وضعیت بارش و دمای کشور در ماه‌های آینده



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, وضع هوای کشور
رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی از نوسانات دمایی طی روزهای باقی‌مانده اردیبهشت خبر داد و گفت: بارش‌های خرداد و تیر ۹۸ در حد نرمال خواهد بود اما پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا در خرداد و تیر یک تا دو درجه بیشتر از حد نرمال باشد.

ایمان بابائیان در مورد پیش‌بینی وضع هوای کشور در سه هفته باقی‌مانده از ماه جاری (اردیبهشت) به ایسنا گفت: در هفته دوم اردیبهشت میانگین بارش در سطح کشور در محدوده کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود اما در هفته‌های سوم و چهارم در اغلب مناطق کشور بارش‌ها در حد نرمال خواهد بود البته در همین بازه زمانی در استان‌های حاشیه البرز و شمال غرب کشور میزان بارش‌ها به بیش از نرمال گرایش دارد.

 

پیش‌بینی بارش نرمال برای خرداد ۹۸

وی با بیان اینکه در خردادماه سال جاری بارش کشور در بیشتر مناطق در محدوده نرمال خواهد بود، اظهارکرد: در ماه بعد در بخش‌هایی از استان‌های حاشیه زاگرس مرکزی و شمال غرب کشور بارش در محدوده بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود. افزون بر اینها، شرایط بارش در ماه ابتدایی فصل تابستان (تیر ۹۸)، مشابه خردادماه خواهد بود. هرچند که مقدار بارش نرمال کشور در تیر ماه قابل ملاحظه نیست.

 

رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی در ادامه در مورد وضعیت دمایی کشور طی هفته‌ آتی اظهار کرد: با اینکه در هفته ابتدایی اردیبهشت، میانگین دمای کشور سه تا چهار درجه کمتر از نرمال بود اما در هفته دوم اردیبهشت این وضع تعدیل می‌شود، به‌طوری‌که در نوار ساحلی دریا خزر میانگین دما در حد نرمال و در سایر استان‌ها دمای هوا یک تا سه درجه کمتر از نرمال خواهد بود.

 

وضع دمایی ایران در هفته‌های سوم و چهارم اردیبهشت

به گفته بابائیان، در هفته سوم اردیبهشت، دما در جنوب شرق دو تا سه درجه و در سایر مناطق یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود، همچنین در هفته چهارم اردیبهشت، میانگین دمای هوا در شمال شرق در حد نرمال خواهد بود اما در سایر استان‌ها به یک درجه بیش از دمای معمول فصل می‌رسد.

 

وی همچنین به پیش‌بینی وضع دمایی خردادماه اشاره پرداخت و گفت: میانگین دما در خردادماه در شمال غرب و غرب کشور یک تا دو درجه بیش از حد نرمال و در سایر مناطق حدود یک درجه بیش از نرمال خواهد بود همچنین میانگین دمای هوا برای تیر ۹۸ در سطح کشور در حد نرمال تا یک درجه بیش از آن پیش‌بینی می‌شود.

 

رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی در بخش پایانی گفت‌وگو با اشاره به وضعیت بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا 7 اردیبهشت‌ماه ۹۸ ، اظهارکرد: میانگین بارش کشور از ابتدای سال زراعی ۹۸-۱۳۹۷ تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۹۴ میلی‌متر بود که نسبت به سال گذشته و بلندمدت به ترتیب ۱۴۱ و ۴۵ درصد افزایش داشت. بیشترین افزایش بارش نسبت به میانگین به مقدار ۱۰۶، ۹۹ و ۹۴ درصد به ترتیب در استان‌های ایلام، لرستان و گلستان و کمترین افزایش به مقدار ۲.۴، ۶.۲ و ۱۷.۴ درصد به ترتیب در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و اردبیل ثبت شده است البته با وجود افزایش بارش رخ داده در تمامی استان‌های کشور در مقایسه با بلندمدت، به دلیل توزیع ناهمگون بارش‌ها، بخش‌هایی از استان‌های کشور از جمله کرمان و سیستان و بلوچستان، بارش کمتر از نرمال دریافت کردند.

 

 

  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------