نخستین واکنش به تصمیم اشتباه وزیر حج عربستان؛ چرا زائران ایرانی را بی‌سرپرست گذاشتید؟



حج،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: به علت تصمیم اشتباه وزارت حج عربستان در ایجاد محدودیت سنی زائران و تعلل در اعطای ویزا، بنده به عنوان سرپرست حجاج ایرانی، عدم حضورم را در سرزمین وحی اعلام می کنم.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در گفت وگو با ایرنا با اعتراض به تصمیم اشتباه مسئولان حج عربستان که مانع از حضور بسیاری از زائران کشورهای اسلامی به بهانه شرایط سنی در مراسم حج تمتع ۱۴۰۱ شد در خطاب به وزیر حج عربستان گفت: مسوولان جمهوری اسلامی ایران در بخش فرهنگی و حج می توانند کمک های خوبی به شما ارائه کنند. 

 

وی با تاکید بر اینکه خداوند منان می فرماید که هر کسی که استطاعت داشته باشد می تواند به حج مشرف شود، بنابراین کار عربستان در گذاشتن شرایط سنی برای تشرف زائران کاری غیرصحیح بود افزود: بسیاری از افراد دارای سنین بالای ۶۵ سال هستند که هم استطاعت مالی و هم توانایی جسمی خوبی برای سفر دارند و علاوه بر آن هیچ نوع بیماری زمینه ای نیز ندارند.

 

حجت الاسلام نواب ادامه داد: اما در مقابل، افراد زیادی هستند که زیر ۶۵ سال هستند و استطاعت جسمی و سلامتی را ندارند و حتی برخی نیز بیماری زمینه ای دارند که در مجموع به این نتیجه می رسیم که تصمیم عربستان در ایجاد محدودیت سنی، صحیح به نظر نمی رسد.

 

وی با بیان اینکه قبل از این هم از ناحیه ایران به دولت و مسوولان عربستان توصیه شده بود که در مقابل کلام واضح خداوند اجتهاد نکنند، تصریح کرد: این مورد را به صورت کتبی به طرف عربستانی اعلام کرده بودیم و حتی متن آن در برخی از روزنامه های عربی نیز منتشر شده بود اما مسئولان عربستان توجهی نکردند. 

 

بهتر بود عربستان در تصمیم گیری ها از ایران نیز دعوت می کرد

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه اظهار کرد: در این نامه اعلام کرده بودیم که بهتر است مسوولان عربستانی با همه کشورهای اسلامی برای حج امسال مشورت می کردند نه اینکه به صورت گزینشی از چند کشور برای تصمیم گیری دعوت به عمل آورند.

 

وی خاطر نشان کرد: پیامبر گرامی اسلام، همواره برای مسائل مختلف با اصحاب خود و تصمیم گیری مشورت می کردند. بنابراین از آنجا که موضوع حج مربوط به تمامی کشورهای اسلامی است طرف عربستانی باید با دیگر کشورهای اسلامی نیز مشورت می کرد تا یک راهکار صحیح و مناسب انتخاب شود.

 

حجت الاسلام نواب ادامه داد: آنچه من می گویم فارغ از شخص خود بنده است؛ عربستان این کار را نکرد و امصال افراد زیر ۶۵ سال نتوانستند به حج مشرف شوند در حالی که هفته گذشته متاسفانه شاهد فوت یکی از هموطنانمان در حرم شریف امن الهی بودیم به دلیل اینکه ایشان بیماری زمینه ای داشت اما به دلیل اینکه زیر ۶۵ سال سن داشت و احتمال فارغ از هرگونه بیماری را در ایشان می دادند اعزام شد و در آن مکان مقدس دارفانی را وداع گفت.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین گفت: البته در سالهای گذشته نیز افراد فوتی  زیر ۶۵ سال در ایام حج کم نبوده است بنابراین، شرایط سنی گذاشتن خلاف مشی قرآن کریم بود. اگر این کار را دیگران انجام می دادند در کشورهای شان از این عمل به عنوان بدعت یاد می کردند. البته ما چنین نسبتی را به مسئولان عربستان نسبت نمی دهیم. 

 

حجت الاسلام نواب با تاکید بر اهمیت مشاوره با مسوولان کشورهای اسلامی در امور حج، ابراز کرد: مسوولان حج عربستان پیش از آغاز حج، جلسه ای را برگزار کردند که در آن، تنها از برخی کشورها دعوت شده بود. اما از ایران دعوت نشد. این عمل عربستان منزوی کردن ایران نیست بلکه منزوی کردن جهان اسلام از رسیدن به تصمیم گیری مناسب تر است. 

 

ایران در بین کشورهای اسلامی حرف برای گفتن دارد

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه گفت: ای کاش مسئولان عربستان، همه برادران اسلامی خود را برای حضور در نشست حج، دعوت می کردند زیرا که ایران در بین کشورهای اسلامی حرف های بسیاری برای گفتن دارد. چرا که جمهوری اسلامی ایران، امروز در دفاع جانانه از کیان خودش دفاع و در دوران هشت سال دفاع مقدس در مقابل تمام جهان شرک و کفر با توان ایستادگی کرده است و مردم ایران یک سانتی متر از سرزمین خود را به بیگانه نداده اند و مقاومت کرده اند.

 

حجت الاسلام نواب به پیشرفت های علمی و فناوری ایران اشاره کرد و ادامه داد: مردم ایران اسلامی در پیشرفت های علمی حرف بسیاری برای گفتن دارند و در صحنه دفاع از مرزها، پیشرفت های خیره کننده شان را با روحیه مقاومت و ایمان به جهانیان نشان داده اند. بنابراین احترام گذاشتن به این ملت احترام گذاشتن به همه شخصیت های جهان اسلام است.

 

وی در بخش دیگری از این گفت وگو، ابراز کرد: مسئول حج کشور عراق به من گفت که از مسئولان حج عربستان در آن نشست سوال کردم که چرا از مسئولان حج ایران برای حضور در این جلسه دعوت نکرده اید که در پاسخ به این سوال، فقط لبخند زدند.

 

سرپرست حجاج ایرانی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که عربستان برای تصمیم گیری در خصوص اعلام شرایط زائران در حج ۱۴۰۱ از چه کشورهایی دعوت کرده بود گفت: از آنجا که ما در آن نشست حضور نداشتیم، غیر از مسوولان عراقی، از حضور مسوولان کشورهای دیگر، اطلاع ندارم.

 

حجت الاسلام نواب ادامه داد: امسال با توجه به اینکه میزان جمعیت حاضر در حج ۴۵ درصد از میزان ظرفیت حج بود، سلامتی افرادی که سن بیشتری دارند در این شرایط، حفظ می شد. اما در ظرفیت ۱۰۰درصد، میزان آسیب پذیری این افراد، افزایش می یابد، بنابراین بهتر بود که تصمیم حاضر، گرفته نمی شد. 

 

وی در پاسخ به این سوال که علت بی سرپرست ماندن حجاج ایرانی چیست و چرا عربستان مانع انجام این سفر شد، گفت: با توجه به شرایط جدید عربستان که تصمیم اشتباهی بود تنها به بهانه گذشت ۴۵ روز از سن ۶۵ سالگی من مانع از اعزام بنده به این سفر شدند. اگر مسوولان عربستانی، اول ماه ذی الحجه را ملاک ارزیابی سن زائران قرار می دادند، جمع بیشتری از مسلمانان می توانستند به حج امسال مشرف شوند. 

 

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه بیان کرد: در نهایت اطلاع پیدا کردیم که برخی از نمایندگان مراجع عظام تقلید فرموده اند که با شرایط موجود می توانید مشرف شوید. من نیز به دوستانم اعلام کردم که می توانید پیگیری کنید تا از بعثه هم افراد مشرف شوند که پس از پیگیری، مسئولان عربستان اعلام کرده بودند که لیست ده نفره را به ما اعلام کنید تا بررسی کنیم ما هم تعداد ۷ نفر را اعلام کردیم و بعد اعلام کردند که اسامی باید به نیویورک هم فرستاده شود و سپس، از برخی کشورهای همجوار و برخی از مسئولان مربوطه نیز پیگیری شد، چرا که ما در عربستان سفارت و دفتر کنسولگری نداریم. 

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: پس از پیگیری های زیاد، مسوولان عربستانی گفتند که باید صبر کنید. در همان زمان معاون فرهنگی بعثه را به عنوان جانشین در سفر حج معرفی کرده بودم تا اگر کاری هست و تشرف به من دیر شد بتواند انجام بدهد و از دور هم مدیریت می کردم که برای کار مشکلی پیش نیاید. چون مساله زائران عزیزی که مشرف می شوند برای ما بسیار مهم است. وظیفه ما این است که هم حمایت بکنیم و هم امور زائرین را هدایت بکنیم.

 

حجت الاسلام نواب افزود: اما زمانی که به ماه ذی الحجه رسیدیم، به همکارانم گفتم که دیگر پیگیری نکنند. چرا که عزت اسلامی ما اقتضا می کرد که مسوولان عربستان این مسائل را حل کنند. من خادم زائران ایرانی هستم و به آنها می گویم که خدمت به حاجیان شرافت است.این شعار، واقعا شعار با معنایی است. 

 

شرط حضورم در سرزمین وحی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که چرا مسوولان عربستان مانع سفر خادم زائران ایرانی شدند گفت: مسوولان عربستان هیچگونه اقدامی در خصوص اعزام سرپرست حجاج ایرانی به عنوان خادم زائران نکرد و من وظیفه خود دانستم برای حفظ شأن و جایگاه این نمایندگی دیگر به هیچ وجه با این شرایط به حج مشرف نمی شوم و اعتراض خودم را اعلام کردم. البته به برادران وزارت امور خارجه اطلاع دادم که من تنها در صورتی مشرف می شوم که وزیر حج عربستان بابت اقداماتی که انجام گرفته است، عذرخواهی کند و باید در فرودگاه عربستان به استقبال نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی بیاید. از طرفی هم دفتر مقام معظم رهبری اجازه این سفر را به من بدهد. 

 

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط، بنده عدم حضورم را در سرزمین وحی اعلام می کنم چرا که این شیوه پیش تر از هم سوی طرف عربستانی، سابقه داشته است.

 

سرپرست حجاج ایرانی تاکید کرد: برخوردهای گزینشی در برنامه حج و عمره در شأن خدمتگذاران زائران خانه خدا نیست. عربستانی ها که عنوان خادمان حرمین شریفین را دارند، باید در جهت خدمت به زائران همه کشورهای مسلمان، عمل کنند. 

 

حجت الاسلام نواب همچنین گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، باید کشورها در سرنوشت حج نظر داشته باشند. امام(ره) نیز فرمودند باید برای تصمیم گیری حج یک مجمعی باشد اما در مسائل عربستان کسی نباید دخالت کند. به رغم این که تصمیم گیری درباره مسائل عربستان با خود آنهاست اما باید برای مسائل حج با کشورهای مسلمان مشورت داشته باشند. اما اینگونه نیست.

 

وی با اشاره به اینکه اقدام مسوولان حج عربستان در مورد تاخیر اعطای ویزا به سرپرست حجاج ایرانی، به دور از اخلاق مهمان نوازی بود، ابراز کرد: در اخلاق مهمان نوازی نمی گویند که سن شما چقدر است. من به عنوان سرپرست حجاج ایرانی ۴۵ روز بیشتر از ۶۵ سال سن داشتم و به این بهانه مانع از رفتن من به حج شدند.  

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیات خطاب به وزیر حج عربستان گفت: به ایشان اعلام می‌کنم مسئولین جمهوری اسلامی ایران در بخش فرهنگی و حج می توانند کمک های خوبی برای شما باشند. من حدود ده سال در مکه مکرمه در موسم عمره، مجری برنامه های فرهنگی بودم و با علمای عربستان و شخصیت های علمی و فرهنگی آن کشور مرتبط بودم. توجه به این تذکرات، سبب می شود که هم افزایی بیشتری بین کشورهای اسلامی صورت گیرد و وقتی که این هم افزایی بیشتر شود، نتایج مثبت آن، نصیب جهان اسلام و مسلمانان جهان خواهد شد. 

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------