کشف یک «شهرک صنعتی» روم باستان با بقایای شگفت‌انگیز



 شهرک صنعتی باستانی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
باستان‌شناسان فرانسوی به تازگی یک سایت باستانی مربوط به دورۀ رومی را کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد یک منطقۀ صنعتی و مملو از کارگاه‌های مختلف بوده است.

کاوش‌های باستان‌شناسی در بخش ترون (Therouanne) در ساحل رودخانۀ لای (Lys) در فرانسه منجر به کشف نوعی شهرک صنعتی مربوط به دوران روم باستان شده است. این کاوش‌ها قبل از شروع عملیات ساخت ساز مربوط به تصفیۀ فاضلاب در این منطقه صورت گرفت.

 

به گزارش فرادید؛ بقایای باستانی یک منطقۀ تجاری و صنعتی در این کاوش‌ها کشف شد که به خاطر قرار گرفتن در مجاورت رودخانه و رطوبت بالای خاک به نحو قابل ملاحظه‌ای سالم باقی مانده بودند. طغیان‌های رودخانه باعث شده‌اند که این منطقه خیلی زود در زیر رسوبات پوشیده شود و شکل اولیۀ آن حفظ شود. عمق این رسوبات در حال حاضر به ۲.۵ تا ۳ متر می‌رسد.

 

 

 شهرک صنعتی باستانی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

(بقایای کارگاه شیشه‌گری)

 

به طور خاص دو ساختمان در این مجموعه قابل تشخیص هستند که از یکی از آن‌ها تنها پایه‌های دیوار به جا مانده و دیگری در شرایط بهتری قرار دارد. از روی یافته‌هایی مثل شیشه‌های آبی‌رنگ که در این ساختمان به دست آمده می‌توان فهمید که اینجا یک کارگاه شیشه‌گری بوده است. بقایای کوره‌های متعدد ذوب شیشه نیز در این ساختمان کشف شده است.

 

 

 شهرک صنعتی باستانی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

(کفش چرمی رومی که در داخل کانال پیدا شده است)

 

علاوه بر این دو ساختمان، بقایای یک کانال مصنوعی آب که از رودخانۀ لای کشیده شده نیز در این سایت باستانی یافت شده است. باستان‌شناسان با جستجو در رسوبات داخل کانال تعداد زیادی استخوان گاو پیدا کرده‌اند که در واقع دورریزهای یک قصابی بوده‌اند. بر روی اغلب استخوان‌ها اثر ساطور قصابی به چشم می‌خورد؛ ضمن اینکه همۀ استخوان‌های دور ریخته شده دارای شکل واحدی هستند.

 

 شهرک صنعتی باستانی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

(اشیاء طلایی کشف شده در کانال مثل سنجاق و حلقه)

 

در داخل این کانال آثاری از وسایل چرمی یافت شده است؛ از جمله تعدادی کفش و قطعات چرمی با شکل‌های مختلف که نشان می‌دهد در عهد باستان در این منطقه کارگاه کفاشی و کارگاه دباغی پوست نیز وجود داشته است. احتمالا این کارگاه‌ها نیز مانند قصابی از کانال رودخانه به عنوان محلی برای دفع ضایعاتشان استفاده می‌کرده‌اند.

 

 شهرک صنعتی باستانی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

(کلیدهای آهنی کشف شده در کانال)

 

علاوه بر این‌ها، تعدادی سنگ آسیاب نسبتا بزرگ هم در این سایت یافت شده که نشان‌دهندۀ وجود یک آسیاب در نزدیکی این کانال باستانی هستند.

 

 شهرک صنعتی باستانی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

(بقایای بخشی از کانال در تصویر مشخص است)

 

گذشته از بقایای مربوط به کارگاه‌های مختلف، در رسوبات کانال آثار و مصنوعات متعدد دیگری از جمله تعداد زیادی سکه، اشیاء برنزی طلاکاری شده، چاقو، کلید، بشقاب و اشیاء طلایی مثل سنجاق و حلقه نیز یافت شده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------