کشور‌هایی که به دلایل جالبی نام خود را تغییر دادند



در گزارش زیر درباره کشور‌هایی صحبت خواهیم کرد که نام خود را تغییر داده اند و به ماجرایی که در پشت این تصمیم وجود داشته خواهیم پرداخت. 

به  گزارش تابناک؛ نامگذاری کشور‌ها با عوامل زیادی در ارتباط است و هرچند نام برخی از آن‌ها باستانی است، مثلاً کشور مصر و بعضی دیگر که برای درک آن نیازی به فکر کردن ندارد مانند ایالات متحده، اما نام شماری از کشور‌ها داستان‌ها و ایدئولوژی‌های دیگری دارد، بنابراین آن‌ها اغلب نام‌هایی هستند که در معرض تغییرند و این همان چیزی است که امروز در گزارش خود در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

 

عوامل دیگری که ممکن است منجر به تغییر نام شود عوامل سیاسی هستند. این کشور‌ها ممکن است تحت استعمار بوده باشند و بعد از پایان استعمار برای تسلی زخم اشغالگران، نام خود را تغییر دهند. دلیل سیاسی ممکن است داخلی باشد تا حوادث ناخوشایند تاریخ خود را پاک کند. امروز چند کشور را که قبلاً موفق شده‌اند نام خود را تغییر دهند و دلایل آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

۱. کامبوچای سابق - در حال حاضر کامبوج

نام این کشور از ۱۹۵۳ تا ۱۹۹۵، پنج بار تغییر یافت و این تغییرات به شرح زیر بود: اولین تغییرات در سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۷۰ صورت گرفت، و پادشاهی کامبوج نامیده شد، سپس نام در ۱۹۷۰ نام آن تغییر یافت و سال ۱۹۷۵ به جمهوری خمر تبدیل شد، متعاقباً تحت حکومت کمونیستی قرار گرفت و نام آن به کامپوچای دموکراتیک تغییر پیدا کرد.

 

بعدا این کشور تحت نظارت سازمان ملل وارد مرحله انتقالی شد و بین سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۳ دولت کامبوج خوانده شد و در سال ۱۹۹۳ به سلطنت و نام قدیمی خود، پادشاهی کامبوج برگشت؛ اما خمر‌ها - پیروان حزب کمونیست - خود را کامپوچئی‌ها می‌نامند که به معنای فرزندان شاهزاده (کامپو) است. شایان ذکر است که کلمه کامبوج در اصطلاح غلط فرانسوی کلمه کامپوچا است.

 

 نامگذاری کشور‌ها,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

۲. برمه سابق - اکنون میانمار

این کشور با هر دو نام شناخته می‌شود، اما امروز به طور رسمی به آن "جمهوری اتحادیه میانمار" گفته می‌شود. نام رسمی به انگلیسی توسط دولت این کشور تغییر یافت، و از اتحادیه برمه به اتحادیه میانمار در سال ۱۹۸۹ تبدیل شد و این تغییر در نتیجه یک واقعه غم انگیز در سال ۱۹۸۸ رخ داد، هنگامی که ارتش به طرز وحشیانه‌ای یک شورش طرفدار دموکراسی را سرکوب کرد و یک سال بعد برمه به یک کشور منزوی در سطح بین المللی تبدیل شد به طوریکه نام آن سرکوب را به ذهن مردم دنیا متبادر میکرد، بنابراین برمه به راه‌حلی برای بهبود چهره خود احتیاج داشت.

 

به امید دستیابی به مشروعیت بین المللی مقامات برمه ادعا کردند که نام موروثی برمه به گذشته استعماری این کشور اشاره دارد و بسیاری از اقلیت‌های قومی این کشور را شامل نمیشود، بنابراین آن‌ها تصمیم گرفتند نام کشور خود را به میانمار تغییر دهند.

 

 نامگذاری کشور‌ها,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

۳. کرانه شرقی سابق - اردن کنونی

انگلیس‌ها در جنگ جهانی اول منطقه را تصرف کردند و تصمیم گرفتند آن را به سه قسمت عجلون، بالقا و کراک تقسیم کنند. پس از مدتی، پادشاه هاشمی، عبدالله اول بر همه مناطق حکومت نمادین پیدا کرد. در سال ۱۹۲۲، این منطقه به عنوان امارت ترنس‌جردن شناخته شد؛ بنابراین نام آن تغییر یافت. آخرین بار در سال ۱۹۵۲ به پادشاهی هاشمی اردن تغییر نام یافت. از اردن به عنوان پادشاهی هاشمی یاد می‌شود از آنجا که توسط خانواده هاشمی اداره می‌شد، و به اختصار به آن اردن می‌گویند.

 نامگذاری کشور‌ها,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

۴. حبشه سابق - اکنون اتیوپی

امپراتوری اتیوپی، همچنین به حبشه معروف است در سراسر منطقه جغرافیایی ایالات فعلی اتیوپی و اریتره گسترش یافته است. در سال ۱۲۷۰ توسط حبشی‌های سلسله سلیمان تاسیس شد که منجر به نامگذاری کل کشور به حبشه شد. حبشی‌ها تا قرن بیستم بدون وقفه بر این قلمرو حکومت می‌کردند.

 

در طی جنگ جهانی دوم توسط هایل سلاسی، دهمین پادشاه اتیوپی نام این کشور از حبشه به اتیوپی تغییر یافت. برخی از محققان استدلال می‌کنند که اتیوپی از قرن چهارم به همین نام خوانده می‌شود، نام حبشه در میان اعراب رایج بوده و اتیوپی از نظر جغرافیایی بزرگتر از حبشه است.

 نامگذاری کشور‌ها,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

۵. قبلا بچوانا - امروزه بوتسوانا

این کشور در جنوب صحرای آفریقا در جنوب آفریقا واقع شده است، و قبلا بخشی از انگلیس بود و در آن زمان به عنوان سرزمین بچوانا Bechuana شناخته می‌شد. بوتسوانا نام جدید خود را پس از استقلال در ۳۰ سپتامبر ۱۹۶۶ به تصویب رساند، نام جدید آن از بزرگترین گروه قومی این کشور، تسوانا گرفته شده است.

 نامگذاری کشور‌ها,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

۶. سیلان سابق، اکنون سریلانکا

از سال ۱۸۱۵ تا سال ۱۹۴۸، این کشور تحت استعمار انگلیس قرار گرفت، که آن را سیلان نامید و این نام تلفظ انگلیسی "سیلاو" است، نامی که در طول استعمار پرتغال به این کشور داده بود. نام سریلانکا برای اولین بار در جنبشی که خواستار آزادی کشور در اوایل قرن بیستم و از بین بردن آخرین آثار استعمار انگلیس در این کشور بود، پدیدار شد.

 نامگذاری کشور‌ها,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

۷. زائیر سابق، اکنون جمهوری دموکراتیک کنگو

جمهوری دموکراتیک کنگو رسماً با چندین نام شناخته شده‌است: مانند ایالت آزاد کنگو، بلژیک کنگو و لئوپولدویل. اما این کشور استقلال خود را در سال ۱۹۶۰ به دست آورد و پس از آن، رسما به جمهوری کنگو (برگرفته از رود کنگو) روی آن گذاشته شد.. از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۱، نام این کشور به جمهوری دموکراتیک کنگو تغییر یافت و در سال ۱۹۷۱، رئیس جمهور "موبوتو سسه سه‌کو" آن را جمهوری زائیر نامید. اگرچه کنگره ملی مستقل در سال ۱۹۹۲ به تغییر نام این کشور به جمهوری دموکراتیک کنگو رأی داد، اما این تغییر تا ۱۹۷۷ پس از سقوط موبوتو رخ نداد.

 نامگذاری کشور‌ها,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

۸. ولتای علیا (قبل) - بورکینافاسو (امروزی)

بورکینافاسو که به طور رسمی به عنوان ولتای علیا شناخته می‌شد، در غرب آفریقا واقع شده است. رئیس جمهور توماس‌سانکارا نام آن را در آگوست سال ۱۹۸۴ تغییر داد و از دو کلمه: بورکینا و فاسو، که از دو زبان اصلی کشور گرفته شده است، نام ترکیبی برای آن انتخاب کرد.

 

استعمارگران فرانسوی نام آن را ولتای علیا برگرفته از نام رودخانه ولتا که از داخل کشور می‌گذرد، گذاشته بودند. اما کلمه بورکینا در زبان مردم موری به معنای "مردم شریف" است، در حالی که فاسو در زبان قوم دیولا به معنی "خانه پدر" است و هنگامی که این دو کلمه با هم جمع می‌شوند، معنی نام این کشور "خانه پدری مردمان شریف" می‌شود.

 نامگذاری کشور‌ها,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

۹. داهومی سابق، بنین امروزی

داهومی قبل از استعمار، پادشاهی قدرتمندی بود که در غرب آفریقا در جمهوری بنین کنونی تاسیس شد. این پادشاهی همچنین شامل منطقه توگو امروزی و برخی از مناطق جنوب غربی نیجریه بود.

 

پادشاهی داهومی به خاطر مبارزان زن ماهری که به عنوان محافظان پادشاه خدمت می‌کردند، مشهور بود. نام این کشور تا پانزده سال پس از استقلال تغییر نکرد، بنابراین نام آن در سال ۱۹۷۵ با رهبری "متیو کرکو" از داهومی به جمهوری بنین تغییر یافت.

 

 نامگذاری کشور‌ها,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------