کمالی‌پور: خانواده «میترا استاد» با بخشش «نجفی» بسیاری از شائبه‌ها را برطرف کردند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,کمالی‌پور
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت که اولیای دم میترا استاد با بخشش نجفی کمک کردند که بسیاری از شائبه‌های مطرح شده در فضای مجازی و جامعه نسبت به این پرونده برطرف شود. 

یحیی کمالی پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بخشش نجفی از سوی خانواده میترا استاد گفت: آن چه در این پرونده از مرحله تحقیق تا رسیدگی و نهایتا صدور حکم رخ داد نشان می‌دهد که مراجع ذی‌صلاح در این باره کار خود را به نحوه احسن و اکمل انجام دادند.

 

وی توضیح داد: قتل از مواردی است که تقاضای قصاص مستلزم تقاضای اولیای دم مقتول است با شکایت آنها پرونده تحقیقات شروع می‌شود و با رضایت آنها حکم قصاص منتفی می‌شود با توجه به گذشت خانواده مقتول تنها جنبه عمومی جرم می‌ماند که در اختیار قاضی صادر کننده حکم است تا از باب جنبه عمومی و اتفاقات رخ داده در جامعه همچون تاثیرات روحی و روانی این پرونده بر مردم و مسائل مرتبط با آن مجازات تعیین کنند. قاضی می‌تواند طبق قانون مجازات سه تا ۱۰ سال حبس را پیش بینی نمایند.

 

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر این که روند رسیدگی به پرونده نجفی قاتل میترا استاد با سرعت، دقت و نظم طی شد و دادگاه حکم قصاص را صادر کرد، گفت: قانون تقاضای قصاص را به عهده اولیای دم گذاشته که اگر آنها گذشت کنند دادگاه نمی تواند کار دیگری درباره قصاص انجام دهد. اگر منظور بردار مقتول از اعلام گذشت همان نظر اولیای دم یعنی پدر و مادر باشد عملا قصاص منتفی است چون پدر ولی قهری است که با گذشت پدر و مادر مقتوله قصاص منتفی می‌شود.

 

کمالی پور به موضوع بخشش در این پرونده اشاره و اظهار کرد: بخشش برای قاتل عذاب دهنده‌تر از اعدام است گرچه بخشش و عفو در دین ما جایگاه خاصی دارد اما این گذشت آرامش بخش آلام قاتل نیست که عذاب وجدان او بیشتر شده و یک سری گرفتاری ها و مشکلات به وجود می آورد.

 

وی با تاکید بر این که کسی خانواده مقتول را به خاطر بخشش سرزنش نمی‌کند که او مورد تشویق قرار می‌گیرد، افزود: در این پرونده اما و اگرهای زیادی در حوزه مسائل سیاسی وجود داشت عده‌ای از آن بهره برداری سیاسی و عده‌ای بهره برداری اجتماعی کرده و هر کسی به زعم خود یک سری تحلیل‌ها را ارائه می‌کرد از این جهت شاید بهترین وجه راهی است که اولیای دم انتخاب کرد آنها با گذشت، شائبه‌های زیاد مطرح در این پرونده را برطرف کردند همچون این که در جامعه و فضای مجازی شائبه‌هایی مطرح می‌شد مبنی بر این که برای مقتول دام گذاشته تا او را قربانی مسائل سیاسی کنند یا این که می‌خواستند او را اعدام کنند تا به یک جریان سیاسی ضربه بزنند.

 

کمالی پور در جمع‌بندی گفت: اگر عفو و بخشش از ناحیه اولیای دم یعنی پدر و مادر مقتول به دادگاه تسلیم شود شاهد قصاص نخواهیم بود اما امیدواریم این گذشت‌ها باعث نشود هرکسی به راحتی اسلحه در دست گرفته و در نهایت منجر به قتل فرد بیگناهی شود.

 

امروز صبح برادر میترا استاد با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از اعلام رضایت از نجفی خبر داد. نجفی در ۷ خرداد با شلیک گلوله همسرش میترا استاد را به قتل رساند که دادگاه برای او حکم قصاص را تعیین کرد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------