آخرین اخبار جامعه

سازمان هواشناسی ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

سامانه بارشی یک روز زودتر وارد کشور می‌شود | صدور هشدار نارنجی برای استان‌های غربی

سامانه بارشی از عصر امروز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) از غرب کشور وارد می‌شود. به گزارش همشهری ‌آنلاین کارشناس سازمان هواشناسی کشور…

حیات دوباره پهنه‌های آبی کشور/تصاویر ماهواره ای آبگیری ۱۳ رودخانه



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,وضعیت پهنه های آبی کشور
پردازش تصاویر ماهواره ای از آخرین وضعیت پهنه های آبی کشور نشان می دهد که سیل دو ماه اخیر در مناطق مختلف به افزایش آبگیری رودخانه ها و سدها و پرآب شدن تالاب‌ها انجامیده است.

به گزارش مهر، تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از سازمان فضایی ایران که از اطلاعات ماهواره‌های راداری و سنجش از دور به دست آمده از افزایش سطح بیش از ۱۳ دریاچه و پهنه آبی و نیز پرآب شدن تالاب‌ها و اراضی کشاورزی در کشور حکایت دارد که بیشترین آبگیری نیز به منطقه خوزستان اختصاص داشته است.

 

پهنای رودخانه سیمره در لرستان افزایش یافت

پردازش تصاویر ماهواره‌ای در یک ماه اخیر نشان می‌دهد که به دلیل بارندگی‌های اخیر در استان لرستان، مساحت پهنای رودخانه سیمره که در اوایل فروردین ماه حدود ۵.۶۸ کیلومتر مربع بوده در اواسط فروردین به حدود ۱۵.۳۲ کیلومترمربع رسیده و هم اکنون به بیش از ۱۷.۱۷ کیلومترمربع افزایش یافته است.

 

با بررسی تصاویر ماهواره‌های سنجش از دور مشخص شد که در اثر افزایش عرض این رودخانه، اراضی کشاورزی و محدوده‌های روستاهای چمچرود، ورگچ، سرکان، ظهیری سفلی، ظهیری علیا، چم جنگل، چم روته، چم شیر، از شهرستان شیروان، چرداول در استان ایلام و روستاهای چم برزو، چغاسبز، نیدوله سفلی، پیر میکائیل، کاکاوند، سید مجید، سیاه کمره زالی، چقا سبزنقد علی، قبر محمد مراد، چم لتور، چم میربیگ و رودبار حسین بیگ از شهرستان کوهدشت در استان لرستان که در حریم رودخانه سیمره هستند پر آب شده‌اند.

 

رنگ آبی نشان دهنده محدوده رود سیمره در تاریخ ۹۸/۱/۱۵ و رنگ صورتی نشان دهنده محدوده رود سیمره در تاریخ ۹۸/۱/۲۵ است.

 

 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,وضعیت پهنه های آبی کشور

 

کرخه پرآب شد

با افزایش حجم بارندگی‌ها در استان خوزستان، تصاویر ماهواره‌ای از آبگیری رودخانه‌ها، سدها و تالاب‌های این استان خبر می‌دهد.

 

نقشه‌های منتشر شده از پهنه آبی استان خوزستان از افزایش مساحت رودخانه‌های کارون و آبگیری سد دز در اهواز حکایت دارد که بر مبنای تصاویر ماهواره راداری سنتینل -۲ و سنتینل -۱ در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه به دست آمده است.

 

بر مبنای داده‌های ماهواره‌ای حدود ۱۲۵ هزار هکتار اراضی این استان به دلیل سیل اخیر به زیرآب رفته که از این میزان حدود ۱۰۸ هزار هکتار آن اراضی کشاورزی بوده است. در همین حال تصاویر ماهواره‌ای از پرآب شدن تالاب‌های استان خوزستان خبر می‌دهد که این تصاویر با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای ترا / آکوا و سنجنده مادیس به دست آمده که مربوط به پایان فروردین ماه می‌شود.

 

نقشه مناطق آب گرفته در استان خوزستان و کشور عراق نیز از تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده که در تولید این نقشه از تصاویر ماهواره‌ای سنجنده مادیس با رزولوشن ۲۵۰ متر و ۵۰۰ متر در تاریخ ۲۵ فروردین ۹۸ استفاده شده است.

 

 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,وضعیت پهنه های آبی کشور

 مناطق قرمز رنگ مناطقی است که از تاریخ ۱۵ تا ۳۰ فروردین دچار آبگرفتگی شده است.

 

 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,وضعیت پهنه های آبی کشور

 

در همین حال تصاویر ماهواره‌ای سنتینل -۲ حاکی از افزایش حدود ۱.۵ برابری پهنه سیلاب در استان خوزستان از ۱۷ تا ۲۵ فروردین ماه است که کل مساحت پهنه سیلاب در ۱۷ فروردین حدود ۸۶ هزار هکتار و در ۲۵ فروردین حدود ۱۲۵ هزار هکتار است.

 

با این وجود عرض رودخانه‌ای برخی مناطق از جمله رودخانه کرخه در منطقه جرگه علی افزایش پیدا کرده است.

 

از سوی دیگر پایش ماهواره‌ای از مناطق شیرین شهر در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی اهواز، مزارع کشاورزی در جنوب اهواز و شمال تالاب شادگان نیز حاکی از افزایش آبگیری این تالاب است. البته شیرین شهر که در کنار رودخانه کارون قرار دارد، با افزایش آب گرفتگی روبرو بوده است.

 

حیات به دریاچه ارژن بازگشت

در پی بارندگی‌های اخیر در کشور، دریاچه ارژن واقع در شرق شهرستان کازرون در استان فارس، حیاتی دوباره گرفته است. این دریاچه از دریاچه‌های جنوب ایران واقع در دشت ارژن در استان فارس محسوب می‌شود که در فاصله ۶۰ کیلومتری شیراز و در مجاورت جاده اصلی شیراز-کازرون قرارگرفته و بخشی از منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان است. این دریاچه زیستگاه پرندگان مهاجر نیز است.

 

 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,وضعیت پهنه های آبی کشور

این تصویر مربوط به اسفند ۹۷ است که از ماهواره سنجشی سنتینل -۲ به دست آمده است.

 

 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,وضعیت پهنه های آبی کشور

 این تصویر مربوط به ۲۵ فروردین ۹۸ است.

 

دریاچه ارومیه جان دوباره گرفت

تازه‌ترین تصاویر ماهواره‌ای از دریاچه ارومیه بر مبنای اطلاعات دریافتی از سازمان فضایی ایالات متحده (ناسا) حاکی از آن است که در پی بارندگی‌های اخیر دریاچه ارومیه دوباره جان گرفته است. تصاویر سایت ناسا دریاچه ارومیه را قبل و بعد از بارندگی‌های اخیر نشان می‌دهد که از وضعیت رو به بهبود دریاچه ارومیه در چهار ماه اخیر حکایت دارد.

 

 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,وضعیت پهنه های آبی کشور

 

آبگیری سد ملوند و چاه نیمه‌ها

سد خاکی روستای ملوند پس از بارندگی‌های اخیر آبگیری شده و جانی دوباره به این منطقه بخشیده است. این روستا از توابع شهرستان طبس و واقع در استان خراسان جنوبی است. آب کشاورزی روستا از یک رشته قنات و این سد خاکی تأمین می‌شود.

 

از سوی دیگر مجموعه دریاچه‌های چاه نیمه (چاه نیمه‌ها) در استان سیستان و بلوچستان به طور کامل آبگیری شدند. چاه نیمه‌ها در فاصله ۵۰ کیلومتری زابل قرار دارند که آب مازاد رودخانه هیرمند به آن می‌ریزد. در مواقع کم آبی، آب شرب و قسمتی از آب کشاورزی سیستان از آنها تأمین می‌شود.

 

همچنین تصویر ماهواره‌ای ماهواره سنتینل از سیل در افغانستان (حوزه آبریز هیرمند) نشان می‌دهد که سیل باعث آبگیری هامون‌های سیستان شده است.

 

مساحت سد ماملو افزایش یافت

تصاویر ماهواره سنتینل -۲ از افزایش مساحت دریاچه سد ماملو واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران خبر می‌دهد. این سد روی رودخانه جاجرود و رودخانه فصلی دماوند در روستای ماملو قرار دارد که آب کشاورزی، آب شرب و برق شهرهای پاکدشت، ورامین و جنوب تهران را تأمین می‌کند.

 

با این وجود پردازش تصاویر ماهواره‌ای ‎Sentinel-۲ قبل و بعد از وقوع سیل در برخی از مناطق استان گلستان از جمله شهرهای آق قلا و گمیش تپه نشان می‌دهد، با وقوع سیل و روان شدن سیلاب در این استان قسمتی از این شهرها و محدوده‌هایی از زمین‌های کشاورزی اطراف دچار آب گرفتگی شدند و خساراتی به واحدهای صنعتی شهرک صنعتی آق قلا وارد شده است.

 

 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,وضعیت پهنه های آبی کشور

 

با گذشت چند هفته از وقوع سیل، تصاویر ماهواره‌ای از منطقه، حکایت از بهبود وضعیت این شهرها دارد. اگر چه هنوز هم بخش وسیعی از زمین‌های کشاورزی اطراف دچار آب گرفتگی هستند.

 

در این تصاویر پوشش گیاهی به رنگ قرمز و محدوده آب گرفتگی در دامنه رنگ آبی تا آبی تیره نشان داده شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------