود و تاریک، استتار کرده‌اند و احتمالا ربطی به روحِ نفرین شده‌شان ندارد.

 

هیولای رودخانه فریزِر

اعماق دریاها ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

بر عکسِ عنوانِ این پاراگراف، تماشای چنین ماهیِ غول‌پیکری در این رودخانه چندان هم برای اهالی محلی عجیب نیست. رودخانه فریزِر در کشور کانادا قرار دارد و سوژه این عکس یکی از اهالی آن رودخانه یعنی ماهی اِستورجِن است. حتما برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید بسیاری از زیست شناسان ماهی‌های استورجن را دایناسورِ زنده می‌نامند. این ماهی‌ها تقریبا با همین ظاهر از 200 میلیون سال پیش روی کره زمین زندگی می‌کرده‌اند.

 

تفاوت اندازه؛ ماهی آفتابی بالغ و ماهی آفتابی تازه متولد شده

اعماق دریاها ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

ماهی‌های افتابی یا مولا مولا تقریبا در سراسر کره زمین و به ویژه در نقاط استوایی یافت می‌شوند. ماهی آفتابی بزرگ‌ترین ماهی استخوانیِ زمین محسوب می‌شود و وزن گونه بالغ این ماهی ممکن است به 2 تن هم برسد. در بخش زیرین تصویر می‌توانید ماهی‌های آفتابی با عمر چند ثانیه را ببینید.

 

نهنگی که در بین ستاره‌ها شنا می‌کند

اعماق دریاها ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

حیفم آمد این تصویر بی‌نظیر از شنا کردن این نهنگ را نبینید. نهنگ حاضر در این تصویر یک نهنگ کوسه‌‌ای است که مشغول شنا در بین نوعی خاص از جلبک‌های بایولومینسنت می‌باشد. این نوع خاص از جلبک‌ها می‌توانند اندک نورِ راه‌یافته به اعماق دریا را جذب کنند و چنین صحنه‌های جادویی بسازند.

 

وقتی مادرت دوست دارد ماهی باشی و پدرت انتظار دارد مارمولک بمانی

اعماق دریاها ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

ماهی مارمولکی یا آن‌گونه که زیست شناسان صدایش می‌کنند سینودونتیدا، یک ماهی عجیب است که در اعماق اقیانوس‌ها زندگی می‌کند. برای مثال این عکس در عمق نزدیک به 2500 متریِ زیر سطح دریا گرفته شده است. این ماهیِ با ظاهر منحصربفرد عموما در آب‌ها نواحی استوایی یا نیمه استوایی یافت می‌شود.

 

و این ماهی خجالتی

اعماق دریاها ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

تصویری که مشاهده می‌کنید از آن جهت حائز اهمیت است که در دهه‌های گذشته تنها چند عکاس خوش شانس موفق به ثبت عکس از این ماهی نادر شده‌اند. ماهیِ اٌگِر یا ماهی دندان نیشی در عمق بسیار زیاد اقیانوس‌ها زندگی می‌کند و یکی از اعضای خانواده آنوپلوگاستریدا می‌باشد.

 

و این اره‌ماهی که چندان آماده عکاسی نبود

اعماق دریاها ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

اره ماهی که کوسه نجار هم نامیده می‌شود یکی از آبزی‌های به شدت در خطر انقراض است. اره‌ماهی در حقیقت عضوی از خانواده کوسه‌ها نیست و یکی از ماهی‌های شبیه به کوسه محسوب می‌شود. تقریبا تمام اره‌ماهی‌های کره زمین در آب‌های فلوریدا وجود دارند.

 

و در نهایت این موجود عجیب

اعماق دریاها ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

سوژه عجیب این عکس یک آنتارکتیک امفیپاد یا یک امفیپادِ ساکنِ قطب جنوب است. جالب است بدانید در سراسر کره زمین حدود 10 هزار گونه مختلف از امفیپادها وجود دارد و اندازه آن‌ها از یک میلی متر تا 340 میلی متر متغیر است.

 

برترین‌ها 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------