دبیر گروه جهادی الکفیل: برخی نیازمندان تنها با خوردن نان زنده‌اند/ مجبور به توزیع کارت نان شدیم



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,جهادی الکفیل
خانواده‌های بسیاری در تهران مانند منطقه خلازیر وجود دارند که تنها وعده‌ غذایی آنها نان است و حتی هزینه خرید نان را هم ندارند. گروه جهادی الکفیل به هر خانواده‌ای با توجه به تعداد افراد، کارت نان در نظر گرفته است تا بتوانند برای خرید نان به نانوایی‌های طرف قرارداد مراجعه کنند. 

به گزارش ایلنا، جهاد به این معنا نیست که فقط تفنگ به دست در مناطق جنگی حضور داشته باشیم؛ برخی مواقع لازم است بیل به دست و یا کتاب به دست در بین کودکان و خانواده‌های نیازمند باشیم. امروز کشور بیشتر از هر زمان، نیاز به سازندگی و محرومیت‌زدایی دارد.

 

خوشبختانه باز هم گروه‌های جهادی بدون هیچ چشم‌داشتی به صورت خودجوش با کمک خیرین در نقاط محروم کشور حضور پیاده کرده و به یاری محرومین می‌شتابند. ایلنا در راستای ترویج فرهنگ کمک‌رسانی با دبیر گروه‌ جهادی الکفیل به گفت‌وگو نشسته است. در ادامه مشروح گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سید‌امیر عبدالملکی، دبیر گروه جهادی الکفیل را می‌خوانید:

 

گروه جهادی الکفیل از چه زمانی و با چه هدفی آغاز به کار کرده است؟

گروه جهادی الکفیل نزدیک به یک دهه است که فعالیت‌های خیریه، انسان دوستانه و عام‌المنفعه در قالب معیشتی و فرهنگی انجام می‌دهد، اما از سال ۹۶ پس از دستور مقام معظم رهبری پیرامون «آتش به اختیار» فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرده است. این گروه متشکل از طلبه و روحانیون، دانشجویان و نخبگان هستند. همچنین این گروه تا به الان ریالی از دولت، بسیج، سپاه و سایر ارگان‌ها به عنوان کمک دریافت نکرده و کارهای خیرخواهان آن از سوی خیرین تامین می‌شود.

 

فعالیت جهادی این گروه در چه حوزه‌هایی است؟

 بنا به ضروت، هر مکانی که نیاز به کمک داشته باشد، این گروه به آن ورود پیدا می‌کند. به طور مثال پس از زلزله سر پل ذهاب همراه با ورود مقام معظم رهبری، جمعی از طلاب و روحانیان از سوی این گروه به منطقه زلزله‌زده رفتند و همچنان تعدادی از این اعضا در آن مکان حضور دارند.

 

کمک‌های انسان دوستانه به طور مستمر در تهران به خصوص در منطقه جنوبی شهر و در شهرهای گلستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، کرمانشاه و خوزستان در حال انجام است و در ایام مختلف سبد کالا شامل برنج، روغن، گوشت، مرغ، ماکارونی و... به نیازمندان اهدا می‌شود.از پروژه‌های در حال اجرا می‌توان به تکمیل ۳ مسجد در کرمان با همکاری قرارگاه کربلا و خیرین اشاره کرد. همچنین مدرسه‌ای در قلعه گنج در کرمان با همکاری خانواده شهدا در حال احداث است.

 

در سیل اخیر گروه جهادی الکفیل چه فعالیت‌های انجام داد؟

پس از رخ دادن هر حادثه‌ای با حجم عظیمی از عواطف و احساسات مواجه می‌شویم که با گذشت زمان این موضوع در ذهن‌ها کمرنگ می‌شود. کار اصلی گروه جهادی الکفیل در این مقطع از زمان آغاز می‌شود. در منطقه لرستان با همکاری قرارگاه جهادی فرهنگی حسینی کربلا ۲ باب منزل دو خوابه در کمتر از ۴۴ روز به صورت مبله با تمامی امکانات ساخته و در اختیار دو خانواده قرار داده شد. همچنین به خانواده‌هایی که متراژ حیاط‌شان بالغ بر ۱۰۰ متر است و سیل تمامی زندگی آنها را تخریب کرده، تعدادی دام مثل بز، گوسفند و یا مرغ داده شده تا با نگهداری آنها امرار معاش کنند.

 

همچنین هفته گذشته کلنگ ساخت ۱۴ واحد خانه در شهرک المهدی بر زمین زده شد. زمین این منازل توسط خیرین خریداری شده است. انشاالله در عید قربان این واحدها به سیل زدگان تحویل داده خواهد شد. همچنین در زمان سیل خوزستان بالغ بر ۱۸ تریلی ۱۸ چرخ شامل لوازم خانگی، مایحتاج زندگی مثل آرد، دارو، چادر و... ارسال شد. گفتنی است در مناطقی از لرستان و خوزستان که سازمان هواشناسی برای رویداد سیل هشدار داده بود، گروه جهادی الکفیل وارد عمل شد و ساکنان آن مناطق را تخلیه و پس از سیل، گل و لای منازل را پاکسازی کرد.

 

در خصوص حضور گروه جهادی الکفیل در منطقه صفر مرزی در استان کرمانشاه توضیحاتی ارائه دهید.

در نقطه صفر مرزی استان کرمانشاه روستایی وجود دارد که روز اول که با لباس طلاب به این منطقه وارد شدیم، عنوان کردند که به کمک ما احتیاجی ندارند؛ زیرا افکار منفی درباره شیعیان و طلاب به آنها تحمیل شده بود. در سه ماهه حضور گروه جهادی الکفیل، توانستیم به شدت در فرهنگ و ریشه‌های اعتقادی آنها تاثیرگذار باشیم. خوشبختانه جمعی از آنها دست از تفکرات افراطی کشیده و برخی نیز به مذهب شیعه گراییده‌اند و زندگی مسالمت‌آمیزی با شیعیان دارند. 

 

آیا گروه جهادی الکفیل فعالیت‌های فرهنگی و پزشکی هم انجام می‌دهد؟

در منطقه فقیرنشین جنوب و جنوب شرق و حومه تهران کلاس‌های رایگان کنکور برگزار و هر از چندگاهی اردوهای پزشکی و فرهنگی برگزار می‌شود. گروه جهادی الکفیل علاوه بر درمان، بحث تامین دارو را نیز بر عهده گرفته است، زیرا برخی از نیازمند توان پرداخت هزینه دارو را ندارند. تعدادی از بیماران در منطقه سیل زده خوزستان با هزینه این گروه عمل شدند.

 

در ایام ماه مبارک رمضان و طی روزهای مختلف سال، خانواده‌ها به اردوهای یک روزه به تالارهای پذیرایی دعوت می‌شوند و گروه جهادی الکفیل در قالب افطاری  یا برنامه‌های تفریحی تعاملات دو طرفه با آنها ایجاد می‌کند. در بحث تربیتی، تعدادی زیادی از دانش آموزان وجود دارند که برای تحصیل از کمترین امکانات مانند روپوش و یا لوازم تحریر محروم هستند که این هزینه‌ها تقبل می‌شود. همچنین طی فراخوانی تعداد بسیاری شیرخشک تهیه و به نوزادان داده می‌شود. در این راستا از موسسه طلوع بابت حمایت و خدماتی که در بخش فرهنگی و درمانی ارائه کردند، تشکر می‌کنم.   

 

یکی از طرح‌های گروه جهادی الکفیل اهدای کارت نان است، درباره اجرای این طرح توضیح دهید.

خانواده‌های بسیاری در تهران مانند منطقه خلازیر وجود دارند که تنها وعده‌های غذایی آنها نان است و حتی هزینه خرید نان را هم ندارند. گروه جهادی الکفیل به هر خانواده‌ای با توجه به تعداد افراد، کارت نان در نظر گرفته است تا بتوانند برای خرید نان به نانوایی‌های طرف قرارداد مراجعه کنند. 

 

آیا گروه جهادی الکفیل در بخش اشتغال‌زایی نیز فعالیتی داشته است؟

طی بررسی‌ها متوجه شدیم که اشتغال راهی برای جلوگیری از فرار جمعیتی در برخی از مناطق است. برهمین اساس در این مناطق اشتغال ایجاد شد. با توجه به اینکه ایلنا، خبرگزاری کار ایران است؛ بنابراین از همین تریبون از کارفرماها و خیرین دعوت می‌کنم با همکاری گروه جهادی الکفیل مجموعه‌ای پایه‌ریزی شود تا برای جوانان در نقاط محروم اشتغالزایی صورت گیرد. در این صورت خانواده‌های نیازمند از لحاظ مالی تمکین خواهند شد و چه بسا از مددجو بودن به مددکار تبدیل شوند. 

 

در پایان...

موفقیت گروهای جهادی مانند الکفیل، مرهون همدلی و همکاری با سایر مجموعه‌ها است. مجموعه‌ای مانند قرارگاه جهادی و فرهنگی حسینی کربلا به عنوان مرکزیت، متولی امر شده است و گروه‌های جهادی کوچکتر مانند الکفیل با کمک قرارگاه جهادی هم‌افزایی می‌کنند، این موضوع باعث نمود فعالیت‌ها شده است. جا دارد از «سردار حاج رضا سراج» از فرماندهان ۸ سال دفاع مقدس تشکر کنم. وی در جبهه‌های فرهنگی و جهادی فعالیت می‌کند. در حال حاضر مشغول به ساخت ۴۰ واحد منزل مسکونی در مناطق محروم استان‌های لرستان است که هیچ ارگانی برای ساخت‌وساز به آن نقطه ورود پیدا نکرده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------