فيلترينگ اينستاگرام اشتباه تكراري



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,فيلترينگ اينستاگرام

 

 مدتی است که شاهد ایجاد زمزمه‌‌هایی مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام هستیم که البته با بسته شدن پیج برخی از مسئولان گویا این گمانه زنی‌‌ها قوت گرفته است تا جایی که چندی پیش این خبر از سوی مدیران ارشد یکی از خبرگزاری‌‌های داخلی نیز مطرح شد.

 

گفتنی است اینستاگرام ۹ سال پیش توسط دو فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد راه‌اندازی شد و معرفی آن در فروشگاه اپلیکیشن اپل با این جمله همراه بود: «برای سرعت بخشیدن، ساده و زیبا شدن عکس های موبایلی» اما این در حالی است که در آن زمان کسی فکر نمی کرد که ششم اکتبر ۲۰۱۰ تاریخ تولد اپلیکیشنی باشد که بر اساس آخرین آمار منتشرشده بیش از یک‌میلیارد عضو فعال داشته باشد، به عبارت ساده تر اپلیکیشنی که طبق آمار موجود بسیاری از افراد در آن عضو هستند و حتی در پاره‌‌ای از موارد کمک به افزایش وسعت کسب و کار نیز کرده است.

 

فیلترینگ اینستاگرام شدنی است؟

همان گونه که می‌‌دانیم فیلترینگ اینستاگرام خود می‌‌تواند ابعاد منفی و مثبت بسیاری را به‌دنبال داشته باشد چراکه برخی از جامعه‌‌شناسان بر این باور هستند که آثار منفی رواج استفاده از اینستاگرام به‌طور حتم بسیار بیشتر از آثار مثبت آن است.

 

بدیهی است اقدام‌های اخیر شرکت اینستاگرام و همچنین مسدودسازی صفحه برخی از فرماندهان سپاه و مسئولان رده بالای کشور بزرگ‌ترین بی‌احترامی این شرکت آمریکایی علیه ایران است، از این رو در شرایط موجود احتمال فیلترینگ نیز بسیار قوت گرفته است،هر چند بنا به اظهار نظر مقامات مسئول این اقدامات در گذشته نیز پیش‌بینی شده بود و حتی وزارت ارتباطات نیز قصد مذاکره با آنها را داشت که متاسفانه بنا به دلایل مختلف این مهم محقق نشده است که این خود جای بسی تامل دارد.جالب است بدانیم که حدود 5 سال پیش، طرح فیلترینگ هوشمند اینستاگرام از سوی مسئولان رده بالای کشور مطرح شد ولی در آن برهه زمانی دادستان وقت با این طرح مخالفت کرد، اما این درحالی است که دولت برای اجرای این فیلترینگ اصرار داشت و با صرف هزینه‌های بالا آن را به مرحله اجرا نیز رساند اما تنها پس از گذشت چند روز این طرح کارساز نبود و با شکست مواجه شد.

 

بررسی آمار استفاده از اینستاگرام

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، آمار منتشر شده درباره جایگاه شبکه های مجازی نشان می‌دهد در حال حاضر اینستاگرام بعد از فیسبوک و یوتیوب سومین شبکه اجتماعی پرطرفدار دنیا است که این مساله شاید در فیلترینگ اینستاگرام مشکل ساز باشد، چراکه بسیاری از افراد برای کار و یا سرگرمی به این شبکه اجتماعی روی می‌‌آورند، بنابراین فیلترینگ اینستاگرام شاید کار چندان معقولی به‌نظر نرسد. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که بر اساس آمار منتشر شده از سوی پلیس فتا، ۴۳‌درصد جرایم حوزه سایبری از بستر تلگرام و اینستاگرام صورت می گیرد که این نیز می‌‌تواند مهر تائیدی برای فیلترینگ اینستاگرام باشد، از این رو تحقق این امر چندان دور از ذهن نخواهد بود.

 

بررسی آثار منفی اینستاگرام

باید در نظر داشت که بسیاری از منتقدان رواج بی‌‌‌رویه شبکه های مجازی بر این باور هستند که اینستاگرام دارای آثار منفی بسیاری است، به گونه ای که در سایه استفاده از این شبکه اجتماعی شاهد افزایش تخلفات سایبری نیز بوده‌‌ایم که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.هک صفحات شخصی، سوء استفاده از تصاویر خصوصی افراد، گرایش جوانان به چرخه مدلینگ، افزایش دوستی‌ها‌‌ی مجازی و فریب کاربران با اکانت‌های غیرواقعی، پخش ویدئوهای مستهجن آنلاین، ایجاد صفحات قمار و شرط بندی، ترویج پدیده فحاشی‌ها‌‌ی گروهی به یک شخص، فروش داروی قاچاق و مواد مخدر، راه‌اندازی پویش‌های غیرارزشی و خلاف منافی حاکمیت، انتشار تصاویر و فیلم های مشمئز‌کننده برای افزایش فالوور و ... تنها بخشی از آسیب‌های منفی این اپلیکیشن بر جامعه است.

 

ذهن خوانی مدیران اینستاگرام

برخی از کارشناسان فضای سایبری بر این باور هستند که مدیران اینستاگرام توانایی بالایی در ذهن خوانی کاربران خود دارند، بدین معنا که زمانی که کاربری در این اپلیکیشن فعال می شود، بر اساس سیاستگذاری این شبکه اجتماعی روی ذهن و فکر او کار خواهد شد. به عبارت ساده تر افرادی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند بر اساس ۷۰ لایک ابتدایی که انجام می دهند مورد شناسایی مدیران و مالکان این شبکه اجتماعی قرار می گیرند.

 

اندازه این شناسایی حتی بیشتر از یک دوست ۱۰‌ساله کاربر است. کارشناسان معتقدند زمانی که کاربر به مرز ۱۵۰لایک می رسد، اندازه شناسایی مالکان این شبکه اجتماعی به اندازه شناسایی مادر و پدر کاربر می شود و به جزئیات اخلاقی کاربر دست پیدا می‌کنند. زمانی که لایک های کاربر به مرز ۲۲۰ می رسد اشراف مالکان این شبکه اجتماعی به اندازه شناخت کاربر از خودش است. بدیهی است یکی دیگر از معایب استفاده از اینستاگرام افزایش مصرف اینترنت می باشد، چرا که نزدیک به۳۰‌درصد از پهنای باند اینترنت کشور توسط این اپلیکیشن مصرف می شود که این میزان خود می‌‌تواند حجم بالایی از اینترنت را به خود اختصاص دهد.

 

نظر وزیر ارتباطات درباره فیلترینگ اینستاگرام

باید یادآور شد که چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره فیلترینگ اینستاگرام گفته بود که فیلترینگ باید در جایی که لازم است، استفاده شود بنابراین در حال حاضر انجام این کار یک اقدام یک‌جانبه و فیلتر کردن، به تنهایی مشکلات را حل نمی‌کند، بلکه باعث ایجاد چالش‌های دیگر در سایر حوزه‌ها خواهد شد حال با این اوصاف باید دید که آیا زمان فیلترینگ اینستاگرام فرا رسیده است؟پر واضح است که فیلترینگ خود می‌‌تواند آثار منفی بسیاری را به‌دنبال داشته باشد همان گونه که در ارتباط با فیلترینگ تلگرام مشاهده کردیم که پس از گذشت مدتی نه تنها شاهد ریزش افراد از این شبکه اجتماعی نبودیم بلکه در مقابل این امر باعث شد که افراد بیشتری با فیلترشکن آشنا شوند که این خود تبعات منفی بسیاری را به‌دنبال داشت.از طرف دیگر باید یادآور شد که امروزه بسیاری از افراد در اینستاگرام مشغول فعالیت‌‌های اقتصادی و کسب و کار هستند، از این رو در شرایط فعلی اقتصاد کشور به یقین فیلترینگ اینستاگرام می‌‌تواند ضربه سنگینی را به بخش تولید و یا اقتصاد برخی از خانواده‌‌ها وارد کند.

 

در پایان باید خاطرنشان کرد که بسته شدن پیج های اینستاگرام برخی از مسئولان رده بالای کشور یک اهانت به کشور محسوب می‌‌شود اما نمی‌‌توان فعالیت‌های اقتصادی موجود در این شبکه اجتماعی را نادیده گرفت، هر چند در این مجال باید متذکر شد که چرا تا به امروز نتوانسته ایم یک شبکه اجتماعی داخلی با امنیت بالا را جایگزین شبکه های اجتماعی بین‌المللی کنیم، همچنین این نکته را نیز نباید فراموش کرد در عصر حاضر قطع ارتباط با جهان شاید کار عقلانی به حساب نیاید، چراکه امروزه در سایه استفاده از اینستاگرام افراد بسیاری از سر تا سر جهان به راحتی با هم در ارتباط هستند.

 

 

آرمان/ الهام صمدزاده 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------