رئیسی: وظیفه دیوان محاسبات اعتمادآفرینی در جامعه و انضباط مالی است



اخبار,اخبار اجتماعی,ابراهیم رئیسی

سیدابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه در دیدار رییس، دادستان و کلیه مقامات دیوان محاسبات تاکید کرد: در قانون اساسی نقش بسیار مهم نظارت بر بیت‌المال بر عهده دیوان محاسبات کشور نهاده شده و این نهاد چشم بینای مجلس شورای اسلامی و مردم است.

به گزارش ایرنا، سیدابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه در این دیدار ولادت امام حسن (ع) را تبریک گفت و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، از رئیس کل، دادستان و کلیه مقامات دیوان محاسبات کشور که مسئولیت خطیر نظارت را برعهده دارند، تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که در اعتمادآفرینی در جامعه موفق باشند.

 

رئیس قوه قضائیه افزود: در قانون اساسی نقش بسیار مهم نظارت بر بیت المال بر عهده دیوان محاسبات کشور نهاده شده است و این نهاد چشم بینای مجلس شورای اسلامی و مردم است. وظیفه شما این است که در جامعه اعتمادآفرینی کرده و انضباط مالی را برقرار نمائید.

 

رئیسی، عادل آذر را شخصیت علمی و حرفه‌ای دانست که حضور وی در دیوان محاسبات کشور برای کسب اعتماد عمومی و استقرار انضباط مالی فرصت مغتنمی است.

 

وی تاکید کرد: باید قانون را محترم شمرد و از آنجایی که در قانون اساسی دیوان محاسبات کشور نقش نظارتی دارد، باید قوه قضائیه نیز در جهت پیشبرد مأموریت‌ها و وظایف دیوان محاسبات کشور با آن همکاری لازم را داشته باشد و چنین تعاملی البته نافی استقلال قوا نیست.

 

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه باید به ساز وکارها احترام گذاشت، اظهار داشت: حسابرسی دستگاه‌ها نوعی ساز وکار قانونی است که موجب کشف نارسایی‌ها می‌شود و چنانچه بخواهیم در مسیر قانون حرکت کنیم باید این حسابرسی‌ها را محترم بشماریم.

 

وی با اشاره به اشتراکات کاری قوه قضائیه و دیوان محاسبات کشور، تعامل تنگاتنگ این دو نهاد را موجب افزایش اعتماد عمومی در جامعه دانست. اگرچه سنگینی وظایف محوله بر قوه قضائیه را بسیار بالاتر از بودجه اختصاص یافته و عده و عُده این قوه برشمرد.

 

«عادل آذر» رئیس کل دیوان محاسبات کشور نیز در این دیدار ضمن تبریک انتصاب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به ریاست قوه قضائیه، این انتصاب را از سوی مقام معظم رهبری بسیار شایسته خواند و افزود: انتصاب حضرتعالی از درون قوه قضائیه به ریاست این قوه به دلیل شناخت از درون قوه و همچنین از دستگاه‌های اجرایی کشور بسیار شایسته بوده و موجب امیدآفرینی شده است.

 

وی در خصوص جایگاه و کارکرد قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه در احکام برنامه ششم و دیگر قوانین، مأموریت‌ها و مسئولیت‌های زیادی بر عهده دارد و به جهت حجم کار و برنامه تحول در قوه قضائیه بودجه اختصاص یافته تأمین کننده این مأموریت‌ها و برنامه‌ها نیست.

 

رئیس کل دیوان محاسبات کشور بیان کرد: پیشنهاد دیوان محاسبات کشور اولویت بندی امور و افزایش تعامل با دیوان محاسبات کشور جهت ارائه راهکارها است. واضح است که عدم تناسب احکام و تکالیف با بودجه اختصاص یافته، تفریغ بودجه قوه قضائیه را با رویکرد عملکردی دچار چالش خواهد کرد.

 

آذر، درخصوص بودجه ریزی بر مبنای عملکرد نیز خاطرنشان کرد: رویکرد کلی کشور استقرار بودجه ریزی بر مبنای عملکرد می‌باشد، لذا دیوان محاسبات کشور آمادگی دارد که تمام امکانات و دانش خود را جهت استقرار این نوع بودجه ریزی در اختیار قوه قضائیه قرار دهد.

وی همچنین پیشنهاد داد که کارگروه تعاملی مشترکی از قوه قضائیه و دیوان محاسبات شکل گیرد.

 

در زمینه‌های حسابرسی و اعلام جرایم به قوه قضائیه، همکاری داریم

 

رئیس کل دیوان محاسبات کشور ارتباط و تعامل این سازمان با قوه قضائیه را خوب خواند و افزود: در دو زمینه حسابرسی و همچنین اعلام جرایم به قوه قضائیه همکاری داریم و این تعاملات به خوبی پیش می‌رود.

 

«فیاض شجاعی» دادستان دیوان محاسبات کشور نیز در این دیدار با تبریک انتصاب حجت الاسلام رئیسی گفت: دیوان محاسبات کشور به عنوان یک مرجع فراقوه ای، بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی و همچنین قوه قضائیه محسوب می‌شود. به همین دلیل ارتباط تنگاتنگی بین دیوان محاسبات و این قوه وجود دارد.

 

شجاعی در ادامه بخشی از دغدغه‌های دیوان محاسبات کشور در خصوص پرونده‌های مطروحه له یا علیه دولت و بیت المال را در مراجع قضائی تشریح کرد.

 

در ادامه این دیدار، عبداللهی حاکم شرع دیوان محاسبات کشور نیز ضمن تبریک انتصاب حجت الاسلام رئیسی، به رویکردها و عملکرد متفاوت دیوان محاسبات در این دوره اشاره کرد و تاکید کرد: تمام اعضای دیوان محاسبات کشور حرفه‌ای و به دور از شائبه‌های سیاسی فعالیت می‌کنند.

 

همچنین رازقندی، ممبینی، عزیزی رؤسای هیأت‌های مستشاری و داودی معاون فنی و حسابرسی امور عمومی و اجتماعی دیوان محاسبات کشور بطور جداگانه انتصاب حجت الاسلام رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه را تبریک گفتند.

 

در پایان، از ریاست قوه قضائیه برای حضور در دیوان محاسبات و برگزاری نشست با کارکنان دعوت بعمل آمد که با استقبال وی روبرو شد و دستور لازم را برای برگزاری این دیدار صادر کرد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------