چقدر از آب سدها برای جلوگیری از بروز سیل در تهران تخلیه شد؟



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,سید حسن رضوی
مدیرعامل آب منطقه ای تهران گفت: در صورتی که طرح های طراحی شده برای تهران اجرایی نشود، قطعاً ۱۰ سال آینده آب مهمترین دغدغه ابرشهر تهران خواهد بود.

 به گزارش مهر، سید حسن رضوی صبح امروز در حاشیه بازدید از سد امیرکبیر در یک نشست خبری با اعلام اینکه میزان بارندگی در سال آبی جاری (مهر ۹۷ تا ۹ تیرماه سال جاری) ۳۸۶ میلیمتر بوده است، گفت: این میزان در سال قبل معادل ۲۳۹ میلیمتر که رشد ۶۱ درصدی را نشان می دهد و نسبت به متوسط ۵۰ ساله اخیر ۴۸ درصد افزایش داشته است، این در حالی است که عمده بارندگی های تهران متعلق به اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ بوده است.

 

وی ادامه داد: از بهمن ماه سال گذشته با توجه به پیش بینی های هواشناسی، تخلیه مخازن ۵ سد تهران را آغاز کردیم، این در حالی است که در سال آبی جدید ورودی آب به سدهای تهران ۱۲۰ درصد رشد داشته و رقم ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب را تجربه کرده است؛ میزان ورودی آب به سدهای تهران در سال گذشته آبی یک میلیارد و ۴۲ میلیون متر مکعب بوده است.

 

آب؛ دغدغه اصلی ابرشهر تهران طی ده سال آینده

این مقام مسئول با اعلام اینکه ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب را به منظور شُرب در اختیار شهر تهران قرار داده ایم، اعلام کرد: در صورتی که حمایت های لازم از طرح های تأمین آب پایدار ابرشهر تهران در بلندمدت صورت نگیرد، بی شک طی ۱۰ سال آینده مقوله آب یکی از دغدغه های اصلی تهران محسوب می شود.

 

پاسخی از دفتر محمدرضا عارف نگرفتیم / ‏نمایندگان‬ تهران اهمیت موضوع را درک نمی کنند

مدیرعامل آب منطقه ای تهران تأکید کرد: هر چه با دفتر محمدرضا عارف، رئیس مجمع نمایندگان تهران تماس می گیریم تا توضیحات لازم به منظور پیگیری و اجرای طرح ها و پروژه های تأمین آب ابرشهر تهران را در میان گذاشته و اهمیت آن را شرح دهیم، پاسخی دریافت نمی کنیم و تنها مطرح می کنند که منتظر باشید. جالب است که نمایندگان تهران به مقوله آب اهمیت چندانی نمی دهند و به نظر می رسد مقولات دیگر از جمله نفت برای آنها اهمیت بیشتری دارد.

 

به گفته این مقام مسئول، اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح های لازم الاجرای تهران حدود ۶ هزار میلیارد تومان است که باید طی ۵ سال دریافت شود.

 

وی با اشاره به اینکه ۵۱ درصد سدهای استان تهران تخصیص آب بیشتری به بخش کشاورزی داشته اند، گفت: حدود یک میلیارد و ۲۱۸ میلیون متر مکعب آب در استان تهران ذخیره سدهاست که البته به این میزان باید ۲۰ میلیون متر مکعب حجم ذخیره سد نمرود را نیز اضافه کنیم.

 

۵۷۱ میلیون مترمکعب آب برای مدیریت سیلاب تخلیه شد

رضوی با تأکید بر اینکه سیاست نخست شرکت آب منطقه ای تهران مدیریت مصرف است، تصریح کرد: در همین راستا تنها یک درصد افزایش تخصیص آب در حوزه شرب داشته ایم. البته ۵۷۱ میلیون متر مکعب آب را امسال به منظور کنترل سیلاب تخلیه کرده ایم، این در حالی است که این رقم سال گذشته حدود ۱۰ میلیون متر مکعب بوده است.

 

وی گفت: سدهای تهران را در شرایط سرریز قرار داده ایم و تقریباً می توان گفت ورودی و خروجی سدها حدوداً برابر است، این در حالی است که طبق اعلام هواشناسی، تابستان امسال شاهد بارندگی های سیلابی هستیم.

 

انتقال آب کرج به تهران باعث خشکسالی نمی‌شود

رضوی با تأکید بر اینکه انتقال آب رودخانه کرج به تصفیه خانه ششم تهران به هیچ عنوان موجب خشکسالی منطقه یا رودخانه کرج نخواهد شد، تصریح کرد: اولویت ما در طراحی پروژه های مختلف تأمین آب مسائل زیست محیطی، حق آبه و اجتماعی است و قطعاً به همگی آنها در کنار وظیفه آب حاکمیتی اهمیت ویژه می‌دهیم.

 

به گفته این مقام مسئول، هرچند که وضعیت مخازن آبی کشور مطلوب باشد اما مشکلات ومحدودیت های بسیار در انتقال آب داریم. به نحوی که یک خط انتقال آب از کرج به تهران وجود دارد که ۵۵ سال عمر آن است که این تک خط می تواند یک تهدید جدی پدافندی محسوب شود.

 

واحد یک نیروگاه سد امیرکبیر در حال اورهال است

مدیرعامل آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه میزان مصرف آب شهر تهران یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب در سال است که ۷۰ درصد آن از طریق سدها و ۳۰ درصد از طریق منابع زیرزمینی تأمین می شود، اظهار داشت: میزان مصرف آب استان تهران یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال است. این در حالی است که واحد یک نیروگاه سد امیرکبیر پس از گذشت ۵۱ سال به اورهال رفته و تعمیرات لازم برای آن انجام شده است.

 

به گفته این مقام مسئول هزینه آب خام در تهران در حال حاضر حدود ۵۰ تومان است که درصورت ابلاغ این رقم به ۵۶ تومان می رسد. البته هزینه تمام شده واقعی آب خام تهران حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ تومان است.

 

مشکلاتی برای تامین آب منطقه ۲۲ داریم

وی با اعلام اینکه بیلان همه دشت های تهران منفی است، تصریح کرد: دشت ورامین و شهریار فرونشست شدیدتری را نسبت به سایر دشت ها تجربه کردند. تا حدی که فرونشست دشت ورامین منطقه ۱۷، ۱۸ و ۱۹ تهران را در بر گرفته که این فرونشست مخاطراتی را برای تأسیسات برق، مترو و غیره این مناطق در پی خواهد داشت. البته در منطقه ۲۲ تهران نیز مشکلاتی در زمینه تأمین آب داریم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------