سهم هر تهرانی از بودجه فرهنگی فقط ۴۷ تومان است!



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,  بودجه فرهنگی
با لغو برگزاری جشنواره و نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از دو سال قبل و اعلام خبرهایی مبنی بر استانی شدن این نمایشگاه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران قصد برگزاری نخستین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری این استان را دارد. نشست خبری این جشنواره امروز ـ دوشنبه ـ برگزار شد که با انتقادهایی از میزان بودجه فرهنگی اختصاص یافته به استان تهران همراه بود؛ به نحوی که اعلام شد سهم هر تهرانی ۴۷ تومان در سال است! 

به گزارش ایسنا، نشست خبری تشریح جزییات جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها در استان تهران صبح امروز با حضور احمد جاودانی (مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی)، مهرشاد کاظمی (معاون امور رسانه‌ای و فرهنگی اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، میلاد زارعی (دبیر جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های تهران)، امین بابایی (مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران برگزار شد و با رونمایی از پوستر این جشنواره در سالن جلسات اداره کل وزارت ارشاد همراه بود.

 

در بخشی از این نشست احمد جاودانی ـ مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ از جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها استان تهران به عنوان یک فرصت یاد و اظهار کرد: خوب است که این جشنواره به موارد استان تهران و توسعه آن وارد شود؛ چرا که تهران در دل مطالبات ملی گم شده است و دیده نمی‌شود. استان تهران به شدت فقیر است و از کم‌برخوردارترین استان‌ها، کم‌برخوردارتر است. از حوزه آموزشی و فرهنگی گرفته تا مباحث دیگر که فقط کثرت جمعیت این کمبودها را توانسته است بپوشاند. ما در زمینه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری به شدت استان ضعیف و نابرخورداری هستیم.

 

او بودجه فرهنگی استان تهران را ناچیز و خنده‌دار توصیف کرد و توضیح داد: بودجه‌ فرهنگی استان تهران که در اختیار اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرد در برابر ۱۷ میلیون جمعیت سهم هر نفر ۴۷ تومان در یک سال است.

 

وی با اشاره به این که در تهران هیچ تناسبی بین زیرساخت‌های فرهنگی و هنری با فعالان حوزه فرهنگ و هنر وجود ندارد در عین حال خاطرنشان کرد:  جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها می‌تواند به موضوعات مربوط به تهران و همچنین توسعه استان تهران و شهرستان‌های آن بیشتر کمک کند.

 

جاودانی در پایان درباره ماهیت جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های تهران که برای اولین بار برگزار می‌شود، در پاسخ به این پرسش که آیا این جشنواره  استمرار خواهد داشت توضیح داد: جشنواره مطبوعات جزو برنامه‌های سالانه ما است به همین منظور در اختتامیه جشنواره امسال تلاش می‌شود فراخوان جشنواره مطبوعات سال آینده را اعلام کنیم. قطعا جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های استان تهران جشنواره‌ای ادامه‌داری خواهد بود در برگزاری این جشنواره به نوعی آموزش غیر مستقیم برای فعالان رسانه است.

 

در بخش دیگری از این نشست زارعی، دبیر جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره فراخوان جشنواره توضیحاتی را ارائه داد.

 

زارعی با بیان این که موضوع آسیب‌های اجتماعی در تهران یکی از محورهای اصلی جشنواره است تصریح کرد: موضوعاتی چون طلاق، فساد اداری، حاشیه‌نشینی و فقر و همچنین موضوعات دیگری نظیر بحث کتاب‌خوانی و مدیریت فرهنگی استان تهران را در این جشنواره اولویت قرار داده‌ایم.

 

وی درباره بخش‌های مختلف جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها توضیح داد: این جشنواره هشت بخش اصلی دارد و یک بخش دیگر، مقاله و خبر، گزارش، مصاحبه، تیتر، طراحی، فصل آرایی، طنز مکتوب و کاریکاتور جزو بخش‌های اصلی جشنوراه محسوب می‌شوند و برای اولین بار به صورت پایلوت چهار بخش ویژه داریم.

 

دبیر جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های استان تهران با اعلام این که مهلت پایانی برای ارسال آثار به جشنواره تا ۹ مرداد بوده است، در عین حال از تمدید این موعد تا روز خبرنگار خبر داد و گفت: اگر استقبال از جشنواره خوب باشد به احتمال زیاد زمان مهلت آثار را تمدید خواهیم کرد. ۲۵ مرداد ماه پایان داوری ما برای جشنواره خواهد بود و همچنین ۵ شهریور ماه اختتامیه برگزار خواهد شد.

 

در بخش دیگری از این نشست مهرشاد کاظمی درباره آثاری که به این جشنواره ارسال شده توضیحاتی را مطرح کرد و گفت: تاکنون نزدیک به ۳۰۰ اثر به جشنواره ارسال شده است و پیش‌بینی ما این است که حدود ۶۰۰ اثر به جشنواره ارسال شود.

 

میلاد زارعی در بخش دیگری از این نشست درباره ماهیت نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها و دلیل اجرایی شدن آن در تهران گفت: از دو سال پیش که معاونت مطبوعاتی اعلام کردند که جشنواره و نمایشگاه مطبوعات برگزار نمی‌شود تصمیم بر این شد که جشنواره را به صورت استانی برگزار می‌کنیم. یکی از بزرگترین ویژگی این جشنواره مدیریت مسابقه بودن آن است.

 

او ادامه داد: رویدادی که بتواند تمام رویکردهای فرهنگی هنری و مطبوعات استانی مثل تهران را در خود جای دهد و تمامی ابعاد را پوشش دهد، بزرگترین دغدغه ما در دبیرخانه جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های استان تهران بود.

 

تهران به لحاظ سیاسی چارت و ساختاری مشابه بقیه‌ی استان‌ها را دارد اما به جهت این که وزارت‌خانه‌ها در استان تهران هستند، استانداری صرفا به عنوان نماینده عالی دولت در تهران فعالیت نمی‌کند. بلکه دبیرخانه بزرگترین رویدادهای فرهنگی تهران است. حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد تهران نیز چنین ساختاری دارد.

 

امین بابایی، مدیر کل روابط عمومی و امور بین المللی استان تهران نیز با اشاره به مظلومیت استان تهران و محرومیت آن گفت:  استان تهران بعد از سیستان وبلوچستان دومین استان محروم در حوزه آموزش و پرورش است. آموزش و پرورشی که جایگاه مناسب آن در کشورهای توسعه یافته، پیشرفت را به دنبال دارد. ما همچنان در سطح استان تهران چالش مدارس چند شیفته را داریم.

 

وی با اشاره به افزایش جمعیت استان تهران و اینکه سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت این استان اضافه می‌شود، گفت: آیا این افزایش جمعیت مطابق زیرساخت‌های توسعه‌ای پیشرفت است؟ آیا تدبیری برای افزایش جمعیت صورت گرفته است. شهر تهران نیازمند بازنگری ویژه در حوزه مدیریت است. نگاه‌های مدیریتی که این استان را استان برخورداری می‌بیند، باید تغییر کند. باید به داد تهران رسید تهران ظرفیت‌های کلانی دارد.

 

کاظمی نیز در بخش از این نشست با اشاره به وضعیت نشریات استان تهران و شهرستان‌های آن، گفت: در مجموع ۹۶ نشریه استانی ـ اعم از روزنامه‌، ماهنامه، هفته‌نامه، پایگاه خبری و دوهفته‌نامه ـ را داریم. در سال گذشته ما به ۲۸ نشریه با وجود بحران کاغذ مجوز دادیم. همچنین اقدام دیگرمان ساماندهی دفاتر نمایندگی نشریات سراسری بود و با ساماندهی که صورت گرفت این دفاتر در مجموع به ۱۵۸ دفتر نمایندگی در استان تهران رسید.

 

وی در ادامه با اشاره به تعداد خبرنگاران استانی در تهران گفت: ما آمار دقیقی از خبرنگاران استانی تهران نداشتیم؛ طبق شاخص‌هایی که معاونت مطبوعاتی تعیین کرده بود، نسبت به ثبت‌نام خبرنگاران اقدام کردیم و حدود ۲۴۰ خبرنگار شناسایی شدند؛ به صورت رسمی آنها خبرنگاران شهرستانی ما هستند.

 

معاون امور رسانه‌ای و فرهنگی اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به ساماندهی آگهی‌های دولتی در استان تهران برای نشریات توضیح داد: استان تهران درخصوص آگهی‌های دولتی همچنان محروم بود ما سامانه‌ای را طراحی کردیم که از ماه جاری قرار است آگهی‌های دولتی از طریق این سامانه جذب شود. راه‌اندازی این سامانه باعث می‌شود مشخص شود هر نشریه تا چه میزان آگهی دارد و همچنین به شفافیت و نظارت بیشتری در این زمینه می‌رسیم. سال گذشته نخستین نمایشگاه‌ رسانه‌ها در استان تهران را داشتیم و امسال نیز نخستین جشنواره را به همراه نخستین نمایشگاه نشریات برگزار می‌کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------