زندگی در گرمای ۵۰ درجه بدون آب و برق



قطعی برق و آب در خوزستان،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
گرمای هوا در کشور به اوج خود رسیده و مردم در مناطق جنوبی کشور گرمایی غیرقابل توصیف و گاهی بالاتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنند و مشکل آب و برق همچنان در این مناطق پایدار است.

به گزارش رویداد 24، سال گذشته به دنبال اعتراضات مردم خوزستان بر سر بحران آب در این استان، مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس گفته بود «گریه آور است که با وجود ۵ سد بزرگ، ٧٠٠ روستا و ٢۵ شهر در این استان دچار تنش آبی باشند.»

 

حالا، اما خباری درباره قطعی مکرر برق و آب در شهرستان شادگان و به‌ویژه روستا‌های تابعه این شهرستان به گوش می‌رسد، آنچنانکه شنبه ۱۵ مرداد ماه برخی روستا‌های شادگان با قطع ۱۰ ساعته برق مواجه شدند. مردم معترض شادگان می‌گویند هنوز مسئولان منطقه فکری بایسته برای حل این مشکلات نکرده‌اند.

 

۲۴ ساعت قطعی آب در دمای بیش از ۵۰ درجه

یکی از فعالان اجتماعی شهرستان  می‌گوید: به دلیل افزایش رطوبت هوا حدود دو هفته است که تجهیزات برق منطقه دچار آسیب شده و عایق مربوط به این تجهیزات شکسته‌اند. این مساله باعث شده که با قطعی برق مواجه شویم به نحوی که اکثر روستا‌های شادگان در مسیر‌های دهستان حسینی، مسیربوزی، جهانگیری، منصوره، شهر خنافره، دهستان‌های خروسی جنوبی و خروسی شمالی، روستای سالمی و اکثر نواحی شهر شادگان و دارخوین با قطعی مکرر برق مواجه هستند.

 

وی ادامه می‌دهد: قطعی برق در این نواحی طولانی مدت بوده و بسیاری از این روستا‌ها قطع برق بیشتر از ۲۴ ساعت را تحمل کرده‌اند در شرایطی که دمای هوا گاهی به ۵۵ درجه هم رسیده است. در شهر شادگان نیز تقریبا هر روز چند ساعتی قطعی برق را تجربه کرده‌اند. بسیاری از خانواده‌ها در این شرایط هوای گرم، لوازم برقی‌شان از جمله کولر و یخچال در اثر نوسان‌های برق سوخته است و بسیاری از آن‌ها توان خرید دوباره این لوازم را ندارند.

 

قطعی آب و برق در شادگان

به گفته این فعال اجتماعی مردم شادگان همزمان با قطعی آب مواجه هستند که البته این مساله بیشتر شب‌ها رخ می‌دهد. علت این موضوع نیز آن است که منبع آب مربوط به دهستان بوزی که حدود ۱۳ روستا را آب‌رسانی می‌کرد به دنبال فرسودگی طی سال‌های زیاد بالاخره یک ماه پیش تخریب شد و دیواره آن فرو ریخت برای اینکه به این روستا‌ها آبرسانی شود، آب شهر شادگان از ساعت ۱۲ تا ۲ نیمه شب قطع یا دچار افت فشار می‌شود. با این حال حدود ۶ ماه پیش از این حادثه به فرماندار هشدار داده بودند که منبع در آستانه تخریب است، اما نپذیرفتند.

 

او می‌گوید: در شادگان بیش از ۲۰۰ روستا وجود دارند که به صورت سهمیه‌ای آب رسانی شده و ۱۲ ساعت آب داشته و ۱۲ ساعت آب ندارند که البته آبی که به داخل لوله‌ها می‌رود تنها برای استفاده روزمره بوده، اما برای نوشیدن مناسب نیست به همین دلیل در شادگان ناچاریم آب روزانه خود را بخریم که مبلغ آن نیز قابل توجه است.

 

وی اضافه می‌کند: با اداره برق و اداره آب جلساتی داشتیم که البته تنها شعار شنیدیم و از عمل خبری نیست. پاسخی که در این ادارات می‌گیریم آن است که از استان اعتباراتی به ما تعلق نمی‌گیرد که برای ترمیم تجهیزات برق شهر و روستا استفاده کنیم این درحالی است که شبکه برق شهری فرسوده است، برخی کابل‌ها به سرقت رفته و جایگزین هم نمی‌شوند به همین دلیل ولتاژ برق در شادگان در نوسان است و به مردم ضرر مالی هم می‌زند. درباره نوسازی یا بازسازی منبع آب هم گفته‌اند که آن را به پیمانکار خواهند سپرد که از وضعیت آن اطلاعی ندارم.

 

برخورد با معترضان به قطعی آب و برق

به گفته این فعال اجتماعی افراد سالمند و کودکان تحمل گرمای ۵۰ درجه را ندارند چنانکه یکی دو روز پیش یک کودک اهل روستای سالمی به دلیل گرما دچار تشنج شد و فوت کرد. البته فرماندار و شبکه بهداشت منطقه اعلام کرده‌اند که این کودک در اثر تشنج فوت کرده است نه گرمازدگی. حتی اگر این مساله هم درست نباشد، یکی از اهالی روستای منصوره در روز‌های گذشته فرزندش را به نشانه اعتراض به قطعی برق و آب، مقابل اداره برق برد و اعتراضاتش را مطرح کرد این مساله که شایعه نیست و حقیقت دارد.

 

در فیلم منتشر شده از روستای منصوره فردی که فرزندش را روی دست بلند کرده به زبان عربی می‌گوید: «این نوزاد چه گناهی کرده. از ساعت ۱۱ صبح تا الآن با ماشین تابش بدم گرمشه» «گناهش چیه، هاآ، گناهش چیه بهم بگو این بچه از ساعت ۱۱ صبح تا الان» «هزاران کودک و زن بیمار و پیرمرد افتاده اند و خیلی از مردم صبح تا الآن همینطور موندن تو گرما، گناهشون چیه؟ بیا ببین مادرش و خواهرش تو ماشین نشستن از گرما آخه چرا چه گناهیه»

 

این فعال اجتماعی ادامه می‌دهد: متاسفانه به محض اینکه ما بابت مسئله‌ای پیگیری و اعتراض می‌کنیم فرماندار معترض می‌شود و سریعا هم با ما برخورد می‌شود. نماینده ما در مجلس هم با اینکه چند دوره است در مجلس حضور دارد، اما تا به حال فکری برای مشکلات شهرستان نکرده است.

 

او می‌گوید: یکی از سوالات ما این است که آیا شما و فرزندان شما می‌توانند گرمای بالای ۵۰ درجه را بدون آب و برق تحمل کنند. ما دو هفته است که معترض هستیم، اما فرماندار پاسخی نمی‌دهد. ما خواستار آزادی بیان هستیم که بتوانیم مسائل‌مان را پیگیری کنیم این وضعیت زیبنده جمهوری اسلامی نیست.

 

فرماندار شادگان: ۹۶ درصد قطعی برق نداریم

جمال صالح‌زاد فرماندار شادگان می‌گوید: «تقریبا در بحث آب قطعی نداریم و زمانی هم که قطعی آب ایجاد شد به این دلیل بود که با قطعی آب برخی از تاسیستات قدرت پمپاژ آب را از دست می‌دهند. اما در ماجرای قطع برق دو دلیل وجود دارد یکی اینکه ریزگرد‌های هوا وقتی در شرایط خشکی هوا روی تاسیستات برق می‌نشینند، مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما وقتی ریزگرد‌ها با رطوبت بالا آمیخته شود باعث از دسترس خارج شدن خطوط می‌شوند. در حال حاضر مشغول شست‌وشوی تاسیسات هستیم و بیش از ۹۶ درصد قطعی برق نداریم.»

 

وی با اشاره به انتشار فیلمی مربوط به روستای منصوره که طی آن مردی معترض به قطعی برق مقابل اداره برق شادگان فرزندش را روی دست بلند می‌کند، می‌گوید: «ما درخواست کرده‌ایم که برق روستای منصوره تعیین تکلیف شود. زیرا روستای منصوره در محدوده شادگان است و مردم وقتی با مشکل برق مواجه می‌شوند به اداره برق شادگان هجوم می‌آورند در حالیکه برق این روستا از اهواز تغذیه می‌شود.»فرماندار شادگان تاکید می‌کند: «قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه در حال حاضر خطی را برای تامین آب این روستا اجرا کرده است که در هفته دولت افتتاح می‌شود که با این اقدام آب پایدار به منصوره خواهد رسید.»

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------