سفر بار دوم زائران در ماه های محرم و صفر به عتبات عالیات مستلزم دریافت ویزاست



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,ذوالفقاری
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه برای کاپوتاژ اتوبوس‌ها سقف مشخصی در نظر گرفته شده و این امکان برای برخی گروه‌های خاص مانند معلولان و جانبازان امکانپذیر است، از کاپوتاژ ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برای راهپیمایی اربعین در کل کشور خبر داد. 

به گزارش ایلنا، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در حاشیه نشست ستاد اربعین در جمع خبرنگاران درباره کاپوتاژ خودروها و اتوبوس‌های مسافربری برای سفر اربعین گفت: سال گذشته بدون هماهنگی ستاد مرکزی، اتوبوس‌های بسیاری کاپوتاژ شده و به کشور عراق رفتند و این باعث شد اتوبوس‌ها از چرخه حمل و نقل عمومی در کشور خارج شوند. از همین رو ما امسال برای کاپوتاژ اتوبوس‌ها سقفی را در نظر گرفته و فقط برخی گروه‌های خاص مانند جانبازان و معلولان می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین سهمیه لازم را به استانها اعلام کرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: با توجه به افزایش جمعیتی که پیش‌بینی می‌شود امسال در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند، ناوگان حمل و نقل عمومی ما قائدتا جوابگو نیست و با کاپوتاژ ممکن است با مشکل بیشتری مواجه شویم. قبلا از همین رو اعلام کردیم تنها ۴۰۰ دستگاه در کل کشور اتوبوس کاپوتاژ شود.

 

وی درباره کاپوتاژ خودروهای شخصی نیز گفت: خودروهای شخصی می‌توانند با مراجعه به گمرکات براساس مقررات توافق شده با عراق وسیله نقلیه خود را کاپوتاژ کرده و از کشور خارج شوند. در حال حاضر مرزهای چزابه و خسروی برای کاپوتاژ اتوبوس‌ها و خودروها در نظر گرفته شده‌اند. مشکلاتی در مرز مهران وجود دارد که تلاش می‌کنیم برطرف شود.

 

ذوالفقاری همچنین برای تردد زائرانی که بیش از یک بار در ماه محرم و صفر از کشور خارج شده و به عراق سفر می‌کنند، گفت: کسب ویزا تنها برای یک بار سفر است و برای بار دوم باید دریافت شود.

 

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور همچنین درباره مبلغ دریافتی در سامانه سما گفت: یک نگاه این است که برای بیمه از مردم پول دریافت نشود اما اگر ما بخواهیم اینگونه رفتار کنیم باعث می‌شود که افراد و زائرانی که به کشور عراق سفر می‌کنند، بی‌مسئولیت شویم. سال گذشته ۲۰۰ تن دارو به کشور عراق منتقل شد. همچنین تعداد زیادی از افراد برای ارائه خدمات داوطلبانه وارد این کشور شدند.

 

وی ادامه داد: ستاد اربعین هیچگونه نرخی را تعیین نمی‌کند. جمعیت هلال احمر نیز در طول سال از زائرانی که به کشور عراق سفر می‌کنند ۱۶ هزار تومان دریافت می‌کند که ما از آنها درخواست کردیم این مبلغ را کاهش داده و به ۷۰۰۰ تومان برسد. از سوی دیگر برای ارائه خدمات بیمه در کشور عراق همه بیمه‌گذاران نمی‌توانند خدمات در آنجا ارائه دهند از همین رو مزایده‌ای بین چند شرکت بیمه برگزار شد. سال گذشته مبلغ بیمه‌ای برای زائران اربعین ۱۶ هزار تومان بود که امسال این مبلغ را کاهش داده و به ۱۵ هزار تومان رساندیم اما از سوی دیگر خدمات بیمه‌ای را برای زائران افزایش داده و تعهدات بیمه‌گذار نسبت به زائر بالاتر رفته است.

 

ذوالفقاری تصریح کرد: ما در جریان مشکلات مردم در کشور عراق هستیم. اگر بر اثر حادثه‌ای فردی فوت کند، برای ترخیص و انتقال جنازه به کشورمان، خانواده فرد متوفی باید ۲۰ میلیون تومان هزینه کنند. همچنین خانواده زائران در عراق بسیار سرگردان می‌شوند. اگر ما در ستاد اربعین اعلام می‌کردیم که مسئولیتی در قبال اینگونه موارد و یا ارائه خدمات درمانی مانند درمانهای سرپایی به زائران نداشتیم و چنانچه حادثه‌ای اتفاق بیفتد مردم خود مسئولیت آن را برعهده دارند، آیا مردم از ستاد اربعین نمی‌پرسیدند که شما چه کاره هستید؟ در حال حاضر برای دریافت این مبالغ با دیوان محاسبات کشور، سازمان بازرسی کل کشور و حج و زیارت هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است. ستاد مرکزی اربعین مدافع زائران است و یک ریال از احدی دریافت نمی‌کند.

 

وی ادامه داد: در کشور ما هر جا هزینه‌ای صورت بگیرد مشکلی پیش نمی‌آید اما اگر هزینه مختصری برای سفر اربعین انجام شود گویی به همه ظلم شده است. ما در خصوص لغو ویزا سه سال است که با کشور عراق مذاکره می‌کنیم. دولت عراق موافق لغو ویزا نبود چرا که می‌گوید با لغو ویزا، زائران بیشتری به کشور عراق سفر می‌کنند و آنها نمی‌توانند پاسخگوی حمل و نقل، اسکان و تغذیه زائران باشند اما ما توانستیم با مذاکراتی که با آنها انجام دادیم، ویزا را لغو کنیم تا زائران بتوانند راحت‌تر سفر کنند. در حال حاضر نیز ما با کاهش هزینه‌ها تلاشهای بسیاری کردیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------