مدیرعامل شرکت گاز اصفهان: در صورت فرونشست زمین در هر نقطه ای تنش ایجاد می شود و احتمال پارگی خطوط گاز وجود دارد



نشست زمین در اصفهان،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
مدیرعامل شرکت گاز اصفهان گفت: باید با کمک مدیران استان، استفاده از ظرفیت فضای مجازی، کمپینی برای پیشگیری و مقابله با فرونشست زمین و در چارچوب قانون، راهکاری برای چگونگی گذر از این بحران ایجاد کنیم.

سیدمصطفی علوی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: همه افرادی که در این زمینه شناخت و مسوولیت دارند باید این مسائل را برای آحاد جامعه تبیین کنند و همانطور که کمپینی برای موضوع آب زاینده‌رود راه اندازی شد، برای پدیدا فرونشست زمین هم باید دایر شود.

 

وی با بیان اینکه هیچگونه کوتاهی در این زمینه جایز نیست، تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود تا مسائل اساسی و درخواست‌های منطقی در این زمینه مطرح شود.

 

مدیرعامل شرکت گاز اصفهان گفت: این مساله باید بعنوان یک معضل اجتماعی و عمومی و فارغ از مباحث سیاسی و به دور از هیاهوهای مختلف در جامعه مطرح شود.

 

وی اضافه کرد: همه ما درون یک کشتی نشسته‌ایم و در صورت آسیب رسیدن به این کشتی، همه ما با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

علوی با هشدار در باره اینکه فرونشست زمین و آسیب رسیدن به تاسیسات گاز خطرات بسیاری به  همراه دارد، خاطرنشان کرد : امروز در شرایط مناسب و خوبی قرار داریم اما احتمال اینکه در آینده با وضعیت بدتری مواجه شویم، وجود دارد.

 

وی با تاکید در باره خسران ناشی از فرونشست زمین برای خطوط گاز تاکید کرد: در صورت فرونشست زمین در هر نقطه ای تنش ایجاد می شود و احتمال پارگی خطوط گاز وجود دارد.

 

با این حال به گفته علوی، استحکام لوله‌های پُلی اتیلن گاز بسیار بالاست و از نظر انعطاف در وضعیت خوبی قرار دارند.

 

وی با بیان گستره شبکه گازرسانی در همه جای استان اصفهان خاطرنشان کرد: فرونشست زمین و بروز حادثه برای آب و سایر منصوبات آن خطر چندانی ندارد اما اینگونه حوادث برای تاسیسات گاز با خطر انفجار و مرگ انسان ها همراه است.   

 

به گفته وی، تجربیات بسیاری در باره حرکت زمین و تنش بُرشی در تاسیسات گازرسانی وجود دارد که با حدوث این شرایط، هزاران تُن فشار به لوله‌های گاز وارد خواهد شد.

 

مدیرعامل شرکت گاز اصفهان با بیان اینکه احتمال تهدید شبکه های گاز در همه مناطق استان وجود دارد، گفت: تاکنون حدود ۲۷ هزار کیلومتر شبکه‌گذاری و ۱۰ هزار علمک گاز در نقاط مختلف استان نصب شده است که در صورت وقوع فرونشست، احتمال تبدیل شدن این تجهیزات و امکانات به یک معضل با مخاطرات بسیار جدی، وجود دارد.  

 

وی بیان کرد: شریان‌های حیاتی نصب شده توسط شرکت گاز در زیر زمین، از نظر حفظ جان انسان ها و در صورت وقوع حادثه بسیار خطرناک است.

 

علوی افزود: فرونشست زمین در شهر دامنه اتفاق افتاد و چند نقطه آن با پارگی لوله مواجه شد که خسارت زیادی را به تاسیسات و خطوط گاز وارد کرد که بلافاصله ترمیم شد.

 

شهر دامنه با جمعیت ۱۰ هزار نفر در ۱۲۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه اطلاع دقیقی از میزان خسارت وارد شده به این منطقه ندارم اما فشار روحی این مساله بسیار بدتر و سنگین تر است، گفت: خطوط لوله گاز در شهر دامنه بطور کامل تحت کنترل است و بازدید کارشناسان از آن انجام می شود و با توجه به اینکه عملیات نشت یابی باید بصورت سالیانه انجام شود در این منطقه هرچند ماه یکبار، بازدیدها صورت می گیرد.

 

 مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان هشدار داد: احتمال وقوع این وقایع در کل استان وجود دارد و مسوولان شرکت گاز در مرحله نخست بصورت چشمی، تاسیسات و خطوط را تحت نظر دارند و در صورت بروز فرونشست و احتمال خطر، بلافاصله وارد عمل می شوند.  

 

به گزارش ایرنا، در زمان حاضر از یک هزار و ۲۳۸ روستای استان اصفهان که مشمول گازرسانی هستند به یک هزار و ۶۰ روستا گاز رسانی شده و بقیه روستاها به‌علت فاصله زیاد از خطوط و غیراقتصادی بودن هزینه‌ها تاکنون گازدار نشده‌اند.

 

بیش از یک‌ میلیون و ۸۷۰ مشترک در استان اصفهان از شبکه گاز برخوردارند که میانگین مصرف آنها ۶۰ میلیون مترمکعب است.

 

استان اصفهان پس از تهران، رتبه دوم کشوری را در زمینهٔ توزیع گاز طبیعی دارد.

 

شبکه‌های گازرسانی در همه جای اصفهان گسترده است و بطور تقریب تمام روستاهای دارای ۲۰ خانوار واجد شرایط استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

 

 پدیده فرونشست به پایین رفتن تدریجی سطح زمین گفته می شود که دلیل اصلی آن برداشت بی‌رویه از سفره‌های آبی زیر زمینی است و در سال های گذشته  با توجه به مصرف بی‌رویه آب، این پدیده به یک مشکل اساسی تبدیل شده است که بیشتر دشت های ایران را تهدید می‌کند.

 

خسارت ناشی از فرونشست شامل تخریب سفره های آب زیرزمینی و عدم امکان ذخیره طبیعی آب در آبخوان، تغییر شکل شبکه آبراهه ها، آسیب رسیدن به شریان های حیاتی (پل ها، راه ها، خطوط راه آهن و مجاری فاضلاب ها)، ایجاد خسارت در سازه های شهری و مسکونی، خرابی پوشش چاه ها، خسارت جدی و جبران ناشدنی به نواحی صنعتی و کشاورزی و ایجاد شکاف در زمین است.

 

تداوم خشکسالی، کاهش بارندگی و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی در دهه‌های اخیر باعث شده تا از حدود ۶۰۰ دشت کشور بیش از ۴۰۰ دشت در شرایط بحرانی فرونشست زمین قرار گیرند.

 

استان‌های اصفهان، فارس، کرمان، خراسان‌ رضوی و خراسان‌ جنوبی در صدر مناطق دارای بیشترین تعداد دشت ممنوعه از نظر برداشت منابع آبی هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------