اصفهان همانند خوزستان تشنه است/ وزارت نیرو به داد اصفهان برسد



بی آبی در خوزستان،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: یکی از شدیدترین شرایط کم آبی در استان اصفهان همانند خوزستان حاکم است و ضرورت دارد وزارت نیرو تمهیدات ویژه‌ای را برای احیای رودخانه زاینده‌رود و تأمین حق‌آبه‌های قانونی کشاورزی و زیست محیطی انجام دهد.

منصور شیشه‌فروش امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به بارش باران در استان اظهار داشت: بارش‌های روز گذشته در کشور و استان اصفهان از نوع همرفتی و مربوط به جریان‌های اقیانوس هند بود که در تابستان اتفاق می‌افتد.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه بیشترین میزان بارش باران در شهرضا و مهیار با ۱۲، پادنا سمیرم ۱۳، جوشقان ۷ و کامو ۶ میلی‌متر بوده است، افزود: خسارت جدی در استان از بارش باران نداشتیم، در منظریه شهرضا روان‌آب ایجاد شد و ۲ خانه دچار آب گرفتگی شد اما خسارتی وارد نشد.

 

وی بیان کرد: در محور بیده سمیرم در روستای کیفته سیل چادر عشایر را برده بود اما خسارت جانی نداشته‌ایم، نیروهای امدادی هلال احمر در منطقه حضور پیدا کردند و چادر، پتو و اقلام امدادی را در بین عشایر توزیع کردند.

 

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه بارش باران سبب کاهش ۲ درجه‌ای دما شد اما تا ۲ روز آینده مجدد دما افزایش پیدا می‌کند، گفت: بررسی الگوهای جوی و خروجی مدل‌‌های فصلی بیانگر استمرار و حاکمیت الگوهای گرم تابستان است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: در ماه‌های تابستان شرایط به سبب تقویت مرکز پر ارتفاع جنب حاره‌ای در لایه های میانی جو سبب می‌شود که افزایش دما را تا ماه‌های تیر و مرداد داشته باشیم.

 

وی با تأکید بر اینکه استان اصفهان همچنان در معرض خشکسالی شدید به سر می‌برد، عنوان کرد: ۳۲۰ روستای استان همچنان با تانکر آبرسانی می‌شود و استان اصفهان همانند استان خوزستان در شدیدترین خشکسالی به سر می‌برد و حدود ۳۸۰ روستا و ۵۷ شهر که در طرح آبرسانی اصفهان بزرگ هستند ساکنان آن مواجه با کمبود آب شرب هستند.

 

شیشه‌فروش با بیان اینکه بسیاری از محلات اصفهان با تانکر آبرسانی می‌شوند، افزود: کل مساحت استان مواجه با خشکسالی است، کم بارشی، بالا بودن میانگین دما نسبت به نرمال طی زمستان و بهار و افزایش ۲ تا ۳ درجه‌ای دما، افزایش تبخیر، کاهش پوشش برف، کاهش رطوبت خاک از اثرات خشکسالی است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در سال زراعی جاری شدیدترین خشکسالی در استان اصفهان اتفاق افتاده است، گفت: از تأثیرات آن افزایش کانون‌های گرد و غبار است به شکلی که از اول سال تاکنون ۲۹ روز، روزهای ناسالم در استان داشته‌ایم و بعد از ۱۰ ماه آب برای مدت محدودی جریان پیدا کرد که تأثیری بر سفره‌های آب‌های زیرزمینی ندارد.

 

وی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد با توجه به تهیه نقشه راه مدیریت زاینده‌رود وزارت نیرو به جد وارد شود و رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی را احیا کند، بیان کرد: انتظارمان از محیط زیست کشور و وزارت نیرو آن است که در اجرای طرح‌های تأمین آب استان اقدام جدی کنند که این پهنه سرزمین گرفتاری‌های آن رفع شود و به صورت ویژه بسته‌هایی را برای احیای رودخانه زاینده رود در نظر بگیرد.

 

شیشه‌فروش با بیان اینکه یکی دیگر از تأثیرات خشکسالی افزایش حریق در مراتع است که تاکنون ۱۱۷ هکتار از مراتع دچار حریق شده است، گفت: ۴۴ هزار رأس از گونه‌های جانوری در عرصه‌های محیط زیست استان به علت فقر پوشش‌های گیاهی نیاز به آب و علف دارند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر تأمین آب دام و کشاورزی گفت: ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز کشاورزی در استان به دلیل بی‌آبی کشت نشده است.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از شدیدترین شرایط کم آبی در استان اصفهان همانند خوزستان حاکم است و ضرورت دارد وزارت نیرو تمهیدات ویژه‌ای را برای احیای رودخانه زاینده‌رود و تأمین حق‌آبه‌های قانونی کشاورزی و زیست محیطی انجام دهد و با تسریع در اجرای طرح‌های تأمین آب به استان اصفهان کمک کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------