روسای ۶ انجمن حوزه سلامت روان: طرح مجلس برای صدور مجوز مشاوره روانشناسی به حوزه علمیه، تبعات منفی ایجاد می‌کند



سازمان نظام رواشناسی،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
روسای ۶ انجمن حوزه سلامت روان به مجلس درباره صدور مجوز مشاوره روانشناسی حوزه علمیه نامه نوشتند.

به گزارش جماران، روسای شش انجمن حوزه «سلامت روان» طی نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی از طرح برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اضافه شدن تبصره‌ جدید به قانون سازمان نظام روان‌شناسی و استقلال مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در اعطای مجوز مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی انتقاد کردند و خارج شدن آن از دستورکار مجلس را خواستار شدند.

 

در بخشی از این نامه که به امضای دکتر حمید پورشریفی رییس انجمن روان‌شناسی سلامت ایران، دکتر سامان توکلی رییس انجمن علمی روان‌درمانی ایران، دکتر رضا زمانی رییس انجمن روان‌شناسی ایران، دکتر مجید صادقی رییس انجمن علمی روان‌پزشکان ایران، دکتر جواد محمودی قرایی رییس انجمن روان‌پزشکی کودک و نوجوان ایران و دکتر احمدعلی نوربالا رییس انجمن علمی پزشکی روان‌تنی ایران رسیده، آمده است: اخیراً طرحی با عنوان "طرح اصلاح ماده‌ی یک قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره‌ جمهوری اسلامی ایران" توسط تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارایه و در آن قید شده است که "مرجع صدور مجوز فعالیت مشاوره‌ای و مراکز مشاوره بر اساس مبانی و ارزش‌های اسلامی مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه‌ی کشور" باشد.

 

در ادامه نامه آمده است: طبق قوانین جاری کشور، مراکز دانشگاهی مختلف به آموزش و تربیت روان‌شناسان در گرایش‌های مختلف و با توجه به ویژگی‌های فرهنگی و معنوی و مذهبی کشور می‌پردازند؛ و در نهایت، دانش‌آموختگان این رشته‌ها، بر اساس حوزه‌های فعالیت حرفه‌ای، پروانه‌ فعالیت خود در زمینه‌ روان‌شناسی و مشاوره را از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره دریافت می‌کنند. صدور پروانه‌ فعالیت در زمینه‌ روان‌شناسی و مشاوره‌ روان‌شناسی (licensure) فرایندی جدای از آموزش فراگیران است و صِرفِ وجود دوره‌های آموزشیِ یک رشته در یک سازمان یا مؤسسه‌ آموزشی به معنای آن نیست که این سازمان‌ها و مؤسسات در زمینه‌ی صدور پروانه‌ی فعالیت نیز ورود کنند. کما این که در حال حاضر دانشگاه‌های سراسری و آزاد متعدد در سطح کشور در حال تربیت گرایش‌های مختلف روان‌شناسی هستند اما طبیعتاً و منطقاً، نه خودِ دانشگاه‌ها و نه حتا وزارت علوم به امر صدور پروانه‌ی فعالیت حرفه‌ای وارد نشده‌اند. بنابراین، صِرفِ وجود دوره‌های دانشگاهی در یک نهاد، توجیه‌کننده‌ این نیست که صدور پروانه‌ فعالیت حرفه‌ای را نیز عهده‌دار شود.

 

در این نامه با تأکید بر اهمیت فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی و آموزشیِ مذهبیِ روحانیت و متفاوت بودن آموزش و فعالیت حرفه‌ای روان‌شناسی با آن، تاکید شده است: «حیطه‌ی فعالیت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در زمینه‌ی صدور پروانه‌ی فعالیت حرفه‌ای به روان‌شناسان و مشاوران حیطه‌ای مستقل از فعالیت‌های ترویجی، آموزشی، تبلیغی و مشاوره‌ایِ مذهبی و اسلامیِ روحانیت و حوزه‌های علمیه است. به دلیل سوءبرداشت‌ها و تبعات منفی که تبصره‌ی پیشنهادشده ایجاد خواهد کرد، مخالفت خود را با این طرح و اضافه شدن تبصره‌ مذکور به قانون سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره‌ی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنیم و تقاضای خارج شدن آن از دستور کار مجلس را داریم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------