۷ مقصد محبوب گردشگری جهان که در ۵ سال گذشته از بین رفته‌اند



ناراحت کننده است که مکان‌های شگفت انگیزی را که دوست داریم یکی یکی از دست می‌دهیم، حتی با اینکه که هر چیزی که برای حفظ و حراست از آن‌ها نیاز است، امروزه در دسترس ماست. 

 همین چند وقت پیش بود که آتشی سهمناک مروارید معماری گوتیک، کلیسای نوتردام در پاریس را فرا گرفت. تصاویر کلیسایی که در آتش می‌سوخت بلافاصله سرتاسر جهان را فرا گرفت و باعث اندوه و شگفتی همگان شد. نوتردام در طی چندین قرن جنگ و انقلاب استوار ایستاده بود، اما ما در قرن ۲۱ از حفظ آن عاجز ماندیم.

 

ناراحت کننده است که مکان‌های شگفت انگیزی را که دوست داریم یکی یکی از دست می‌دهیم، حتی با اینکه که هر چیزی که برای حفظ و حراست از آن‌ها نیاز است، امروزه در دسترس ماست.

 

ما می‌خواهیم به مرور مکان‌های معماری و طبیعی زیبایی بپردازیم که در طول ۵ سال گذشته از دست داده ایم و امیدواریم که در آینده بتوان کاری برای توقف این نابودی انجام داد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

۱- کلیسای نوتردام – پاریس – فرانسه

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,مقصد محبوب گردشگری

 

آتش نوتردام جهان را در بهت و حیرت فرو برد و یک تراژدی غمناک را برای هر شهروند فرانسوی رقم زد. در ۱۵ آپریل ۲۰۱۹ شاهکاری از معماری گوتیک فرانسه در آتشی انبوه گرفتار شد. مطابق با تحقیقات پلیس، آتش از مرکز سقف کلیسا آغاز شد. دلیل این تراژدی هنوز در دست بررسی است. یکی از حدسیات این است که آتش ممکن است در ارتباط با عملیات بازسازی باشد که مدتی بود در اطراف کلیسا انجام می‌شد.

 

در طول عمر بیشتر از ۸ قرن، این کلیسا به عنوان مرکز آموزه‌های دینی و فرهنگی فرانسه و حتی کل جهان و الهام بخش هنرمندان برجسته فراوانی بود. کلیسا نوتردام از چندین جنگ، و چندین انقلاب فرهنگی و مذهبی زنده باقی ماند و وحشتناک است که ما نتوانستیم در قرن ۲۱ آن را حفظ کنیم.

 

۲- ساحل لزیرا – مراکش

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,مقصد محبوب گردشگری

 

یک گذرگاه طاق دار زیبا در ساحل لزیرا از مناطق ویژه گردشگری و از نماد‌های کشور مراکش بود تا زمانی که یک پایه آن در سپتامبر ۲۰۱۶ ریزش کرد. این گذرگاه که از خاک و سنگ به طور طبیعی ایجاد شده بود، سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می‌کرد. برخی از مردم مسئولان محلی را برای ریزش این طاق سرزنش می‌کنند.

 

چند ماه قبل از ریزش این گذرگاه مردم مشاهده کردند که شکاف‌هایی در آن‌ها وجود دارد و تکه سنگ‌هایی از روی آن می‌ریزد. مردم می‌گویند که از این نشانه‌ها مسئولان می‌توانستند این ریزش را پیش بینی کنند و برای جلوگیری از ریزش آن کاری انجام دهند.

 

۳- معبد بل – پالمیرا - سوریه

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,مقصد محبوب گردشگری

 

معبد اصلی پالمیرا در سال ۲۰۱۵ در میانه جنگ سوریه تخریب شد. این معبد از مهم‌ترین بنا‌های مذهبی قرن اول میلادی و جهان باستان بود. تنها چیزی که امروزه از آن باقی مانده است یک جفت ستون ایستاده در میان خرابه هاست.

 

شهر پالمیرا که جز میراث جهانی یونسکو نیز هست، امروزه شامل خرابه‌هایی از بنا‌های باستانی، هنر و ادبیات مربوط به قرن‌های اول و دوم میلادی است که در آن هنر‌های روم باستان با سنت‌های محلی ادغام شده است. این شهر دارای بیش از ۱۰۰۰ ستون تاریخی، قناتی رومی و بیشتر از ۵۰۰ مقبره تاریخی بود که متاسفانه بیشتر آن‌ها در طول جنگ سوریه از بین رفت.

 

۴- پارک ملی جاشوا - کالیفرنیا – آمریکا

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,مقصد محبوب گردشگری

 

پارک ملی درخت جاشوا در کالیفرنیا مکانی شگفت انگیز است که شامل اکوسیستمی منحصر به فرد کویری با ویژگی‌های سورئال جغرافیایی و تنوع عظیمی از گیاهان غیرمعمول بود که در هیچ کجای دیگر از جهان یافت نمی‌شد. در ژانویه ۲۰۱۹ در جریان تعطیلی ۳۵ روزه دولت، بازدید از پارک برای عموم آزاد شد. در این ایام به دلیل عدم وجود نظارت و بی توجهی مسئولان، خرابکاری‌های وحشتناکی توسط غارتگران طبیعت ایجاد شد.

 

مردم بسیاری از درختان را قطع کردند، با روشن کردن آتش باعث از بین رفتن گونه‌های گیاهی زیادی شد و حتی تعدادی نقاشی گرافیتی نیز از خود در این منطقه زیبا بر جای گذاشتند! به گفته یکی از سرپرستان سابق پارک، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال طول می‌کشد تا آسیب‌هایی که در طول این چند هفته به پارک وارد شده است، جبران شوند.

 

۵- پری دریایی کوچک – کپنهاگن – دانمارک

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,مقصد محبوب گردشگری

 

این مجسمه در سال ۱۹۰۹ توسط "ادوارد اریکسون" ساخته شد و در طول عمر کوتاه خود، چندین بار تا کنون تخریب و یا مورد خرابکاری واقع شده است. در اولین خرابکاری این مجسمه بازوی خود را از دست داد. هم چنین تا به حال چندین بار با رنگ‌های مختلف سعی در خراب کردن این مجسمه داشته اند.

 

خرابکاران این حرکات را به دلایل مختلفی از جمله خستگی، مستی، بیماری‌های روحی و یا فقط به دلیل اعتراض‌های سیاسی انجام داده اند. متاسفانه بعید است که بتوان برای همیشه آن را از خرابکاری خرابکاران دور نگه داشت، اما امیدواریم که بتوان راهی برای حفاظت آن پیدا شود.

 

۶- دریاچه مکنزی – تاسمانی – استرالیا

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,مقصد محبوب گردشگری

 

در ژانویه و فوریه ۲۰۱۶ اتش سوزی سخت و شدیدی قسمت‌های وسیعی از تاسمانی را در بر گرفت که بر روی یکی از زیباترین دریاچه‌های منطقه یعنی دریاچه مکنزی، اثرات مخربی گذاشت. این آتش سوزی همچنین گیاهان منحصر به فرد و بومی این منطقه را مانند نوعی از کاج‌های باستانی نابود کرد که شانسی برای رشد و ترمیم دوباره آن‌ها وجود ندارد.

 

درکل، این آتش سوزی حدود ۲۰ هزار هکتار از مراتع و بوته زار‌های تاسمانی را از بین برد. اگرچه بعد از گذشت چند سال از فاجعه، گیاهان علائمی از حیات و جوانه زنی را از خود نشان داده اند، اما مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا این مکان دوباره سرسبز و زنده بشود. 

 

۷- صخره‌های بیرمم – یورکشایر شمالی – انگلستان

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون ,مقصد محبوب گردشگری

 

چیز عجیبی نیست که بگوییم توریسم باعث خرابی مکان‌های گردشگری می‌شوند، اما هنوز هم غیرقابل باور به نظر می‌رسد که بگوییم افرادی در چند ثانیه باعث نابودی تاریخی به قدمت ۳۲۰ میلیون سال شده اند. در ژوئن ۲۰۱۸، عده‌ای یکی از سنگ‌های ایستاده روی صخره‌های بیرمنگام را به پایین غلطاندند و باعث شدند تا این سنگ تکه تکه بشود.

 

این تکه سنگ که به شکل عجیبی روی صخره‌ای در حالت تعادل ایستاده بود، حاصل اثرات باد و باران و برف، در طی میلیون‌ها سال ایجاد شده بود، اما افرادی پیدا شدند که در چند ثانیه برای تفریح این اثر طبیعی و تاریخی را نابود کردند. آن‌ها علاوه بر این، نام‌های خود را بر روی این تخته سنگ‌ها نیز حکاکی کردند!

 

درباره آسیب‌هایی که ما به میراث گذشتگان میزنیم چه نظری دارید؟ آیا فکر می‌کنید که راهی برای حفظ و حراست از آن‌ها وجود دارد؟ می‌توانید در بخش زیر ما را از نظرات خود آگاه سازید.

 

 برترینها 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------