کوسۀ عجیبی که در سواحل فیلیپین پیدا شد



کوسۀ عجیب ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
تصور می‌شود این نخستین نمونه ثبت‌شده از یک کوسه باردار از این گونه باشد.

چیزهای زیادی در مورد زندگی در اقیانوس‌های سیاره ما هست که ما نمی‌دانیم. گونه‌های کمیاب در آب‌های عمیق زندگی می‌کنند و مناطق جدید همیشه کشف می‌شوند، اما گاهی اوقات، تنها سرنخ‌ها برای درک آنچه زیر امواج نهفته، زمانی است که خودشان سر از سواحل ما درمی‌آورند.

 

به گزارش فرادید، در دیپاکولائوی فیلیپین، یک کوسه دهان بزرگ فوق‌العاده نادر (Megachasma pelagios) با یک کوسه جوان در کنارش و شش توله دیگر داخل شکمش، همگی مرده، سر از ساحل درآوردند. متأسفانه، این نخستین نمونه یک کوسه باردار از این گونه است. 

 

کوسۀ عجیب ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

کوسه‌های دهان بزرگ قبلاً سال ۱۹۷۶ کشف شدند. آن‌ها مانند کوسه‌نهنگ‌ها (Rhincodon typus) و کوسه‌های آسوده (Cetorhinus maximus) پالیده‌خوار هستند و می‌توانند تا ۱۲۱۵ کیلوگرم وزن داشته باشند. تنها حدود ۱۲۰ عدد از آن‌ها از زمان کشف دیده یا صید شده‌اند و محققان اطلاعات کمی در مورد اکولوژی و تاریخچه زندگی آن‌ها دارند. 

 

کوسۀ عجیب ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

دهان‌بزرگ مادر در ۱۴ نوامبر با طول چشمگیر ۵.۶ متر پیدا شد، در حالی که طول کل هفت توله بین ۱۶۵ تا ۱۸۳.۵ سانتی متر بود. هنوز مشخص نیست چه چیزی باعث به گل نشستن و مرگ آن‌ها شده است، اما AA Yaptinchay از دیده‌بان حیات‌وحش دریایی فیلیپین که بر کالبدشکافی آن‌ها نظارت داشته می‌گوید کوسه‌ها معمولاً وقتی به دام می‌افتند، توله‌ها یا تخم‌هایشان را بخاطر استرس بیرون می‌اندازند. این دهان‌بزرگ مادر هیچ نشانه‌ای از جراحت ناشی از قایق یا تجهیزات ماهیگیری نداشته است. 

 

دانشمندان امیدوارند کالبدشکافی‌ها اطلاعات بیشتری را در مورد فیزیولوژی و شیوه زندگی این گونه ماهی گریزان در اختیار قرار دهد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------